handdator

Visa fullständig version : Cykla på Skopelos?


Rojo72
2008-01-27, 11:22
Hej på er!

Förra sommarens Rhodosresa vart ju ok trots allt flabb_flab, så jag tänkte åka tillbaka till Grekland igen, funderar dock starkt på Skopelos. Vill ha en liten ö, jämfört med Rhodos alltså, men fin natur och ok bad och de kraven tycks Skopelos klara. Tänkte ta flygstol till Skiathos och dra sista veckan i maj. Några frågor:

1. Har förstått att ön är rätt bergig och ja, jag HAR läst en del av bloggamera men trots det undrar jag om det är möjligt att cykla runt till de olika stränderna etc fr stan? Någon som vet om det finns cykeluthyrning? Bil är ju ett alternativ men lite trist plus att man ska ha den stående någonstans och MC-kort har jag inte.

2. Det finns ju några olika rekommendationer angående boende här på forumet, vad tror ni är ett rimligt pris för ett rum vid den tiden? Jag kommer resa ensam men priserna tycks vara per rum så det borde spela mindre roll när man fixar boende privat på detta vis jämfört med charterbolagens svindyra enkelrum?

3. Sista veckan i maj alltså.... kommer jag frysa ihjäl om jag låter min lekamen nedstiga i det Egeiska havet? ;)


Roger

Elisabet
2008-01-27, 11:58
Det är mycket backigt på Skopelos men om du är van att cykla där det är kuperat blir det inga problem. Värre då att vägarna är smala och trafiken ganska tät.

Någon cykeluthyrare såg jag inte när jag var där. Kan inte påminna mig att jag ens såg en cykel. Därmed inte omöjligt att det finns.

I maj kan du nog hitta ett enkelt rum för 15-20 euro, kanske mindre beroende på vilken standard du vill ha. Vanligen kan den som reser ensam få rummet några euro billigare.

Frysa ihjäl? Det finns ju folk som gör hål i isen och badar ;)
I slutet av maj kan vattnet börja närma sig 20 grader. Fullt badbart med andra ord, men om man gör det är ju en smaksak :)

Förresten, om syftet med att cykla helt enkelt är att transportera sig och inte för att du särskilt vill cykla, så kan du också välja att åka buss. Bussförbindelserna är ganska bra på ön, men kommer nära de flesta stränderna med buss.

Ia
2008-01-27, 12:19
Jeg har ikke vært på Skopelos, men vil dro at du kan finne rom i den perioden for 20-25 euro pr. natt. Ikke bestill på forhånd..., det blir mye dyrere og spesielt i den perioden.

Leste et annet sted på forumet her at det pleide å regne mye i sporadene i det tidsrommet du reiser..., om det stemmer skal jeg ikke utale meg om, men man kan jo sjekke statestikken på en værsidene...

Om du synes det er greit å bade hjemme i sjøen om sommeren så er det ikke noe kaldere i vannet på Skopelos på den tiden tror jeg. (skulle jeg tippe så ligger gradene på ca. 18 grader...)

Ia

Mette
2008-01-27, 12:27
Hej på dig

Der er cykeludlejning på Skopelos. Jeg tror, den ligger på vejen mod Stafilos ud af byen. Den korte strækning mellem havnen og T-krydset. Dette er nok volapyk for dig nu, men når du kommer ned, så ved du, hvad jeg mener. Mine venner plejer altid at leje cykler på Skopelos.

Du kan godt cykle. Som Elisabet siger, er det backigt og vejene smalle. Men det går, hvis du er forsiktig.

Vejret i maj kan være alt fra hedebølge til regn. Regn plejer det dog kun at være et par timer til en ½ dags tid. Du skal have en jakke på om aftenen. Husk også en regnjakke.

Med hensyn til rumspriser. Så er det nok lidt for optimistisk at regne med 15-20 euro. Jeg plejer at give 20-25 euro. Sidst gav jeg 25 euro i første halvdel af juni for et studio (rum med køkkenplads). Jeg rejser også ensam.

Du kan godt spare penge ved at tage en flystol og selv finde rum. Du sparer i hvert fald det gebyr, du skal betale for et enkeltrum.

Jeg kan kun sige, at Skopelos er et godt valg. Den er grøn og frodig og Skopelos by er meget charmerende. Hvis du kan lide naturen, er der mange ture at gå.

Hilsen Mette (der også selv skal til Skopelos sidste uge i maj)

Rojo72
2008-01-28, 18:41
Hej på er och tack för alla svar. Har både här och på en annan site lyckats ta reda på att det finns uthyrning. Får väl kolla på plats om det blir det eller bil. Tänkte att om man kan vandra borde man kunna cykla.

Annars verkar vädret vara ett aber... 20 grader i vattnet och sol är väl ok, men 18 grader och regn 2 av 7 dagar låter inte som ett skoj perspektiv....

Mette
2008-01-28, 19:12
Nu er jeg ikke den, der skal overbevise dig, men det sidste i dit indlæg er nok et skræk scenario. 18 grader har jeg dog aldrig oplevet. Sidste år var det omkring 30-35 grader. Men hvis du vil være helt sikker på sol, skal du nok længere syd...

Mette

Rojo72
2008-01-28, 20:57
Hej Mette!

Nu menade jag ju 18 grader i vattnet iofs :).

Ska fundera på saken.

Rojo72
2008-06-17, 23:42
Hej på er!

Ett litet snabbsvar på denna tråden också för att knyta ihop ändarna. Detta med cykling på Skopelos var en vansinnig idé! Gör det inte! Hyr bil! Hua, pusta stånka och stöna... det räckte att jag TITTADE på bergen för att förstå hur dålig idén var och serpentinvägarna går ju uppåt, uppåt flera kilometer i sträck i bland.

Så.... planera för annat transportmedel! Kan också meddela att ALLA uthyrarna jag talade med blivit stenhårda på att du måste ha MC-kort eller eu-moppebevis för att få hyra tvåhjuligt motorfordon, annars är det bil som gäller. Har med försäkringar att göra.

:)