handdator

Visa fullständig version : boende sitia


reslust
2008-02-04, 12:32
Hej,
kan någon rekommendera prisvärt boende i/nära Sitia? Tänkte luffa runt med bil på östra kreta i sommar och tar gärna emot tips på små ställen (helst med pool) i hela det området. Jag + två barn tänkte mixa med små byar och även lite mer liv och rörelse under ett par veckor.
Nån som kan berätta hur Sitia är jämfört med exmpelvis Paleochora? Vore väldigt spännade att få höra.
Samt gärna tips på bra - även svåråtkomliga - stränder på östra delen.

Kalimera
2008-02-06, 16:54
Sitia är bra mycket större än Palechora, trots sin storlek är det en trevlig stad. Räkna med mycket trafik.

http://www.kalimera.se/bilder/forum/23.jpg

Har tyvärr inga tips på boende. När vi reste runt östra Kreta bodde vi i Mochlos (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=12728)som var en riktig pärla, dock finns där inga ställen med pool. I "närheten" av Sitia ligger palmstranden Vai och den lilla paradisbyn Kato Zakros (där det finns en hygglig strand).

reslust
2008-02-06, 18:45
tack för svar!
Började tro att ingen rest o bott på östra Kreta...
Låter ju jobbigt om Sitia är mkt större en Pal som kändes gigantiskt efter Matala, Rodakino och Chora sfakion.
Är det rörigt i hela stan eller finns det mysiga stråk?
Kanske bäst att bo i nån mindre by. Gärna tips på liten by av Matalas storlek. Dvs lite liv rörelse o affärer, men ändå inte för mkt.
Nåt man bara måste se på östra delen?
tack på förhand
Eva

Ivi
2008-02-06, 21:14
Jag har bott i Sitia, 4 dagar i början av oktober 2006 och 3 dagar i maj förra året. Jag tycker mycket om Sitia, men jag gillar ju städer,så för mig känns den inte för livlig. Och lugna gränder med grekiskt vardagsliv hittar man när man lämnar strandpromenaden (trivsam, tycker jag :)) och de mest trafikerade gatorna. Det är bara att klättra upp ett par kvarter från strandpromenaden mot fästningen så kommer du till de lugna kvarteren.

Stadens strand (långsmal sandstrand) är helt OK, tavernorna i staden har god och rätt så billig "äkta grekisk" mat.

Utöver Jannes tips rekommenderar jag ett besök i folklore-muséet, litet men underbart!

Och självklart ska ni vandra genom Zakros-ravinen ("Dödens dal"). Ta den tidiga morgonbussen från Sitia till byn Zakros. Gott om vatten behövs nog eftersom ni är där på sommaren, men själva vandringen (ca 7 km) är lätt och klaras av på högst 3-4 timmar med pauser. Och är ni intresserade av ruiner så kan ni besöka det minoiska utgrävningsområdet precis innan ni kommer till Kato Zakros. Där finns många trevliga tavernor och en helt OK stenstrand. Från Kato Zakros kan ni sedan ta den sena eftermiddagsbussen tillbaka till Sitia. Perfekt dagsutflykt!

Boende med pool vet jag tyvärr inget om...vi har bott båda gångerna på Hotel Arhontiko vid Kondilaki-gatan. Detta boende handlar om enkla rum utan AC med toalett/dusch i korridoren. Men rent, trevligt, billigt är det med en underbar värdinna som verkligen är mån om gästernas trivsel.
Jo, förresten, hon har en studio också med eget badrum och ett pyttelitet pentrykök.

Ivibye_bye

reslust
2008-02-06, 23:31
tack för tips! detta ska noteras.

amanda
2008-02-08, 15:36
Sitia har cirka 8000 invånare alltså väldigt liten och lugn.
Det är en bra stad att "landa" i .Här finns allt som gör en riktig kretensisk stad.
Fortfarande småaffärer,marknad en gång i veckan,hyfsade restauranger,ett arkeologiskt museum med fantastiska fynd och otroligt dålig information.
Sen finns det en trevlig vinfabrik där man kan prova Sitiavinerna och olivoljan.
Hotel Arhonikos ägare hyr ut fina rum med egen dusch på gatan som går rakt upp från Platian-Torget med taxibilarna.Måste man bo med pool får man gå utanför stan till strandhotellen.