handdator

Visa fullständig version : Nybörjarkurs - Nygrekiska - Lund


Kalimera
2008-02-06, 15:58
Jag fick precis ett mejl om denna kurs. Intresserad? Läs mer här... (http://www.sol.lu.se/grekiska/utbildning/kurs.html?termcourseid=1185)

Lissi
2008-02-06, 16:05
..Fast då är de sent ute för heltidskursen gällde höstterminen 2007!!;)

Lissi

Kalimera
2008-02-06, 16:13
..Fast då är de sent ute för heltidskursen gällde höstterminen 2007Ja, då är det lite sent. :) Men kanske kommer infon att ändrads.

sven.kriti
2008-02-07, 13:18
Jag fick precis ett mejl om denna kurs. Intresserad? Läs mer här... (http://www.sol.lu.se/grekiska/utbildning/kurs.html?termcourseid=1185)
Hvorfor er Norge et uland når det gjelder undervisning i gresk språk?
Jeg har gått igjennom kursplanen til Lunds Universitet og alt det rikholdige materialet som finnes på denne linken. Dette er et nybegynnerkurs på høyt kvalitetsmessig nivå. De som går på dette kurset vil lære gresk fra begynnelsen! Om du vil lære Gresk er du heldig om du bor i Sverige! Her finner du undervisning på 4 universiteter, Umeå, Stockholm, Göteborg og Lund. I Norge underviser intet universitet i Gresk!
Oslo Universitet hadde slik undervisning til ca 2001 da det tok slutt av en eller annen uforståelig grunn! Om du vil lære Gresk i Norge er du henvist til noe som kaller seg ”Folkeuniversitetet” uten at det har noen tilknytning til universitet. Da jeg bodde i Norge besøkte jeg flere av deres kurser på ulike nivåer. De færreste kursene kommer lenger enn nivå 1. Da stopper interessen ganske enkelt fordi ingen syntes å ha lært noe. Det blir derfor sjelden nokk interesserte til å starte nivå 2 eller høyere. Jeg møtte ingen på disse kursene som kunne føre en enkel samtale på gresk. I et unikt tilfelle kom jeg inn på et kurs hvor de hadde nivå 7. Dette var på et sted hvor kursene ble drevet i kommunens regi. Kursene var subsidiert av kommunen og derfor meget billige, dvs ca 700 kroner mot normalt 1200 kroner. Det er mange år siden, i dag koster det ca 2000! Det dreier seg om Bærum kommune utenfor Oslo. Av 10 elever på trin 7 var det bare 2 som kunne føre en enkel samtale på Gresk. Alle kursene i Norge bygger på samme bøker, den svenske Nygrekiska 1 og 2. Denne boken er etter min mening ikke god selv om den er skrevet av en Gresk. Den er ustrukturert og mangler systematikk i den pedagogiske oppbygningen! Årsaken til at denne boken brukes i Norge synes å være at lærebøker MÅ være på skandinavisk språk! Som et motstykke til denne boken finnes den som brukes ved svenske universiteter:
Ελληνικά Τώρα 1 – 2. Her finner du et strukturert og systematisk oppbygget materiale. For hvert kapittel er det øvelser og prøver som gjør at du kan sjekke at du har forstått alt riktig! En bekjent av meg som underviser i Norge innførte forsøksvis ”Ελληνιά Τώρα” på greskkursene i Bærum kommune. Resultatet var med en gang bedre, flere lærte å snakke! Imidlertid avsluttet Bærum kommune undervisningen, det overgikk til Folkeuniversitetet som fortsetter på samme galeien med ”Nygrekiska” 1 + 2. Resultatet er lett å se om du går inn på websiden til ”Folkeuniversitetet”. De kommer aldri over nivå 2! Dette gjelder HELE Norge!
Et lyspunkt finnes i Oslo. Der har de så mange Greske at de har opprettet en skole for greske barn. Som biprodukt holder lærerne ved denne skolen Greskundervisning i regi av Gresk Norsk Kulturklubb. Her finner du kurser opp til høyt nivå, men da må du bo i Oslo! Er det noen som har meninger om HVORFOR Norge er så tilbakestående på dette området? Hvorfor har ikke Norge greskundervisning på universitetsnivå?

Lissi
2008-02-07, 15:28
Denne boken er etter min mening ikke god selv om den er skrevet av en Gresk. Den er ustrukturert og mangler systematikk i den pedagogiske oppbygningen!

Som et motstykke til denne boken finnes den som brukes ved svenske universiteter:
Ελληνικά Τώρα 1 – 2. Her finner du et strukturert og systematisk oppbygget materiale. For hvert kapittel er det øvelser og prøver som gjør at du kan sjekke at du har forstått alt riktig! ?

Jag håller med! Jag har studerat 5 terminer i sträck med Ellinika Tora vid Folkuniversitetet i Kalmar och hade just denna bok...sedan repeterade jag ett par terminer med samma bok. Varje kapitel handlar just om vardagssituationer i Grekland så man kan faktiskt använda den "rakt" av när man handlar, frågar efter vägen eller beställer biljetter.Jag har jättemycket glädje av den + övningsböckerna... Läser ofta i den fast det är många år sen jag slutade läsa kurser! Jag fattar inte att inte den var kurslitteratur på distanskursen vid Umeå t ex...då hade jag nog inte hoppat av!
Boken "Nygrekiska tycker jag är urtråkig i jämförelse!

Lissi

Antouan
2008-02-10, 11:44
Medborgarskolan i Lund har i sitt kursutbud ett flertal nygrekiska kurser under våren 2008 med planerad kursstart i februari. Tror det var 5 olika nivåer, från nybörjare och uppåt. Själv har jag nog med distans kursen i Umeå denna vår, men det finns kanske andra intresserade?