handdator

Visa fullständig version : Buss flygplatsen-Aten?


Åsa L
2008-02-03, 10:53
Hej
Läste just att Metron ska ligga nere under ett halvår från tidig vår från flygplatsen till Aten. Om man tar bussen från flygplatsen in till Aten, var stannar den i Aten och var går den ifrån vid flygplatsen? Hur lång tid tar den ungefär mitt på dagen en lördag? Är det ett bra alternativ att ta Surburbian rail? Var stannar den i Aten? :confused:
Vi är sex personer, så vi får inte plats i en taxi. Många frågor, men långt kvar tills det är dax!
Åsa

Lissi
2008-02-03, 13:00
Flygbussen,(tror det är nr 96?), stannar i alla fall vid Syntagma...Det kanske finns flygbussar till andra platser också.Bussen finns precis när man kommer ut från flygplatsen alldeles till höger. Biljett måste man köpa i en liten kiosk innan avgång..

..ska ni vidare till ö-världen är ett bra alternativ att kolla avgångar med båt även från Rafina. Dit är det snabbt med buss.

Lissi - som hoppas metron går om 2 veckor...

Marianne
2008-02-03, 15:34
Visst är det lätt att ta fel på E95 och E96;) - jag höll också på att hoppa på E96 senast vi kom till Atens flygplats, men ska man in till stan och Syntagma-platsen, så är det E95 som gäller. E96 kör till Pireus.:D
Kom ihåg att stämpla biljetten i automaten inne i bussen. Många vet inte att de ska göra det, men det kan kosta dyrt om det kommer kontrollant på bussen (och det händer).
Vi åkte vid 15-tiden en fredag och det tog 70 minuter. Bussen kör som en buse, men det är mycket trafik, så det brukar ta en dryg timme även om han drar på. Jag tycker trots allt att bussen är ett bra (och billigt) alternativ, bekvämt att den står precis när man kommer ut från ankomsthallen och den kör flera gånger i timmen. Väljer man metron så blir det längre att gå och rulltrappor både här och där.:rolleyes:
En vanlig taxi till 6 personer går ju inte med bagage och allt.

Åsa L
2008-02-03, 16:36
Tack för svaren. Bussen verkar vara ett bra alternativ för oss. Vi ska bo på Adonis en natt innan vidare färd till Egina, så att bussen stannar vid Syntagma låter ju bra! Går bussen till Pireus också från Syntagma? Eller är det då smartare att ta Metron? Är det någon skillnad på priset, buss eller Metro?
Åsa

Lissi
2008-02-03, 17:04
Eftersom vi alltid utgår från Rafina när vi luffar så har jag inte koll på var bussen går till Pireus, men vi tar alltid metro till Pireus för att promenera när vi är i Aten på vintern och jag skulle absolut göra det om jag skulle luffa också för då slipper man köer!!! Metrostationen i Pireus är värd ett besök! Bussen stannar ändå nära metron så det är nog ingen skillnad avståndsmässigt.
Jag tror inte det är någon prisskillnad, taxan är nog samma

Lissi - två veckor från Aten och Adonis.:D

eija
2008-02-03, 17:57
Hej Åsa!
Var läste du, att metron ska ligga nere på våren? Jag försökte att hitta någon info, men lyckades inte.
Jag ska fara till Piraeus i maj, alltså måste då ta bussen dit från flygfältet. Jag tycker mera om att fara med tåg och gjorde det senaste april, alltså med metro (linjen 3) från Monastraki till flygfältet, kostade ca 6 €, alltså lite mera än med bus (ca 3,20€). Det är säkert så, att om man vill till Piraeus med metro från flygfältet, måste man byta tåg vid Monastraki och ta linjen 1 till Piraeus. Har jag rätt?
mvh/Eija

Marianne
2008-02-03, 18:22
Bussen från flygplatsen till Aten stannar på Othonos, som är på den "riktiga" sidan av Syntagma när man ska gå till Plaka-området.
Den lättaste och snabbaste vägen från Syntagma till Adonis är att välja Filellinon till vänster (gå över till andra sidan Filellinon med det samma) upp till Xenofontos (som är första gatan på höger hand). Man kommer strax till Nikis-gatan (som går parallelt med Filellinon), man går till vänster på Nikis. Så kommer Nauarhou Nikodimou som man väljer mot höger, men omedelbart snett upp (närmast parallelt med Nauarhou Nikodimou väljer man Ypereidou och så kommer Kodrou strax på vänster hand. Detta är en 10 min. promenad.

Om du menar buss från Aten till Pireus, så skulle jag hellre välja metron. Jag har åkt buss en gång, men det tog rätt lång tid på grund av trafiken och jag minns inte alls vilket nr. bussen hade eller varifrån den gick (möjligen uppe från Syntagma). Det lättaste är att välja metron till Pireus och man kan antingen ta den från Syntagma, men då ska man byta på Omonia, vilket ju går bra (rulltrappa upp eller ner en våning) - eller man kan välja att gå till Monastiraki-stationen, vilket inte är längre än att det går bra det också. Man kan gå Voulis ner till Ermou och så till vänster - eller man kan välja att gå Kidathinaion ner till Adrianou och så till höger på Adrianou ner till Monastiraki. Från Monastiraki till Pireus behöver man inte byta.

Detta låter nog komplicerat när jag beskriver så detaljerat, men har du en karta, så ser du hur lätt det är.:)

Om det var buss mellan flygplats och Pireus du tänkte på, så går den utanför ankomsthallen, precis som bussen mellan flygplats och Aten.

Ang. pris, så kostar bussen mellan flygplats och Aten så vitt jag minns 3,25 euro pr. person. Metron kostade visst runt 10 euro för 2 personer sist vi åkte den. 6 euro för 1 person om inte jag minns fel.

När det gäller metro eller buss mellan Aten och Pireus så TROR jag inte det är någon större skillnad. Mindre än en euro p.p. skulle jag tro.

Senast vi var i Aten köpte vi en biljett som gäller en hel vecka och då kan vi åka hur mycket som helst på den. Den kostar 10 euro p.p. och gäller till både bussar, metro och spårvagnen - men inte ända ut till flygplatsen! Det är väldigt praktiskt om man besöker Aten i flera dagar. (För 10 euro kan jag knappast komma från Helsingör till Köpenhamn på en enkel biljett!:mad:)

Marianne
2008-02-03, 18:27
Det är säkert så, att om man vill till Piraeus med metro från flygfältet, måste man byta tåg vid Monastraki och ta linjen 1 till Piraeus. Har jag rätt?
Ja, visst är det så, Eija.bye_bye

anneli56
2008-02-03, 21:09
Jag läste i Ert under julen att metron ska ligga nere pga av reparationsarbeten from mars 2008
bye_bye

eija
2008-02-04, 10:18
Hej Anneli!
Nu på finska? Mistä luit tästä metron sulkemisjutusta? Yritin etsiä netistä mutten löytänyt. Siis maaliskuusta alkaen, mihin asti? från mars tills??? är metron stängt?
Ha en fin dag!
Hälsningar!
Eija

PS. ALLTSÅ, DU HAR JU SKRIVIT ATT I ERT! Tack!

Frappe
2008-02-04, 10:33
Hejsan,

Det står även på flygplatsens hemsida www.aia.gr och att komma ihåg det går även vanligt tåg till Pireus, se på hemsidan med karta etc.

Camilla

eija
2008-02-04, 11:18
TACK Camilla! Nu blev det klart och detta med suburban railway också!
Eija

Marianne
2008-02-04, 17:10
Så här står det på flygplatsens hemsida:

Interruption of Metro Service as of Spring 2008
We would like to inform passengers of “El. Venizelos” that in early spring the Metro Line 3 service to the airport will be interrupted for a time period of 6 months due to construction works at Ag. Paraskevi station and completion works at Holargos and Nomismatokopio stations.

During this period passengers can use the public bus services from Ethniki Amyna station as well as the suburban train service.


Tidig vår, 6 månader? Ja, jag vet inte hur det ska tolkas. Gäller kanske hela sommaren då? Från mars till september kanske?

Hemsidan för tåget får jag bara fram på grekiska och blir inte riktigt klok på om förbindelsen flygplatsen-Pireus fungerar. Någon som har provat den?

Det är nog förnuftigt att beräkna extra god tid till transporten i år, även om man tar bussen.:confused::rolleyes:;)

Lissi
2008-02-04, 17:42
Det är nog förnuftigt att beräkna extra god tid till transporten i år, även om man tar bussen.:confused::rolleyes:;)

..eller lägga utresan från Rafina!:D Till norra Kykladerna är det ju suveränt....

sven.kriti
2008-02-04, 18:05
[quote=Åsa L;115593]Hej
Läste just att Metron ska ligga nere under ett halvår från tidig vår från flygplatsen till Aten.

Hvor har du denne informasjonen fra?
http://www.amel.gr/
dette er websiden til Athen Metro, kan koples til engelsk. Jeg finner ikke noen informasjon om at linjen til flygplatsen skal ligga nede????

Åsa L
2008-02-04, 18:21
Tack för all utförlig information!
Jag kom via flygplatsens hemsida till Metrons hemsida, och där stod som tidigare sagts, att metron från flyget ska ligga nere i 6 mån från tidig vår.
Åsa

Zappa
2008-02-05, 11:28
Hemsidan för tåget får jag bara fram på grekiska och blir inte riktigt klok på om förbindelsen flygplatsen-Pireus fungerar. Någon som har provat den?


Vi åkte Suburban Rail mellan Elefthérios Venizélos och Piraeus den 26e juni 2007. 45 grader i luften och tåget hade nog stått 1 timme, så vår förväntan om ett skönt ac-utrymme kom på skam!
Det var nog 55 på tåget __D ... :D
Barnen tyckte det var lite varmt, och vi hade inte så mycket vatten kvar tyvärr, och hann inte köpa innan det gick :(

Tåget går ju på andra sidan hotellet (precis som metron), tog runt 70 minuter om jag inte minns fel, men har inte en aning om vad det kostade... Vi köpte i alla fall biljetter i det runda huset ovanför spåren.
Tåget går direkt (men via utkanten av Athen om jag hängde med i rutten någotsånär) och kommer in strax bredvid metrostationen i Piraeus.
Funkade jättebra!

Vi fick ta en natt i Piraeus innan båten gick dagen efter, men skulle nog försöka hitta en avgång från Rafina eller Lavrio nästa gång vi flyger till Athen istället, då det inte är någon höjdare att bo i Piraeus. Kändes bara som en lång väntan. Med onödiga utgifter :mad:

/Sven, som nu bara har 143 dagar kvar till nästa runda i kykladerna. Denna gång med flygstol med Apollo till Santorini istället :D
_B-anana_B-anana_B-anana

maji
2008-03-10, 15:57
Åker till Aten på onsdag och undrar om det är någon som vet om Metron går som vanligt? Hittar ingen information om att arbetet är påbörjat så jag hoppas det. Är det någon som vet eller hört något annat?bye_bye

maji
2008-03-22, 21:11
Vill bara meddela att metron går precis som vanligt och det är ju bara såå smidigt att ta sig från flygplatsen och in till Aten med den.
Hade några underbara dagar med ca 20 grader och inte allt för många turister. Hann även med ett besök på Hydra, ett besök som gav mersmak. Tack Janne för tipset om Lulus taverna, åt en mycket god lunch till ca halva priset mot i Aten.

Lissi
2008-03-22, 21:18
Hade några underbara dagar med ca 20 grader och inte allt för många turister..

Tänk vad några veckor kan göra!!!

Lissi -som var i Aten v 8 med både snö och värme!

Spigget
2008-04-02, 20:11
Går det båt till Paros också från Rafina? Eller kanske till Milos?

Nicka
2008-04-02, 20:30
Hej!

Ja det går att åka till Paros från Rafina. Jag tror inte du kan åka direkt till Milos från Rafina. Du kan ju kolla på gtp.gr

nickabye_bye

Frappe
2008-05-04, 12:56
Som sagt Metron går som vanligt och jag frågader personal på plats NÄR man stannar upp, ingen vet OM och NÄR det blir av...;)

SteffTee
2008-05-04, 18:53
De har kanske kommit på att det är bättre att jobba med förbättringar under vinterhalvåret! :-)