handdator

Visa fullständig version : bostadsförmedlare


Kat
2008-02-06, 17:30
Jag är less på Sverige och drömmer om en tillvaro i något varmare breddgrader med längre odlingssäsong.
Nu letar jag efter bostadsförmedlare som har objekt på öarna (framförallt de små och mindre turistiga) i Grekland.
Jag är inte ute efter några flashiga nybyggen med pool eller lägenheter, utan mer något pittoreskt och smått ensligt.
Vet ni var jag ska vända mig?

Argyris
2008-02-06, 18:40
Hej,

ett tips, bestäm först vilken eller vilka öar som passar er. Sedan googla man och letar efter estate agents kos (t.ex.) eller estatate agents chania.
Eller åk ner till öarna och då hittar ni där.

Köp INTE hemifrån.
Tänk på att det tillkommer ca 11% på köppriset.
Tänk på att man skall ha en bra advokat (inte en som säljarna rekomendera). Man kan då ta kontakt med t.ex. ambassaden (svensk / engelsk) dom ha en lista på advokater som dom rekomendera.

Tänk på att huset skall uppfylla krav för jordbävningar ( om det är byggt dom senaste 6-7 åren (tro jag)

Tänk på att om man vill hyra ut hus måste man ha EOT licens, annars kan det bli problem.

Tänk på att om man köper utanför stadsområdet så behöver kommun inte dra ström / vatten dit. Finns fall på kreta som efter 2 år fortfarande ha generator pga av att kommun INTE dra ström dit, samma gäller alla grekiska byar.

Tänk på att du kan alltid bolla frågor med mig privat eller i forum.

Jag har själv 2 hus på kreta, så denna marknad känner jag.
Kreta har mycket att bjuda och om man skall bo i Grekland på vintern skall man nog tänka sig för var man bosätter sig.

/Nico

Admirala
2008-02-07, 10:55
[quote=Argyris;115939]Tänk på att om man vill hyra ut hus måste man ha EOT licens, annars kan det bli problem.
Ja, det er helt riktig. Og en EOTlisens koster ganske mye. Men jeg vet at den eiendomsmegleren som jeg kjoepte min leilighet via, har en EOTlisens som hun kan bruke for aa leie ut eiendommene hun har solgt. Hun tar selvfoelgelig litt for jobben, men samtidig soerger hun for at huset blir rengjort, sengetoy skiftet osv etter hver utleie. Praktisk! Saa om du vurderer utleie i perioder, er det lurt aa finne en eiendomsmegler som kan hjelpe til paa denne maaten.

Argyris
2008-02-07, 14:03
EOT ... dom gällande regler för hus är att man måste ha en EOT licens för huset som skall hyras ut. När det gäller lägenhet gäller andra regler. Då räcker det att fastigheten ha EOT och att det finns en reception som gäster skall kunna använda (det stå INTE att den skall vara bemannad).

EOT kommer att ändras inom kort (kan betyda allt från 1-5 år) och bli lite mera flexibelt.

EOT för vårt hus kostade ca €5000, som enengångssumma.

/Nico

Admirala
2008-02-08, 12:01
EOT ... dom gällande regler för hus är att man måste ha en EOT licens för huset som skall hyras ut.
/Nico

Jo, men man kan altsaa komme unna med det om eiendomsmegleren har en lisens og formelt staar som utleier. Det er jeg helt sikker paa, for jeg kjenner folk som gjoer det saann.

tn
2008-03-16, 21:35
Hej

Är en nykomling på forumet, är glad att jag hittade här.

Liksom 'Kat' är vi intresserade att köpa en lägenhet på kreta, inga nybyggda fastigheter med gemensamma pool etc (ger för mkt hotel/turist känsla). Efter att googlat lite efter objekt runt den prisklass vi har råd med (100.000 Euro), så finns en del frågor,

- hur fort brukar man sälja objekten där? vad brukar omsättningen på objekt vara?
- kan man pruta utgångspriset?
- ska man välja ngt objekt på nätet och åka ner för att kolla upp den?
eller ska man bara åka ner och leta där? under ca 2 veckor?
- är kringskostnaderna runt 5% av fastighetspriset? (har jag fattat det rätt?)
- vilken grekisk bank rekommenderas? vi vill helst låna upp till 80%.

........frågorna är många, kommer inte på ngt just nu, återkommer säkert,

tacksam för svar.

sven.kriti
2008-03-17, 13:46
Jag är less på Sverige och drömmer om en tillvaro i något varmare breddgrader med längre odlingssäsong.
Nu letar jag efter bostadsförmedlare som har objekt på öarna (framförallt de små och mindre turistiga) i Grekland.
Jag är inte ute efter några flashiga nybyggen med pool eller lägenheter, utan mer något pittoreskt och smått ensligt.
Vet ni var jag ska vända mig?

Gå ikke til agent, formedlare!
Da kommer du til å betale mye mer!
Hadde i dag besøk av et Kalimera ektepar (Lisbeth fra Ørebro) som jeg svarte det samme for 2 måneder siden! De bor i Ierapetra på vinteren.
Nå er de her, jeg hjelper dem med å finne noe passende. lokalavisen er full av tilbud!
Vi har bestemt å sette inn anonse!
Den kommer torsdag i Anatoli, lokaltidningen for Østkreta!
Se hva som hender før du gjør mer.

Hvor på Kreta vil du bo?

Kjøp ikke noe eldere enn 10 år! Se tråden min om husbygging!

Argyris
2008-03-17, 19:35
Hej,


jag kan rekommendera Pireus Bank i Chania.
Vissa objekt har funnits i flera år. Dessutom finns oftast objekt hos flera mäklare.
Man behöver som köpare en advokat. Jag kan rekommendera en mycket bra advokat i Chania (kan bara jobba i Chania, så om ni köper i t.ex. Rethymnon behövs en annan).

Pruta = helt klart.
Oftast betalar man som köpare provision till mäklare.
kostnader är ca 10-11% på köpepriset inkl advokat, inskrivning etc.

Kan hjälpa er att hitta något på landet väster om Chania (Maleme / Tavronitis / Gavaloumori)
Tänk på att inte köpa något äldre än ca 10 år, pga av att byggnormer ändrades och man måste numera uppfylla jordbävningskrav.

Tänk också på att om man köper något nytt eller "offplan" som ligger utanför stadsområde så måsta man själv bekosta framdragning av el och vatten från närmaste by. Det kan ta tid och kosta. Jag känner några som har väntat 2 år (utanför Almerida)

/Nico

tn
2008-03-17, 23:12
Hej Nico och tack för svaren.

Med tanke på jordbävningar - hur/var är det med husförsäkringar?

Nej, så gamla hus letar inte vi efter, inte heller så in i landet då el/vatten måste dras.

vi letar efter något nybyggd (1-5 år gammalt), lägenheten ska finnas någorlunda nära en bycentrum samt nära strand. Helst inte många turister, kanske någon lugnare förort (medel/hög klass). har du tips på områden i chania?

Stämmer det att chania är mer "grekisk" än rythemno som är mer turistisk?

När man väl är på plats på kreta för at hitta sitt boende, vart börjar man? det måsåte finnas hur mycket mäklarfirmor som helst? är det bara att välja någon? finns det risk för bedregeri eller att man luras på priser och object, hur skiljer man seriösa kontra oseriösa förmedlare?


/tn

sven.kriti
2008-03-18, 06:23
Du kommer ikke forbi at formedlaren legger på 15 - 25 %!!
Det vet de som har noe bra å hyra ut, de vil forsøke å undvike formedlaren!
Det er bare de dyreste tilbudene du finner hos formedlaren! Om det kom noe billig skulle han straks ha lagt på prisen! Utvalget blir deerfor meget mindre der! Annonse i lokaltidningen er tingen! I vår lokaltidning, stårt det minst 20 tilbud om dagen! Om du vil bo i Agios Nikolaos kan jeg hjelpe deg! Vi har det beste klimaet!
FRA MITT INNLEGG UNDER LEVA OG BO I GREKLAND 2007-12-09
Les hele innlegget!
Undertegnede har meteorologisk utdannelse, ikke som værmann men som flyger.
Noe som er viktig på Kreta er klimaet. Øya er stor og variasjonene i klimaet er dramatiske! Dette skyldes de mange kjempestore høye fjellkjedene. På Vestkreta har du Lefka Ori, Hvitfjell med topper på over 2000 meter. Den dominerende vindretningen er nord, dvs. at været og vinden kommer inn fra havet. Når det gjeller denne delen av Kreta hvor du finner den nest største byen, Chania er resultatet som for Bergen. Det er treffende å si at Chania har ”Bergensklima” fordi været presses oppover mot Lefka Ori som skviser regnet ut. Dette gjelder selvsagt mest om vinteren. Hele sommeren har mesteparten av Kreta pent vær, men du må også da være oppmerksom på den dominerende vindretningen. Om vinteren har vi ofte sittet ute på terrassen her i Agios Nikolaos i bare t-skjorte mens vi hører på radio at Chania har regn snø og oversvømmelser.
Flytter du deg østover til Rethymno har du ikke de store fjellene bak deg, men du har heller ikke le for nordavinden som står rett inn. Jeg har her i byen truffet norske turister som søkte tilflukt fordi de etter en hel uke i Rethymno ikke hadde kunnet bade på grunn av høye bølger. Denne vinden blir ikke bedre om vinteren ...les resten i 2007 . 12 . 09 , leva og bo i grekland...sven.kriti

Argyris
2008-03-18, 07:55
Sven.kriti... jag håller inte med dig, jag har själv såld / säljer / köper genom förmedlare.
I Chania är det så att förmedlaren ta 2.5 % av säljaren och 2.5% av köparen.
Jag använder mig då av en grekisk förmedlare och inte någon annan. Samma gäller i Aten, där jag har många grekiska vänner som köper / säljer hus. Jag kan ge er info om seriösa mäklare i Chania.
Man skall tänka på att man skriver oftast "för" kontrakt (Pre-contract) som ej har någon juridisk förankring. Det är bara köpekontrakten som ha.
Man MÅSTE ha egen advokat, välj aldrig den som motparten rekommendera. Jag ha en bra i Chania

TN/KAT:

När det gäller var man skall bosätta sig så finns det helt klart flera områden. Ag Nikolaos är mycket fint, kanske lite mera "exklusivt" än andra områden på Kreta. Jag tycker själv att Chania har mer att erbjuda, men att Ag Nikolaos är mysigare.

Det vi valde var väster om Chania, dvs Maleme, Kissamos, Tavronitis etc. Fördelen med denna del är: Närheten till Chania som erbjuder mellan April-Oktober flera direktflyg från Sverige.
Det finns även en hel del byar i denna del som knappt ha några turister och som ha sina traditionella byfester.

Du kan få tag i ett nybyggt hus några km från havet för omkring 130-150' EURO. Skriv ett personligt medleande så kan jag hjälpa dig/er.
När det gäller köpa hus för spekulation så tror jag att man skall undvika Heraklion området

När det gäller vädret så berätta mina Kretiska vänner att det regnar oftare i Chania än i Maleme. Jag har haft samma erfarenhet.

/Nico

P.S: Vilket område ni väljer är upp till er, att bli besviken på Kreta kan jag inte tänka mig. Att ha bra kommunikation & affärer vinterhalvåret kan vara viktig om man vill fira påsk eller jul där.

Agda
2008-03-18, 09:19
Man skall tänka på att man skriver oftast "för" kontrakt (Pre-contract) som ej har någon juridisk förankring.


Jag måste göra ett inlägg här:har du ett underskrivet papper att köpare och säljare har kommit överens om köp, pris m m vad pappret sedan kallas för saknar betydelse och något går snett säljaren vill höja priset, sälja till någon annan, köparen vill dra sig ur tex. Då kan man driva det vidare eftersom det är EU-lagar/regler som gäller även i Grekland. Hjälp får man av EU-konsumentverket som har representant i alla länder vilket innebär att man kan kommunicera på sitt eget språk.
Ett underskrivet papper är bindande så även ett muntligt fast där är bevisningen mycket svår, gäller för hela EU.
Agda

Frappe
2008-03-18, 09:23
[QUOTE=Argyris;120736] Det är bara köpekontrakten som ha.
Man MÅSTE ha egen advokat, välj aldrig den som motparten rekommendera.

Förut var det en rekomendation att man skulle anlita advokat, men enligt ny lag i Grekland MÅSTE man ha en egen advokat och säljaren en egen, dessa två advokater skall medverka och endast "lyssna" när man skriver kontrakt vilket skall ske hos en "symvoliografos" Notarie.


Camilla

Argyris
2008-03-18, 09:33
agda... låter bra... men jag tror att driva detta till EU domstol ta tid och kostar pengar.
Jag hade en köpare förra året (October) som betalade deposit och skrev under "pre-contract" men drog sig ur.

Jag kunde enligt gällande lag i grekland ( oct 2007) inte få ut något av honom. Jag fick tom inte behålla deposit.

/Nico

tn
2008-03-19, 22:36
Hej på er alla engagerade,

tillbaka till en av mina frågor, kring försäkringar? hur fungerar det? det där med jordbävning gör mig lite osäker speciellt med tanke på lägenhetköp, är det här något som advokaten fixa? ingår försäkring också i köpprocessen? eller ska vi göra det vid sidan om? isåfall vad/var/hur ska én försäkring tecknas? vad kostar det? hur ofta är det jordbävningar på kreta?

några tips om vilka mäklarfirmor vi ska vända oss till (inom chania/rythemno) som klassas någorlunda som ärliga och seriösa?

i övrigt ha en glad påsk allesammans,
/tn

sven.kriti
2008-03-20, 06:46
Hej på er alla engagerade,

tillbaka till en av mina frågor, kring försäkringar? hur fungerar det? det där med jordbävning gör mig lite osäker speciellt med tanke på lägenhetköp, är det här något som advokaten fixa? ingår försäkring också i köpprocessen? eller ska vi göra det vid sidan om? isåfall vad/var/hur ska én försäkring tecknas? vad kostar det? hur ofta är det jordbävningar på kreta?

några tips om vilka mäklarfirmor vi ska vända oss till (inom chania/rythemno) som klassas någorlunda som ärliga och seriösa?

i övrigt ha en glad påsk allesammans,
/tn

Det fungerer presis som i Sverige!
Du går til forsikringsagenten med han kan du diskutere betingelser og dekning. Han her i byen snakker engelsk!
Bilforsikringen er noe billigere enn i Norge. Ingen her har forsikret mot jordskjelv. Det er for dyrt. Det er derfor jeg sier du skal bygge selv! Med de moderne byggemetodene tåler det temmelig kraftig jordskjelv, les byggetråden min! Om å flytte til Hellas og om å bygge hus. Vi har ofte hatt jorskjlv her men vi merker ingen ting! Det i Julen 2005 var kraftig! Det blir også BILLIGERE å bygge foruten at du får det som du vil! 1000 euro for kvadraten. utenom tomten, den kan variere. Her inne i byen koster en tomt på 250 kvadrat 25 000 Euro, men du får billigere land utenfor byen. Hertil kommer 1200 - 1500 Euro for tegninge og bygnadstilstånd.

Agda
2008-03-21, 09:49
agda... låter bra... men jag tror att driva detta till EU domstol ta tid och kostar pengar.
/Nico

Vad jag förstod av representanten i Sverige så tar man upp saken först i EU:s konsumentverk och sedan till motsvarigheten till ARN.

Jag var i kontakt med representanten i Sverige när jag skulle köpa mark här i Grekland och när vi skulle bestämma tid och plats för att avsluta affären så höjde plötsligt säljaren priset till det dubbla. Det var väl femte-sjätte gången detta hände mig så jag kände att jag var tvungen att ta reda på vad som gäller.
Eftersom vi bara muntligen var överens så skulle ord mot ord stå och vi hade inte kommit någonstans men hade jag haft det minsta papper skrivet så hade de tagit hand om ärendet. Om mark klassas som fastegendom vet jag ej, men jag fick svaret att muntligt gällde om det gick att bevisa.

I den djungel av regler och lagar som finns i de olika länderna och gemensamma för hela EU så visar det sig ofta att det är oerhört många experter som missar de gemensamma EU-reglerna. Jag tycker EU är dåliga på att gå ut med information man får söka den själv för att få veta vad som gäller.

Kalimera
2008-03-22, 10:30
Av hänsyn till bland annat trådskaparen har jag rensat i tråden. Jag ber alla att hålla sig till ämnet, och att alla som svarar har egen erfarenhet av att köpa/bygga hus i Grekland.

Argyris
2008-03-22, 11:45
Tn,

jag tog kontakt med lokala byggföretag / mäklare, som ej ägdes av utländska personer / företag.
Jag byggde hus genom ett företag som bara bygger för greke. Det visade sig att dom höll högre kvalitet än t.ex New Century & Hellenic Homes.

När det gäller hus som bygdes efter 2000 så kan man vara säker (om alla papper har stämpel) att dom uppfyller kraven.
Jag har varit med om att en byggare (frånCypern) ville sälja hus till mig, men jag fick 2 ritningar, en med alla stämplar men ett rum saknades och ett utanstämplar men med mera rum.
Där är det så att det extra rumm ej uppfyllde konstruktionskrav mot jordbävningar.

När det gäller att ta lån kommer banken kolla om huset upfyller kraven.
Min jurist (som jag verkligen kan rekommendera) hittade flera anmärkningar på hus som jag tittade på.


Jag håller med Sven Kriti, försök bygga själv.
Jag kan hitta nybyggda hus eller offplan (ej byggda) från ca 130.000 € och uppåt som helt klart uppfyller kraven.

Vill du att jag hjälper dig så kan du skicka ett privat meddelande.

/Nico