handdator

Visa fullständig version : Vandra runt Naxos


Marie_W
2008-02-03, 22:24
Vi tänkte vandra runt hela Naxos nu i maj 2008, men vet inte om det är möjligt!?

Kan man gå längst kusten hela vägen från Naxos stad till den södra udden, tycker det ser ut att kunna gå!!...och så upp längst den östra kusten!? Ser svårare ut...

Mycket tacksam om någon kunde berätta!!

:) Marie

Siri A
2008-02-04, 15:31
vet inte om det är möjligt!?Allt är väl möjligt, men östra kusten är som du säger lite svår att gå skulle jag gissa. Naxos är en stor ö. Inget man gör på en dag. Jag tror att ni måste övernatta någonstans på vägen om ni ska gå runt HELA ön. Vet inte ens om det finns stigar som "passar". Som du ser på bilden så är det ganska stora nivåskillnader på vissa ställen. Även om det inte visar kusten så förstår du nog vad jag menar. :)

http://i191.photobucket.com/albums/z303/siriappelberg/Naxos442.jpg

Lissi
2008-02-04, 16:51
En DAG???? Då kommer man inte långt..Många dagar...men östra sidan kan man nog inte gå längs hela tiden..Där är många branter och vikar så som vi såg det när vi körde runt..Från Azalas bay norr om Moutsouna bay och till Lionas undrar jag hur det är om man man inte går stora vägen och likaså från Lionas upp till Appolonas....

Vi åkte runt med fyrhjuling men fick hålla oss till de lite större vägarna...

LYCKA TILL!!!

Lissi

Marie_W
2008-02-04, 18:11
Tack för båda era svar!! :)

Och jo, vi har nästan två veckor på oss, så övernatta dit vi kommer hade vi tänkt!! Men, det verkar som om vi får hyra moppe och utforska östra sidan på det sättet!!

Det ska bli väldigt kul!! :) Marie

Lissi
2008-02-04, 18:18
Jag skulle helt klart kombinera! Vandra från Chora upp till norra spetsen..Apollonias är en underbar by, liten och sömnig. Där stannade vi i 7 dygn!...Sen ta mig till Moutsouna därifrån med buss och därifrån fortsätta söderut så långt det går...Även från Chora och söderut så långt det går....Modell: Vandra, vila, vandra, vila....Janne kan säkert tipsa när han är åter från Långö...Han kan Naxos på sina fem!

Lissi

Elisabet
2008-02-04, 18:23
Det skulle förvåna mig om det inte finns gamla vägar och stigar runt hela ön. Kanske inte alldeles vid vattnet, men på sluttningarna ovanför. Om ni inte redan har skaffat en bra karta så gör det, så hittar ni säkert alternativ. Road Editions Naxoskarta är i skala 1:50 000. Det räcker för att åtminstone gamla vägar ska finnas med. Sedan kan ni ju fråga på varje ställe ni passerar om det finns någon närmare väg dit ni ska.

Bernt Andrè
2008-02-04, 18:35
Ingenting er umulig bare en tar seg tid. Kan jo vandre fra chora,nedover østsiden helt til Alyko og dreie turen videre mot Moutsona ev vandre til Filoti for så å tilbringe en tid der. En meget pen fjellby. God tur.
http://i241.photobucket.com/albums/ff13/Mr_Mythos/Filoti.jpg

Annki
2008-02-04, 19:04
Det finns många möjligheter till fina vandringar på Naxos. Jag kan rekommendera er att köpa Anavasis topografiska karta 1:40.000. Den är detaljerad och många mindre stigar finns utmärkta, även berg och nivåskillnader som annars kan vara lätt att lura sig på. Den är inplastad och håller bra. Den finns att köpa i flera butiker nere vid hamnen i chora och kostade 6 euro för två år sedan.
En sida där man kan få många tips om fina vandringar är den här:
http://www.cycladen.be/index.htm

Lycka till med vandringarna!
Ann-Kristin bye_bye

Elisabet
2008-02-04, 20:10
Anavasis kartor kände jag inte till. Kollade på deras hemsida nu och den verkar ju riktigt bra. RE har iofs också höjdkurvor, men A verkar mer detaljerad av det lilla man kan se på webben. Tack för tipset!

Marie_W
2008-02-04, 22:38
Tack alla för jätte bra tips och fina bilder!! :)

Annki! Har skrivit ut ALLA vandringarna på Naxos ifrån länken du skickade, så nu ska jag lusläsa dessa i ett par dagar!! SUPER KUL!!

Och den där kartan ska jag inhandla!! Nu längtar jag ju ÄNNU mer!!

:) Marie

Kalimera
2008-02-06, 16:28
När vi kommer till Naxos köper ni en karta OCH vandringsboken Naxos and the Small Cyclades av Dieter Graf. I boken beskrivs 30 olika vandringar, de flesta är på Naxos. Mycket bra bok som finns att köpa i bland annat Zoom på hamnpromenaden.

Kalimera
2008-02-08, 08:18
Anavasis kartor kände jag inte till. Kollade på deras hemsida nu och den verkar ju riktigt bra.RE är den bästa vägkartan, Anavasi är den bästa vandringskartan. Gäller alla öar jag varit på.

Eirini
2008-02-28, 14:17
Hej!
Jag har vandrat mycket i Grekland och jag var och vandrade på Naxos under julhelgen. Det är en perfekt ö för vandring. Vädret under julhelgen var perfekt att gå i, solsken men inte för varmt. Det finns stigar från antiken gjorda av marmor och oerhört lätt att hitta om man har en bra karta. Om du vill utforska hela ön behöver du mer än en vecka , helst två. Du kan också välja att ta en taxi eller buss mellan byar som inte har någon bra vandringsled. Räkna med att ön har berg som är på ca 1000m.ö.h. Det betyder regäla stigningar och nedförsbackar men det är ju det som gör en vandring till det bästa.

Eirini