handdator

Visa fullständig version : Dator/ försvunna mappar


carjoh
2008-01-26, 11:41
Hej!

Någon av alla er som skriver så flitigt här är väl dataproffs...!!??
Har musik liggande på en av hårddiskarna i datorn och upptäckte igår att några av mapparna saknades!!! Först kunde vi ändå hitta dem i Media playern, men nu är de borta där också!

För ca 2 månader sedan försvann hela mappen med bilder som låg på andra hårddisken.
Kan någon ge mig tips om vad som hänt! Ska vi skälla ut barne för att de kanske gjort ett handgrepp som orsakat detta ( vilket de absolut förnekar). Håller datorn på att haverera helt? Den funkar bra annars.
Som tur är har vi en extern hårddisk där bilder och musik är lagrat.... Men detta känns lite olustigt!

HJÄLP!
Carina

Arne
2008-01-26, 13:46
Något proffs är jag inte men det kan vara hårddisken som håller på att går sönder, någon har av misstag och utan att märka det dragit i en mapp, eller något annat skäl.

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Egenskaper - Maskinvara), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren. Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 (http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287) för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Säkerhetskopiering innebär att allt finns lagrat på åtminstone två ställen.

Arne

Sören
2008-01-26, 19:21
Återställ datorn till ett tidigare datum. Brukar fungera.
Hälsningar
Bengt

carjoh
2008-01-29, 12:38
Hej!
Tack för era tips!
Har provat att återställa, detta hjälper inte.
Arne ditt förslag ska jag kolla, men engelska vad gäller tekniskt språk är inte min starka sida, så det blir när jag har kan sitta i lugn och ro. ( var inne och kollade på den sida du hänvisade till...)
Jag har återställt filerna via en extern backup så det är väl frid och fröjd med det. MEN den stora frågan är VAD som hänt och HUR det hänt. Kan en dator bara "tappa bort " mappar sådär!?


Carina

Netwolf
2008-01-29, 14:16
Kan en dator bara "tappa bort " mappar sådär!?

Svar: Nej. En dator gör bara som den blir tillsagd att göra. Precis som Arne säger, så har antingen någon lyckats flytta mappen, eller raderat den.

Kolla i papperskorgen om den finns där. Du kan också söka efter mappen (eller filnamn) via Sökfunktionen, om den har blivit flyttad.

Om hårddisken är på väg att gå sönder, så brukar det höras. Detta då hårddisken är mekanisk. När den går sönder, så är det bara att köpa en ny. Det GÅR att återskapa data från trasiga hårddiskar, men räkna med att det kostar mucho dineros.

/Netwolf

Zappa
2008-01-29, 14:56
Svar: Nej. En dator gör bara som den blir tillsagd att göra. Precis som Arne säger, så har antingen någon lyckats flytta mappen, eller raderat den.

Du kan också söka efter mappen (eller filnamn) via Sökfunktionen, om den har blivit flyttad.

/Netwolf

Precis! En dator är en dum burk som bara gör vad som sägs till den att göra!!
Söka efter ett filnamn, eller alla filer med en viss ändelse är också mitt tips!

Men det kan också vara så att man (barnen, ni?) har dolt mappen!
Nu är jag ju nörd :p så jag använder engelska på operativet både hemma och på jobbet, så jag måste erkänna att jag är lite osäker på vad sökvägarna till att fixa detta heter, men skall försöka! Det är ju dessutom olika beroende på vilket operativ du kör. Jag skriver för Windows XP så får du "översätta" till lämpliga alternativ för din version (Du kör kanske Mac... :))
Om du högerklickar på mappen och tar Properties (egenskaper?) längst ned, så ser du på första fliken (General) att det längst ned finns en ruta som heter "Hidden" (Dold?). Är den ikryssad och du inte har ställt in att visa dolda filer, så ser du den inte.
Nåväl, eftersom du inte ser den så kan du ju inte ändra nu, men det kan vara någon som har kryssat i tidigare när den syntes ju ...
Gå därför in på Utforskaren (Explorer), i menyraden överst hittar du ett alternativ som heter Tools (Verktyg), längts ned "Folder Options..." (???) Under andra fliken "View" (Visa?) finns en lista med inställningar du kan göra. Det finns ett flervalsalternativ som heter "Hidden Files and Folders" (Dolda filer och mappar?) Där finns två "radioknappar", som det heter. Välj "Show hidden Files and Folders" (Visa dolda filer...?). Tryck OK!
OM det är så att någon mapp är dold så syns den nu. Leta efter din mapp!!
Lycka till
bye_bye
Sven