handdator

Visa fullständig version : Santorini eller Athen (eller annat) o är Santorini inget bra?


Paddington
2008-02-03, 16:27
Om man (som vi tror att vi ska våga oss på) öluffa i Grekland. Är det bäst (?) att utgå från Athen eller från en annan ö (typ Santorini)? Eller kan man om man ska öluffa i Klykladerna (typ Naxos åtminstone) välja nån charterort att utgå ifrån typ Kreta etc (de vanligaste alltså?)

Blivit lite avskräckt från att välja Santorini, för det verkar inte vara någon favoritö - vilket jag inte förstår ännu (får väl läsa vidare)... Känns tråkigt att hamna på en ö, som man helst vill ifrån när man luffar... för nån annan med direktflyg kan man inte hamna på vad jag förstår??? eller?

ciakoohler
2008-02-03, 16:56
Santorini !!!! Det är mycket enklare.

Alruts
2008-02-03, 17:00
Är det bäst (?) att utgå från Athen eller från en annan ö (typ Santorini)? Eller kan man om man ska öluffa i Klykladerna (typ Naxos åtminstone) välja nån charterort att utgå ifrån typ Kreta etc (de vanligaste alltså?)

Santorini er antakelig det enkleste; båtturen Santorini–Naxos, f.eks., er betydelig kortere enn Pireus–Naxos. Men å begynne i Aten går også helt fint, og som andre har nevnt her på forumet, finnes det båter fra Rafina som bruke relativt kort tid ut til diverse Kyklader. For mange vil flyprisene være avgjørende, og da vinner vel ofte Aten.

Hvis dere velger Aten, er det verdt å tenke på å ta fly i stedet for båt videre; det går jo ikke fly til alle øyer, men f.eks. til Naxos og Milos går det, og er man tidlig ute, trenger det ikke å bli så dyrt.

Selv liker jeg Santorini veldig godtflabb_flab. Det bør nevnes at jeg aldri har vært der i verste høysesong, men jeg syns det er lite som slår å sitte på en verande i Ia og se ned i kalderaen. Ia er mitt favorittsted på øya, og jeg har aldri følt meg spesielt tiltrukket de typiske badestedene på østsida.

Hilsen Alruts

ofelia
2008-02-03, 17:46
Jag skulle rekommendera att utgå ifrån en ö. Även om ön inte är någon favoritö så är det skönt att avsluta på en ö där man kan bada och ha nära till flyget. Detta eftersom man ofta väljer någon dags marginal innan man åker hem. Om man åker till och från Aten så blir det lite mer av storstadsliv, om man inte vill chansa förstås och ta nattfärja till Pireus och åka direkt till flygplatsen.

Jag rekommenderar att flya till Santorini eller Samos. Samos har många bra öar runt omkring sig. (visst kan man flyga till Kos, Rhodos, Skiathos eller Mykonos, men det har jag aldrig provat så det får någon annan rekommendera.)

/Ofelia

ramses
2008-02-03, 18:00
Om ni tänkt att "plocka" ihop er resa själva, alltså inte charterpaket, så går det bra att landa på ett ställe och flyga hem från ett annat. Vi landade i Aten, åkte hem från Kreta efter tre veckor, tex. Det finns antagligen många tänkbara kombinationer.

naxoss
2008-02-03, 20:29
Jag kommer att flyga till Santorini och hem från Kreta efter fyra veckor men jag kan inte hitta tidtabell för båtresa från Kykladerna till Kreta, helst Chania. Kan någon hjälpa mig med tips om var jag hittar det så skulle jag bli jätteglad.

Lena

CarinaN
2008-02-03, 21:13
Vi hade planerat att flyga till Santorini i år, men det fanns inga billiga flygbiljetter i mitten/slutet på juni. Så det får bli flyg till Aten och flyg hem från Chania, det sparar vi flera tusenlappar på. Santorini har vi aldrig besökt så det har vi tänkt göra i år.

Lena: Än så länge hittar jag endast en färja i veckan mellan Santorini och Heraklion, men det kommer ut fler turer längre fram i vår. Jag har frågat i en annan tråd och fått veta att det även går snabbåtar sommartid. Till Chania tror jag dock inte att det går båtar från Santorini. Det får bli buss mellan Heraklion och Chania.

Carina

xenos
2008-02-04, 06:02
Jag kommer att flyga till Santorini och hem från Kreta efter fyra veckor men jag kan inte hitta tidtabell för båtresa från Kykladerna till Kreta, helst Chania.

Till Chania går det båtar endast till och från Pireus. Mellan Heraklion och Kykladerna går det , nästan, dagligen snabbbåtar till Santorino, Ios, Paros, Mykonos, där den vänder för sammarutt tillbaka. Fråna Heraklion 09,30 och från 14,25. I alla fall sommaren 2007.

Klippa och klistra; http://www.ferries.gr/hfd/

Lefteris
på huggget på morgonen...

naxoss
2008-02-04, 11:08
Låter inte som om det skulle passa mig så bra. Ibland har jag sett att man kan komma till Souda eller Kissamos med båt. Varifrån måste man åka då? Jag vill så gärna komma från Kykladerna till Chania utan att behöva komma till Heraklion.

Lena som krånglar lite idag inför min resa.

ramses
2008-02-04, 12:01
Till Souda (Chanias hamn) kommer du från Pireus. Vi var i den situationen i somras, ville direkt till Chania, inte behöva åka buss med byten dit. Vi åkte från Paros på morgonen, tillbringade dagen i Pireus, gick mycket bra, åkte med nattfärjan, tror den avgick 21.00 ev 20.00. Det var en mycket bra färja, mycket utrymmen, restauranger, några affärer. Bokade inte hytt, behövdes inte. Det blev en nattresa jag är glad att vi gjorde. Det var läckert att mitt i natten stå på däck, se det svarta havet, stjärnorna, båtar i fjärran osv. Anlände till Souda tidig morgon, var inne i Chania med taxi på tio minuter.

naxoss
2008-02-04, 12:22
Låter som ett eventuellt alternativ. Mycket båtresa blir det...
Problemet för mig i år är att jag kanske trycker in för många resmål på min resa. Hade tänkt ta Santorini, Naxos, Chania och Paleochora på fyra veckor i lugn och ro. Låter egentligen inte för mycket om jag hade kunnat ta mig direkt från Naxos till Chania. Skall fundera på det. Tycker ju om att åka båt om vädret är bra. Är det inte bra tycker jag inte längre om det...!

Lena som fortfarande planerar.

Siri A
2008-02-04, 15:34
Hade tänkt ta Santorini, Naxos, Chania och Paleochora på fyra veckor i lugn och ro.Det låter som en utmärkt rutt!! flabb_flab

Paddington
2008-02-04, 16:56
Men att utgå från Santorini, det blir ändå att flyta till Aten först och sen flyga inrikes till Santorini?

Ni som åker hem tex från Kreta...det gick inte att komma dit/luffa dit med båt?? Hur ser en rutt ut med Kreta och Naxos i ett tro??

Hellen
2008-02-04, 18:21
Men att utgå från Santorini, det blir ändå att flyta till Aten först och sen flyga inrikes till Santorini?

Nej, du köper flygstol till Santorini, problemet är då att du inte kan välja dagar fritt, du måste välja de avgångar som charterbolagen har.


Ni som åker hem tex från Kreta...det gick inte att komma dit/luffa dit med båt?? Hur ser en rutt ut med Kreta och Naxos i ett tro??

Det funkar, vi har gjort det ett år, men inget jag tänker sikta in mig på att göra igen.

// Helén- som rekommenderar Santorini som start- och slut-ö, det beror säkerligen på att jag inte luffat någon annanstans än i Kykladerna och jag tycker det är smidigt.

Paddington
2008-02-04, 18:26
men flygstol? Går det direkt från Stockholm/Arlanda typ? Måste man inte byta med inrikes i Aten? Tips på bolag?

Paddington
2008-02-04, 18:34
jag sökte på "flygstol" Santorini o fick upp byte i Aten på alla förslag o alla kostade över 45000 kr för två vuxna o två barn?

CarinaN
2008-02-04, 19:34
jag sökte på "flygstol" Santorini o fick upp byte i Aten på alla förslag o alla kostade över 45000 kr för två vuxna o två barn?

Du kan ta en flygstol med Apollo t ex. Gå in på Apollos hemsida och kolla deras oneway-biljetter.

Carina

CarinaN
2008-02-04, 19:38
Till Souda (Chanias hamn) kommer du från Pireus. Vi var i den situationen i somras, ville direkt till Chania, inte behöva åka buss med byten dit. Vi åkte från Paros på morgonen, tillbringade dagen i Pireus, gick mycket bra, åkte med nattfärjan, tror den avgick 21.00 ev 20.00. , se det svarta havet, stjärnorna, båtar i fjärran osv. Anlände till Souda tidig morgon, var inne i Chania med taxi på tio minuter.

För min del tycker jag det låter krångligare att först åka båt norrut till Aten från Kykladerna och sedan åka båt hela vägen ner till Kreta. Bussarna från Heraklion till Chania verkar ju gå ofta och tar väl endast ett par timmar? Men er nattliga båtresa verkade onekligen mysig... :).

Carina

naxoss
2008-02-04, 19:44
Det lutar nu åt att jag tar båten till Heraklion, och buss till Chania redan på kvällen, med båt från Ios. Där har jag inte varit sedan 1982, så jag stannar nog och tittar till den ön också, nu när jag ändå har vägarna förbi...
Nu skall jag bara boka stol med Apollo.

Snart är min ramplanering klar, som säkert kommer att ändra sig ett flertal gånger, vilket är meningen när jag är ute och reser.

Lena

Paddington
2008-02-04, 19:51
Oneway med apollo drygt 8000 kr (som billigaste) för familjen, o sen 11 papp hem.... (till aten med nåt polskt bolag typ 10 papp totalt:(

Hellen
2008-02-04, 19:57
Flyg till Santorini med tex Apollo, och samma väg hem, de biljetterna ligger i dagsläget på ca
4 000/person.

Alternativt starta med Chania, och åk hem från Aten, gjorde en testbokning, tex 29 juni-14 juli ca 10 000 totalt för 2 vuxna och två barn
// Helén

naxoss
2008-02-04, 20:25
Nu är jag bokad och klar. Ner till Santorini 24 maj och hem från Chania 21 juni. Däremellan får vi se vad som händer. Lite planering har jag ju men det kan hända mycket kul på vägen som gör att jag ändrar planer.

Lena som känner sig nöjd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Paddington
2008-02-04, 20:26
hur ser din rutt ut då om du börjar på santorini o slutar på kreta?

CarinaN
2008-02-04, 20:30
Alternativt starta med Chania, och åk hem från Aten, gjorde en testbokning, tex 29 juni-14 juli ca 10 000 totalt för 2 vuxna och två barn
// Helén

Ja, eller tvärtom. Apollo har riktigt billiga hemresor från Chania i början på juli. Eller hade i alla fall. Har inte kollat om de finns kvar.

Tillägg: Nu har jag kollat. Hemresa från Chania 3/7 kostar 2992 kr för två vuxna och två barn. Detta är till Kastrup.

Carina

naxoss
2008-02-04, 20:47
hur ser din rutt ut då om du börjar på santorini o slutar på kreta?[/QUOTE]

Som det ser nu nu;
Några nätter på Santorini, en vecka på Naxos, en/några nätter på Ios eller kanske bara en dag i väntan på båten, några nätter i Chania och resten av tiden i Paleochora. Det blev väl fyra veckor...? Låter hatting när jag läser det, några nätter här och några nätter där. Blir det körigt så stannar jag tills jag har lust att flytta på mig. Det viktigaste är att jag har det bra och att besöka Naxos, Chania och Paleochora. De andra öarna har jag mer som förflyttelseöar/i väntan på att båten skall gå och ändå passa på att se dem som hastigast.

Lena