handdator

Visa fullständig version : Luff-rutter...


Paddington
2008-02-04, 17:27
Jag vet att det inte är lätt att rekommendera, o att alla har olika smak etc, men jag vill verkligen ha rekommendationer på luff.
Vi är två vuxna, två barn (00, 02). Vi har aldrig flygit eller varit utomlands med barnen. Jag har aldrig varit i Grekland, mannen på vanliga "charter" på de populära öarna.

Våra vänner har rekommenderat Grekland o att öluffa. De utgår alltid från Aten. Vi har läst oss sönder o samman på nästan alla charterbolag och på hela Kalimera, och visst har man fått en uppfattning om att alla tycken o smak är olika, men att Klykladerna är bra att börja på och att Naxos är bra, Santorini inte så barnvänlig etc.
* En del säger utgå från Aten, men då ska man dit o hem o flyga? Är Aten bra tycker ni? O finns det någon annan rutt där man börjar eller slutar i Aten tex?
* Luffrutt i Klykladerna eller på annat håll? Förslag på rutter mottages MER än tacksamt!!! fakstiskt... börjar brinna i knutarna ;) Vad ni än säger så skriver vi ner det :)
*Ska vi strunta i luffandet o åka på en charter typ till Kreta istället (VAR på Kreta väljer man då, en hel vetenskap att försöka reda ut det stället också).? Eller är annan charterö bättre? Finns den gemytliga grekiska miljön där med, tavernor på stränderna, vita hus och blå dörrar :)?

Vi ska vara borta ca 2 veckor (16 dgr max kanske om man får boka hur man vill själv med flyg).

Eftersöker såklart barnvänligt, inget supar och röjställe där det är liv halva natten. Bekvämt på ett sätt med bra ställen att bo på. Eftersöker på något vis "paradiset" :) Turkosa hav o vita stränder... Pool på ställena. Jag är åksjuk för övrigt :) (Med tanke på ev. snabbåtar eller vågiga rutter.. :))
O ni, är det så överjäkligt med mygg som alla säger i Grekland?

Lissi
2008-02-04, 17:55
Jag skulle rekommendera Skiathos-Skopelos- Alonnissos...
Fina gröna öar med fantastisk natur, underbart vatten och inget "röj". Skiathos har underbara stränder sägs det (har ej varit där mer än för flygavgången ) , kanske lite livligare..Skopelos är en helt underbar ö, men stränderna är inte så långgrunda och mer klapperstensaktiga...Men VATTNET!!! Från Skopelos stad går bussar till alla fina stränder.
Alonissos är en liten pärla....Försök hitta flygstol till Skiathos...eller flyg till Aten och ta sen flygbuss in till bussterminalen där bussarna går till Ag. Konstantinos.Därifrån båt...Åker ni första halvan på sommaren, alltså före augusti behöver ni INTE förboka rum.
Det är mitt förslag...

LYCKA TILL!!!
Lissi

Paddington
2008-02-04, 18:15
Tack för svaret!
En liten fråga; får se om det ens är möjligt..
DRÖMställen som vi (jag :)) har fått på huvudet att besöka är:
Agia Anna på Naxos
och
Efalonissis (hette den så?) stranden på Kreta (kan man bo däromkring?)

går det ens att få ihop på en 2.5 h rutt o hur skulle en sån rutt kunna se ut (detta är en tilläggsfråga till första uppe o önskar svar på bägge OM det ens är möjigt. Kram kram och tack på förhand :))....O hur långa båtresor är det däremellan?

Bea
2008-02-04, 18:21
Hej!

Ja, som du själv säger, alla har olika smak och tycke, och vill kanske olika saker med sin semester. Vi har luffat med våra ungar (01 & 03) sedan den yngste var 1 år, vid tre tillfällen. Alla tre i Kykladerna, där det finns många öar att välja på, både stora och små. Vi har alla gånger flugit till och från Athen, för att vi hittat billigast resor dit. Vi brukar tillbringa sista dagen i Athen, gå på marknader och shoppa lite kryddor, tvålar, kaffe och andra turistiga saker som avslutning på resan. Det är alltid lika mysigt och jag och min familj tycker mycket om Athen. En gång bodde vi på Skandinaviska sjömanskyrkan, både billigt och hemtrevligt, ligger i Pireus. Det är jättelätt att ta sig till flygplatsen från Athens centrum, antingen med buss eller tunnelbana.

Mitt bästa tips är att välja en lite "större" ö, där man kan hyra bil och köra runt lite, åka buss eller vandra runt i bergsbyar, varvat med restaurangbesök och förstås bad -för att sedan helt coola ner på en "pytte-ö" där det inte finns något annat att göra än att bygga sandslott, spela yatzy eller käka glass. Kombinationsmöjligheterna är stora: Amorgos och Donoussa, Syros och Sifnos, Naxos och Schinoussa....

Vi brukar inte boka boende i förväg, men tar istället med några telefonnummer till boenden vi tycker verkar bra hemma vid datorn, känns alltid lite tryggt.

"Barnvänligt" är ett begrepp som jag tycker ni kan ta med en nypa salt. Era barn är ju tillräckligt gamla för att bada även där det inte är långgrunt. Det är bara spännande med steniga stränder någon gång, för att variera sig från sanden. Annars tycker jag nog att alla öar jag varit på i Kykladerna är barnvänliga - där det finns hav, glass och en och annan åsna är det alltid roligt! Våra favoriter är Syros, Amorgos, Donoussa och Sifnos.

Jag tipsar gärna mer om du har andra frågor. Vi själva ska i juni lämna Kykladerna för Sporaderna, och det känns oerhört spännande! Grekland är ett underbart land att resa i med barn. Lycka till!

Bea

Lissi
2008-02-04, 18:21
ÅH, jättefina ställen BÅDA...men jag skulle ta dessa på två olika resor....Det blir för mycket transport emellan och massor av förlorad tid....Vet ej ens hur /om det går båtar Naxos-Kreta

Lissi

Paddington
2008-02-04, 18:30
Vilken skulle du rek av Elafonissis eller Agia Anna på Naxos?

Lissi
2008-02-04, 19:18
Naxos är en underbar ö och Agia Anna är bra om man har barn med sig..annars är ju Chora trevligare att bo i som vuxen då kvällarna är så mysiga att strosa runt på....

Elafonissi ligger väldigt "off" på Kreta så att bo där skulle jag nog inte vilja, känner inte till omgivningarna där så bra, vi var bara över dagen i Elafonissi..Men KRETA är ju en helt fantastisk ö i sig.....Vi bodde i Platanias på västra Kreta och åkte runt med bil till Falassarna och Elafonissi bla....
Grekland kräver många resor och alla blir nästan lika bra! Det går inte att råda... Man får läsa in sig på öarna och "känna efter" vilken/vilka som passar just för en själv. Kan rekommendera Jannes CD-guide Mera Kalimera där det finns massor av ötips, fakta och bilder.

Lissi

naxoss
2008-02-04, 19:40
Jag skulle rekommendera Naxos då det är lagom stort för en ovan barnfamilj. Jag har haft mina barn med mig på fyra veckors båtluff sedan de var ett år gamla. I början (i mitten av 80-talet) mycket Kykladerna och även senare, till resten av Grekland, bl.a fastlandet, Kreta.
Har även bilat på Kreta och älskar Kreta men skulle nog inte börja med luff på den ön, då är Kykladerna mycket mer behändigt.
Tycker att man bor bäst i Chora och tar bussen till Prokopios, Agia Anna, Plaka eller taxi/hyrbil ännu mer söderut. Det är sååååååå trevligt att vandra på Paralian på kvällarna, även med barn.

ANtingen börjar ni i Aten eller också köper ni stol med Apollo till Santorini och utgår och hemgår därifrån. Hur smidigt som helst.

Trevlig resa och hoppas att det blir bra för er, Paddington.

Janérik
2008-02-04, 23:25
Nu är det redan många som svarat ungefär liknande men just då det gäller att börja på Naxos så ser jag en klar fördel för förstagångsluffaren. Det är så enkelt att hitta boende på Naxos, det finns alltid (nåja, aknske inte i mitten av augusti) rumsraggare och möter vid hamnen så det är bara att välja och vraka. Sedan då ni är på Naxos så kommer ni garanterat att börja prata med andra som är ute och luffar och de kan då ge er mera tips så att ni lätt kan fortsätta till nästa ö. Det vore väl ingen höjdare att hitta på att komma till en lite okänd ö där det knappt går att få tag på rum och man hittar ingen som är lätt att prata med, Naxos är precis motsatsen till det.
Då det gäller resan ner så är jag lite förvånad över att så få rekommenderar enkelbiljetter, flyg ner till Aten och flyg hem från Santorini. Då behöver ni åtminstone inte åka till Aten en natt på förhand för att vara säkra på att inte missa flyget, ni tar bara ett par nätter på slutet på Santorini. Det finns många åsikter om Santorini men på något sätt så känns det ändå som att man bör ha sett ön nångång.

Mvh Janérik (som ni kan hitta på Naxos första halvan av juni nångång)

Siri A
2008-02-05, 09:14
Santorini ÄR vackert. MEN, det finns turister, vilket förstör lite. Båtresan Santorini - Naxos tar prick 2 timmar och det går hur fort som helst. :) Väl framme på Naxos är Agia Anna eller Agios Prokopios ett bra ställe att bosätta sig på. Även Naxos stad är mysigt men då tycker jag att ni ska bo vid Agios Georgios beach (en del av staden) Bussen från A.a - Naxos stad tar 15-20 minuter beroende på busschaufför. ;)

Luta er tillbaka och känn lugnet på Naxos. Vill ni dra vidare gör ni det. Annars finns det mycket att göra. Dagsutflykter med båt finns till flera öar i närheten, och även badbåtar långt söder ut till fina stränder. (De badbåtar jag har sett utgår från A.a) Sen måste ni hyra bil ett par dagar och köra runt lite. Alla mysiga byar gör ön till det mest kompletta resmål jag varit på. Även utanför Grekland.

I den här (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=11853) tråden har jag skrivit lite om de olika byarna!

De sista tre nätterna tillbringar ni på Santorini, bo kan ni göra i Perissa/Kamari. Fira är inte bernvänligt tycker jag! För att göra längtan ännu mer ohanterlig tänkte jag suckta med lite bilder! Trevlig resa!

Agia Anna:
http://i191.photobucket.com/albums/z303/siriappelberg/Naxos197.jpg


Naxos stad:
http://i191.photobucket.com/albums/z303/siriappelberg/Naxos229.jpg