handdator

Visa fullständig version : Restips i Kykladerna


marianneg
2008-01-29, 19:12
Hej!
Vi åker med familjen, tre barn 15, 13 och 8 år gamla till Grekland i slutet på juni. Har någon några bra tips på passande öar inte långt från Aten? Hur mycket kan det kosta (färjor, boende och mat) ? Tacksam för svar!
Marianne

tonm
2008-01-29, 19:29
Hei
Vi har reist to år på rad til Paros, Antiparos og Naxos med våre barn, som i år er 8 og 11 år gamle. Båtproser finner du på sidene til Blue star ferries. I fjor betalte vi ca 45 Euro for overnatting for oss fire i begynnelsen av Juni. Vi betalte litt mer på Naxos, men oppdaget etterpå at vi kunne ha fått billigere overnatting enn de 60 Euroene vi betalte ved Naxos by. På Paros bodde vi i fjor i Parikia. Vi hadde kun 5 min. å gå til stranden, samt at vi bodde i byen. Hadde en leilighet med to rom og to uteplasser og veldig hyggelig vetskap. (Jimmys appartments, Parikia) Det jeg liker godt med Parikia er at det er såpass lite at man får både opplevelsen av å bo ved stranden og byen samtidig. Var på Paros for første gang i 1987 og selv om mye er forandret siden da, så er det fremdeles en av mine favorittøyer.
Naxos er også en utrolig vakker øy med mye flott å se. Anbefaler absolutt å leie bil å reise rundt.

Tonm

marianneg
2008-01-29, 21:17
Tack så jättemycket för tipsen!
Marianne

jonasw
2008-01-30, 09:10
Hej
Du har just ställt den absolut svåraste frågan. Förslag på bra öar i Kykladerna. Allt är så subjektivt.
Det naturliga svaret som du nog får av de flesta här på Kalimera är nog Naxos. Många svenskar älskar Amorgos och våra grannar i väster verkar gilla Antiparos.
Jag och min familj med två barn 14 och 11 har varit på dessa öar och trivts alldeles förträffligt. Det finns massor med fördelar med dessa öar, även några små nackdelar enligt min mening. Naxos + fantastiska stränder, - den ö som mest liknar vanliga charterresmål. Amorgos + mysigt och vackert, - få riktigt bra sandstränder. Antiparos +-, jag vet inte inte vad men det har blivit en jättefavorit ändå.
En ö som jag tycker är lite bortglömd är Syros. Det brukar vara den första ö som båtarna stannar vid. Ca 4 timmar med vanlig färja. Om jag inte minns fel kostade det runt 25€. Jag tror också att Syros är den ö där det är lättast att ta sig vidare till andra öar.
Vi har varit där några gånger och det är nog vår absoluta favorit. Syros skiljer sig rätt markant från övriga öar. Här finns andra möjligheter till inkomster för invånarna än turister. Turismen är på något sätt lite mindre viktig än på de andra öarna. Vi har bott i Galissas på Galissas Studios som annonserar här på Kalimera. Betalat 40-60€ för en bra lägenhet. Det är svårt att förklara varför vi gillar Galissas. Galissas är inte mycket mer än en vägkorsning med några resturanger och en riktigt bra långrund strand. Kanske är det Gyrosstället, kanske är det Yannis som har hotellet och också driver biluthyrningen/turistbyrån mm. Prisnivån på Syros upplever jag som lite lägre, kanske 10-20% lägre än andra öar.
Lycka till med er luff. Läs på om öarna men ta alla rekommendationer med en nypa salt. Vill man trivas så kommer ni garanterat göra det. Vill man leta fel är det precis lika säkert att man kommer hitta hur många som helst.
MVH Jonas

Eva L
2008-01-30, 10:22
Ni fick många kloka råd av Jonas i hans inlägg och jag måste hålla med om att det är viktigt att läsa på och bilda sig en egen uppfattning utifrån egna önskemål. Med tre barn hamnar deras önskningar säkert i centrum och ni får nog välja ganska mycket utifrån detta. Amorgos är jättefint och barn kan säkert trivas där men personligen skulle jag nog inte välja Katapola om barnen är väldigt badsugna och vill ha nära till en fin strand. Då tror jag att Sifnos kanske är ett bättre alternativ.

Eva