handdator

Visa fullständig version : Vilket flygbolag väljer man? Spelar det nån roll?


Paddington
2008-02-02, 23:16
undrar en totalnovis .)

Lissi
2008-02-02, 23:34
Ja visst spelar det roll!

Man vill ju åka så billigt som möjligt!!!

Lissi

jonasw
2008-02-03, 10:01
Jag tycker att det finns en hel del att fundera på när det gäller val av flygbolag. Jag listar några ideér som jag har runt konsten att boka en flygresa. Val av bolag är inte det viktigaste men finns med på min lista.

1. Jag brukar börja på nätet och kolla på sidor som gör prisjämförelser mellan olika internetresebyråer. T.ex Stockholm-Aten ett visst datum. Jag brukar börja nu i februari och kolla vilka priser som dyker upp. Har alla nästan samma pris vet man att det inte är några kampanjer på gång. Normalt för 4 pers är runt 10000. Ser det ut så brukar jag ha is i magen och avvakta. Dyker det upp något billigare är det kanske dags att slå till.

2. Man brukar sen kunna kolla +- några dagar för att se att man inte valt den dyraste dagen. Börja med det billigaste erbjudandet.

3. Kolla flygtider. Dåliga flygtider kan innebära extra kostnader, tex övernattningar på ställen där man inte har den minsta lust att semestra. Jag som bor 30min från Arlanda föredrar tidig avgång från Arlanda då hinner man ut på öarna samma dag. Samt att avsluta med några dagar i Aten. Hem åker jag dock någon gång på eftermiddagen.
Tidiga avgångar från Aten gillar jag inte pga. av att det tar rätt lång tid att åka från centrala stan, man måste kliva upp mitt i natten. Hotellen runt flygplatsen är få och dyra. Att övernatta på flygplatsen (har gjort det med hela familjen en gång)inte är någon hit. Svårt att hitta något ställe där det är lungt.

4. Väljer gärna att åka med något av de stora reguljärbolagen. De brukar ha priser som väl matchar flygstolar hos charterbolagen eller eventuella lågprisbolag. Risken att hamna i gamla rishögar till flygplan är mindre.

5. Alla dessa resor brukar dock medföra en mellanlandning. Se till att det finns lite tid mellan landning och avgång. Jag ser gärna 1,5-2 timmar mellan flygen. Kortare tid har en tendens att bara skapa stress. Senast hade vi 45min i Zurich. Det var ett medvetet val på grund av det låga priset. Eftersom det var på hemresan brydde vi oss inte så mycket utan skojade vi om att det kunde vara kul att se den stan också. Så blev det inte. Den här gången resulterade det bara i ett löppass på flygplatsen och hemkomst helt utan bagage.

6. När jag hittat en resa som passar, destination, pris, flygtider, flygbolag är det dags att boka. Boka allt på en gång. Att försöka snitsla sig genom Europa med enkelbiljetter gör att man inte har någon möjlighet att få hjälp av flygbolaget vid förseningar.

PS. När du hittat precis din resa håll inte på att göra nya sökningar. Jag tror (ett rykte som jag hört) att många sökningar på en resa gör att datorerna som sköter det hela tror att efterfrågan är stor på just den resan och höjer priset.

Lycka till med resan. Jonas

laero
2008-02-03, 10:41
Håller i allt väsentligt med jonasw.
Hans punkt 3 har mycket större inverkan på totalpriset än nån krona hit eller dit på flygbiljetten, betala hellre lite mer för att landa och starta vid vettiga tidpunkter i Aten så att du slipper dyra övernattningar i storstaden.
Sedan vill jag säga att ex.vis Sterling har helt ok standard och flyger direkt till Aten från Göteborg och Köpenhamn (även Stockholm tror jag), i regel både billigare och snabbare än "storbolagen". Deras biljetter finns mig veterligen inte på flygbokningssajterna.
Charterbolagens flygstolar har en minst sagt fluktuerande prissättning, det är svårt att förstå när det är billigast att boka dessa. Finns en klar fördel med charterstol; man kan landa direkt på ö och på så vis slippa Aten-övernattningar helt och dessutom få kortare båtresor = billigare och enklare.
Lars

jonasw
2008-02-03, 11:21
Tänkte bl.a på Sterling är jag skrev det om risiga flygplan. De har normalt rätt nya och kanonfina flygplan. Sen något år har de dock haft inhyrda flygplan från Astreus varav ett är en B737-300 (registrering G-STRJ) som inte är så gammalt men är känt för att ha en mycket risig inredning.
Visst kan man råka ut för inhyrda flygplan även hos andra bolag men jag har svårt att tro att tex. Swiss eller Lufthansa skulle låta någon behålla ett kontrakt om det kör med risiga kärror.
Jonas

Ingegerd_Lasse
2008-02-03, 14:56
Hej! hitills har vi valt Europaflyget(SAS), det är billigt om man bokar tidigt. Bokade 14 dagar i maj för en månad sen, det kostade oss 2680 kr t.o.r för 2 personer. Flyger kl 06.00 från Stockholm, stannar natten innan på rest & fly. kan också boka billigast tänkbara tågbiljetter när man är ute i så god tid. Och framme i Aten hinner vi enkelt med någon av färjorna. Kan rekommenderas, om man gillar att börja med några timmar på en färja, vi tycker det är ett utsökt tillfälle att gå ner i varv.:)
MVH Ingegerd

Argyris
2008-02-03, 15:35
Hej,

1) Kolla att flygbolag / arrangär är seriös. TA INTE då "nya" alternative som finns på marknaden ÄVEN om priset är rätt (se TRAXX resebyrå)
2) När det gäller transfer är det inga problem med ca 45-60 min i Zürich, Wien & München.
3) Austrian Airlines flyger prisvärd till t.ex. Thessaloniki med byte i Wien.
4) Sterling har jag användt många gånger, helt ok.
4) kolla flygbolagets egen hemsida & bokningssida, brukar kunna vara helt klart billigast.

/Nico

Lissi
2008-02-03, 15:47
Mitt inläg verkar kanske inte så seriöst, men jag menar väl snarare att man vill ha så mycket för pengarna som möjligt och då spelar naturligtvis flygbolag roll..Vi har ofta hittat billiga resor till Aten med Sterling och även med SAS, men hos SAS ligger ofta priserna på ca 4000 t o r för 2 pers...Ibland halva summan...Sterling är ofta billigare.
Fördelen med t ex SAS, Sterling mfl större etablerade bolag är ju att OM flyg blir inställt så bokar de om..vilket inte tex Ryan Air gör.De bara meddelar att flyget är inställt, punkt slut.

..men hittar man en urbillig biljett på lågprisbolag (typ 1kr + avgifter, som ju Ryan Air har ibland) så missar man ju inte så mycket pengar om man skulle ångra sig eller så....

Lissi