handdator

Visa fullständig version : Sunwing i Makrigialos?


ps
2008-02-05, 14:48
Hej!

Vi tänkte beställa en resa med Ving till deras Sunwing hotell i Makrigialos. Jag vore mycket tacksam om att få lite synpunkter, har läst några inlägg med de är några år gamla nu, varför det vore intressant med lite mer aktuella.

Hur är maten på Sunwing?

Är det prisvärd att beställa frukosten, eller t.o.m. all inclusive?

Restaurangtips i byn?

Utflykter?

Andra bra tips?

Alla tips mottages tacksamt! Jag återkommer med en egen rapport efter resan!

Goliat
2008-02-06, 19:53
Hej! Maten på Sun Wing är säkert jättegod.... Jag har bott där två gånger, men jag rekommenderar i stället att besöka någon av alla de restauranger som finns i byn...

Snett över gatan från hotell-entrén finns det en som jag har besökt många gånger. Den heter Gabbiano och har två trevliga servitörer som heter Nikos och Stelios. De dansar alltid en dans till gästernas förtjusning kl 19.30 varje kväll..

Det finns även väldigt många fiskrestauranger längre neråt gatan mot hamnen till.. Utbudet är stort så sondera terrängen på dagtid och ha en trevlig middag på kvällen.

De flesta rummen (alla tror jag) är dessutom utrustade med ett minikök, så ett litet inköp på någon supermarket och middag i all enkelhet på hotellrummet är inte heller helt fel. Medtag kaffe om ni vill ha svenskt morgonkaffe, för sist jag var där fanns det kaffebryggare :D
Ha en trevlig resa (era lyckostar!) :)

Göran (som gråter av längtan till Makrigialos) snyft_drop

PS
Ni kan få många tips av mig, men vi kan börja så här.. Jag ska försöka vara duktig och logga in oftare :o
DS

Hej!

Vi tänkte beställa en resa med Ving till deras Sunwing hotell i Makrigialos. Jag vore mycket tacksam om att få lite synpunkter, har läst några inlägg med de är några år gamla nu, varför det vore intressant med lite mer aktuella.

Hur är maten på Sunwing?

Är det prisvärd att beställa frukosten, eller t.o.m. all inclusive?

Restaurangtips i byn?

Utflykter?

Andra bra tips?

Alla tips mottages tacksamt! Jag återkommer med en egen rapport efter resan!

sven.kriti
2008-02-08, 19:37
Hej!

Vi tänkte beställa en resa med Ving till deras Sunwing hotell i Makrigialos. Jag vore mycket tacksam om att få lite synpunkter, har läst några inlägg med de är några år gamla nu, varför det vore intressant med lite mer aktuella.

Hur är maten på Sunwing?

Är det prisvärd att beställa frukosten, eller t.o.m. all inclusive?

Restaurangtips i byn?

Utflykter?

Andra bra tips?

Alla tips mottages tacksamt! Jag återkommer med en egen rapport efter resan!
Sunwing er en typisk ”Turistmaskin”!
Jeg skulle aldri kunne tenke meg å bo et slikt sted selv! Venner jeg kjenner som har bodd der sier det samme.
Om du har bodd slike steder før og vet hva du går til, ok men du kommer ikke særlig i kontakt med gresk miljø!
Byen Makrigialos var en gang en fiskerlandsby, men da det er gått tilbake med fiskerinæringen er de sørgelige restene av byen helt bygget opp om å kapre turister fra Sunwing. Fisken til restaurantene kommer med kjølebil fra Sitia! Jeg kan knapt tenke meg et mer turistifisert og mindre sjarmerende sted en Makrigialos.

Marianne
2008-02-08, 23:01
Jag tror att man måste komma ihåg att utgångsläget är väldigt olika om man bor i Grekland eller om man, som de flesta av oss gör, kommer till Grekland på en veckas semester eller två.
Dessutom har det betydelse om man har varit i Grekland förr, är van att resa, reser med barn, är i behov av total avkoppling och bekvämlighet eller har energi att se och uppleva en massa.

Själv har jag inte bott på Sunwing i Makrigialos, men jag har ätit en måltid där. Jag skulle inte personligen välja måltider på hotellet jag bor på, tycker det finns många spännande ställen att välja mellan i Makrigialos till både lunch och middag.

Vill man bada på en härlig sandstrand, så är Makrigialos ett mycket bra val - och det finns många utflyktsmöjligheter i området också, speciellt om man hyr bil en dag eller två (eller mer). Då kan "hela östra Kreta" utforskas - kanske till och med en tur till Agios Nikolaos;).

nilam
2008-02-08, 23:04
Huga...turister alltså:eek:Vilken plåga att byar vill livnära sig på turister, det förekommer absolut inte på andra platser i världen. Tänk att fisken får åka kylbil ända från Sitia...och jag som tycker att jag köper färsk fisk här hemma som färdats 20 mil på morgonen... Nej det är bäst att ta med harpun till Grekland och fånga sin egen fisk samt bo i tält så kanske det är "bohemiskt" nog...:confused:

Malin- tycka inte turist va tristAng_elx

Marianne
2008-02-08, 23:06
Nej det är bäst att ta med harpun till Grekland och fånga sin egen fisk samt bo i tält så kanske det är "bohemiskt" nog...:confused:
flabb_flab:Dflabb_flab:Dflabb_flab:D
klapp_klap

kari
2008-02-09, 00:12
Jeg har bodd på Sunwing i Makrigialos 4 ganger, alle i lavsesong.
Første gang var for 18 års siden med barn, og siden har vi vært der med barn og barnebarn 3 ggr :)
- i løpet av disse feriene har jeg spist 1 lunsj og 1 middag i Sunwingrestauranten, v i foretrekker de lokale tavernaene, favoritten er To Limani nede i havna, supergod mat :p
Om Makrigialos i lavsesong, f eks april, har jeg mye pent å si. Havet er varmt for årstiden og stranden av de aller beste på Kreta ( vi ble skuffet over stranden i Vai) , vi hadde den ene Sunwingstranda nesten helt alene sist vi var der i april :)
Naturen rundt Makrigialos er v a k k er, og landsbyene oppe i berget er fine utfluktsmål, lett å ta en tur til Sitia og Ierapetra, om man vil ha større forhold :)
Jeg reiser gjerne til Makrigialos igjen, om det passer slik :)
Agios Nikolaos er også en by jeg liker, har feriert der 3 -4 ggr og, jeg liker derimot ikke Rethymnon så godt, men det gjør jo mange andre:)
bye_byeKari

sven.kriti
2008-02-09, 09:07
[quote=kari;116269]Naturen rundt Makrigialos er v a k k er, og landsbyene oppe i berget er fine utfluktsmål, lett å ta en tur til Sitia og Ierapetra, om man vil ha større forhold :)
Jeg reiser gjerne til Makrigialos igjen, om det passer slik :)
Agios Nikolaos er også en by jeg liker, har feriert der 3 -4 ggr og, jeg liker derimot ikke Rethymnon så godt, men det gjør jo mange andre:)
bye_byeKari[/quote
Du har rett i at stranden er fin og klimaet! Du kan bade her i i julen, 18 grader! Wing hadde for 15 år siden sesong til 15 november, problemet var at ingen ville tro at det kunne gå an å bade så sent!
Problemet med Rethymno er meget av meteorologisk art, vinden kommer inn fra nord - vest og det er ingen ting som stanser den før den treffer byen. Venner av meg var der 2 uker i 2006, de kunne ikke bade 1 dag! På Kreta blåser det nord - til nord - vest fra mai til september. Det er noe som taler til Sunwings fordel!

Marie & Thore Marmin
2008-02-09, 09:45
Vi har tyvärr bara varit utanför men anläggningen såg fin ut, likaså stranden.Hoppas ni fär en trevlig resa.Sen tycker jag att dom som har åsikter om andras val av reseform än ö-luff borde betänka att var och en är lika glada över sin resa.Åsikter som turistanpassning osv. En del vill ha det så och ska väl inte behöva skämmas för det:cool:

Marco
2008-02-10, 09:18
Tips på utflykt...när vi bodde på Sunwing (okt. 2004) hade de en utflykt till Sitia och den vackra palmstranden Vai. Denna utflykten kan jag rekommendera för det var också väldigt fina landskap att titta på när vi åkte i bussen. Hyr gärna bil för att utforska området på egen hand.

/Marco

Marianne
2008-02-10, 10:30
Ja, det är en bra idé att hyra bil, men jag tänkte tillägga att det även går buss både till Ierapetra och till Agios Nikolaos, även om det inte är så många avgångar i dygnet, så finns den möjligheten också om man inte vill hyra bil. Ierapetra är en typisk grekisk stad med affärer och folkliv.

Man kan även åka taxi om det är en kortare sträcka, t ex upp till en av de mindre byarna i närheten av Makrigialos och sedan kan man välja att gå ner om man tycker om det.

Vill man se ett annorlunda landskap så ligger Lassithiplatån också "inom räckhåll". Det blir en längre tur, kräver bil, men man blir belönad med en mycket vacker tur.

bjorn
2008-02-10, 17:52
Tips på utflykt från Makrigialos.Hyr bil,åk mot Sitia efter ca 10 km sväng höger mot
Ziros, genom den byn mot Xerokambos.En liten by vid havet,en fin resa över bergen,
hänförande utsikter.Restauranger finns, likaså rum för den som vill övernatta,flera små sandstränder.För den som gillar lugnet är Xerokambos perfekt.
bjorn

sahar
2008-04-01, 00:15
Bokade ni någon resa till Sunvig Makrigialos? Vi ska dit den 29 maj och det passar oss alldeles utmärkt att det finns all inklusive och andra bekvämligheter. Har haft så fruktansvärt mycket på gång den sista tiden med flytt, husköp, renoveringar så jag är ute efter att bara ta det lugnt och slappna av. Tänker inte ens vara med på någon utflykt . Det ska bara vara semester:) Jag åker själv med två barn och har inte körkort, kan inte hyra bil. Man gör väl sina val baserad på sina möjligheter och begränsningar.
Har hört att det är blåsigt och kallt i södra kreta i slutet av maj, stämmer det? Förra året var vi på östra delen och satt invirrade i våra handdukar och frös på stranden, regnade gjorde det också nästan varje dag:(.

litentuva
2008-04-01, 18:55
Det kan blåsa rejält på Sydsidan i Maj, ja på hela Kreta för den delen, men det kan lika gärna vara fint väder. Lite upp och ned som våren är innan sommaren fått ordentligt grepp. Framåt Juni när ni ska di borde det börja gå mot det varmare vädret men man har ju inga garantier. Vädret är ju som bekant lite konstigt världen över...

AnnaHelena
2008-04-02, 18:26
Besöker Sunwing Makrigialos för tredje gången i sommar! Helt underbart ställe - otrolig strand, bekväma lägenheter (sängar med bäddmadrass!!) och en jättemysig by.:)
Jag har aldrig provat sunwings all inclusive, tycker att man ska gynna de lokala restauranterna när man åker på semester. Har ätit några gånger på hotellet, jättegott men lite dyrare än "på byn."

ricky
2008-04-02, 21:09
Sunwing er en typisk ”Turistmaskin”!
Jeg skulle aldri kunne tenke meg å bo et slikt sted selv! Venner jeg kjenner som har bodd der sier det samme.
Om du har bodd slike steder før og vet hva du går til, ok men du kommer ikke særlig i kontakt med gresk miljø!
Byen Makrigialos var en gang en fiskerlandsby, men da det er gått tilbake med fiskerinæringen er de sørgelige restene av byen helt bygget opp om å kapre turister fra Sunwing. Fisken til restaurantene kommer med kjølebil fra Sitia! Jeg kan knapt tenke meg et mer turistifisert og mindre sjarmerende sted en Makrigialos.

Ungefär den uppfattningen fick jag också fast jag har varken bott på Sunwing eller i Makrigialos!

Men efter det positiva jag hört och läst så blev jag mest konfunderad när jag var på plats.

Fast visst är det ett bra ställe för badfamiljen!:)

sahar
2008-04-03, 09:36
Men varför har Makrigialos hamnat här på "Östra Kreta"?:)
Jag bara älskar leta efter mysiga tavernor, beställa mat och prova nya ställen varje gång men det får bli all inklisive den här gången. Jag får väl skämmas över att jag inte gynnar de lokala restaurangerna den här gången men det är inte det roligaste att sätta sig på en taverna på kvällen med två barn som är lagom roade över att behöva sitta still och som blir färdiga med maten efter 10 minuter. Lollo och Bernies buffé är nog mer intressant för dem.

Kalimera
2008-04-03, 09:58
Men varför har Makrigialos hamnat här på "Östra Kreta"?Har flyttat tråden till Södra Kreta nu sahar. :)

sahar
2008-04-17, 03:10
:)Tack!
Jag blir lite förvirrad då jag på många sajter på nätet läser att makrigialos ligger granne med Analipsi? Vet ni om det stämmer? :confused: Analipsi ligger på östra delen av Kreta och Makrigialos på sydöstra så det kunde stämma men hur pass granne är det de menar i så fall? Hur lång avstånd är det i mellan?

il
2008-04-17, 09:13
[quote=sahar;124957]:)Tack!
Jag blir lite förvirrad då jag på många sajter på nätet läser att makrigialos ligger granne med Analipsi? Vet ni om det stämmer? :confused:

Hej Sahar
Ja enligt kartan kan det inte vara mer än högst 400-500 m mellan Makri Giaolos och Analipsi.

/il

sahar
2008-04-17, 14:51
Åh! Jag som trodde det var långt ifrån varandra de låg. Men så konstigt, vi varken såg någon skylt eller hörde något om makrigialos när vi var i Analipsi förra året. Kan det inte vara så att det är en strand i närheten av Makrigialos som heter Analipsi eller är det själva byn? Kom att tänka på att transfern från Heraklion till Analipsi tog kanske 45 min. men till Makri Gialos tar det ju 2,5 timmar. Var hittar jag en bra karta över Grekland på nätet?

il
2008-04-17, 15:15
Åh! Jag som trodde det var långt ifrån varandra de låg. Men så konstigt, vi varken såg någon skylt eller hörde något om makrigialos när vi var i Analipsi förra året. Kan det inte vara så att det är en strand i närheten av Makrigialos som heter Analipsi eller är det själva byn? Kom att tänka på att transfern från Heraklion till Analipsi tog kanske 45 min. men till Makri Gialos tar det ju 2,5 timmar. Var hittar jag en bra karta över Grekland på nätet?

Hej igen Sahar
Det finns fler Analipsi. Bl a ett en bit från Hersonissos.
Kan det vara en missuppfattning.

Titta i din e-post. Jag har ett meddelande till dig.

/il

Athanasia
2008-04-17, 15:16
Ett Analipsi ligger mellan Heraklion och Hersonissos....(såg inte il´s svar innan jag postade mitt)

Kalimera
2008-04-17, 15:42
Ett Analipsi ligger mellan Heraklion och Hersonissos.Just det Analipsi tror jag att sahar menar, det är en den turistort som det går charter till från bland annat Sverige.

sahar
2008-04-20, 08:21
Ja, det är Analipsi som ligger nära Heraklion och som man kan åka till med bl.a. Apollo jag menade.
Det är lite förvirrande eftersom det verkar ligga en Analipsi, som antagligen är en liten by/en strand eller någonting alldeles intill Makrigialos. Ännu mer förvirrad blev jag när jag hittade en Makrigialos i närheten av Thessaloniki:confused: och en till Naoussa som inte låg i kykladerna!

sahar
2008-04-24, 14:10
Nu har jag hittat mer info om Analipsi som ligger intill Makrigialos. Vet inte om det räknas som reklam men måste ju ange källan www.makrigialos.gr (http://www.makrigialos.gr), så här stod det:
Makri Gialos? Makry Yialos? One word or two? There are many different latin spellings of the town's name. They depend on whether the original Greek is translated alphabetically or phonetically. Visitors might also notice that the town is actually two villages joined together; Makri Gialos itself to the west and the village of Analipsi to the east. These should not be confused with the Makri Gialos in northern Greece, or the Analipsi near Hersonissos on the north coast of Crete.http://www.gecko.gr/images/spacer.gifhttp://www.gecko.gr/images/spacer.gifhttp://www.gecko.gr/images/spacer.gif

BrittM
2008-04-27, 19:01
Hej!

Vill bara säga att frukosten på SunWing är absolut prisvärd, den bästa frukostbuffé jag någonsin ätit! Välj den!

Britt

sahar
2008-04-30, 18:19
Vi har valt all inclusive den här gången och det ska bli spännande att få smaka på den omtalade goda buffén. Lite minus är att jag går miste om att äta frukost på balkongen som både jag och barnen uppskattar så mycket. Det ska bli så underbart att komma iväg, längtar...

Claes
2008-05-12, 22:57
Vi har varit på Sunwing Makrigialos 3(!) gånger. första gången var 1993 och då sa vi aldrig mer. Men 2001 och 2002 bar det iväg igen. Fanstastiska stränder.
Total avkoppling. Vi har inte ätit så ofta på hotellet. Mestadels ute i byn. God mat på de flesta ställen till en rimlig peng. Däremot frukosten på Sunwing är värd sitt pris, tycker vi. Nu finns ju en "all-inclusive" som kanske kan vara prisvärd??
Det som är jobbigt med Makrigialos är transfern dit. 2,5 timma, på slingriga vägar. Våra barn har kräks på varje resa dit! Det är den enda nackdel vi tycker finns med denna annars underbara anläggning.
Visst blir det lite "turist" över det hela men själva byn är så liten så man känner ändå att man är mitt ute i grekiska landsbygden.
Rekommenderar att hyra bil och åka till Ierapetra och norröver till Sitia.
Hoppas ni bokat och får en lyckad resa.
Själva skall vi testa Analipsi i år. Hoppas att det blir bra. Men vi vet att så fina stränder som i Makrigialos blir det inte.

sahar
2008-05-13, 00:29
Transfern är det jag också är bekymrad över. Ska ta med något salt och spypåsar ifall. Vi åker om 16 dagar.
Till Analipsi åkte vi förra året, kan säga att det var vår bästa Greklandsresa hittills. Längtar verkligen dit. Hoppas ni får det lika underbart som vi hade. (och tänk att jag är så här nöjd trots att vi hade världens otur med vädret, det regnade och blåste).

sahar
2008-06-18, 01:50
Åhhhh! Underbara härliga ljuva Makrigialos! Jag har aldrig varit med om en bättre semester. Jag kommer snart att skriva en resebrev men tills dess vill jag bara säga att det verkligen var värt den långa men trevliga bussresan. Stranden var absolut perfekt, rummet, servicen, maten, stämningen, personalen, ja allt var till belåtenhet. Väninnan, jag och barnen läääännngtar dit.

ulrikas
2008-06-18, 09:23
Härligt att ni fick en bra semester. Jag vill också åka dit en vacker dag. Nu bär det av till Kalamaki i morgon, ska bli spännande. Hade ni bättre väder denna gång?

/Ulrika :)

sahar
2008-06-18, 17:21
Åh, härligt. Jag vill också åka redan imorgon men det är tyvärr 31 dagar kvar tills vi åker till Rhodos.
Vi hade verkligen kanon väder. Det var solsken och runt 27-33 grader. Några moln dök upp ibland men det var bara skönt. Sista dagen var det däremot blåsigt och det var höga vågor i havet, hur roligt som helst att försöka hoppa över dem med barnen. Vi skrattade så tårarna rann:)

Goliat
2008-09-18, 14:05
Åhhhh! Underbara härliga ljuva Makrigialos! Jag har aldrig varit med om en bättre semester. Jag kommer snart att skriva en resebrev men tills dess vill jag bara säga att det verkligen var värt den långa men trevliga bussresan. Stranden var absolut perfekt, rummet, servicen, maten, stämningen, personalen, ja allt var till belåtenhet. Väninnan, jag och barnen läääännngtar dit.


Jag vet Sahar, just av den anledningen älskar jag Makrigialos och längtar så jag kan spricka snyft_drop.
Tyvärr så blir det ingen resa i år, men förhoppningsvis nästa år. Naturligtvis vill jag åka till Makrigialos igen. Jag tycker om maten, klimatet, naturen, människorna, ja alltihopa. _B-anana

Personligen tycker jag om att göra utflykter och bada när jag är där och om man vill så kan man bara göra ingenting utom att lata sig och må bra.

Men det är som min grekiske vän på biluthyrningen sade:
Varför måste man göra någonting överhuvudtaget? flabb_flab

Ha det gott alla!
Göran