Visa fullständig version : Regelvidriga smygavgifter
Som bekant har Visakortföretaget en generell regel som säger att
butiker/säljare icke får ta ut några avgifter för den som betalar med Visakort.
Vi har noterat att bland annat Ryanair och Sterling i trots mot denna regel
ändå tar ut en avgift, i Sterlings fall 50 Sek per person och sträcka.
Vi har varit i kontakt med Visakontoret och fått bekräftat att resebolagen
absolut icke får ta ut någon avgift för betalning via Visakortet. Fick även det handfasta rådet att genast kontakta kortutställande bank och reklamera avgiften. Enligt Visa finns prejudicerande utslag där bland annat
Ryanair och Sterling nödgats betala åter regelvidrigt avgiftsuttag.
Det argument Ryanairs Nordenchef Wilhelm Hamilton anförde vid tvisten var att det alls icke handlade om någon kreditkortsavgift utan snarare en vanlig expeditionsavgift... Visa menade att Ryanair får kalla sina avgifter precis hur de vill, och smyghöja det verkliga biljettpriset, men det som är relevant för Visa är att Ryanair m flera inte får ta någon avgift för att betala med kortet. Att avgiften därtill varierar upp och ned beroende på vilket kort kunden använder dessutom, bevisar att avgiften är kopplad till själva kortbetalningen.
Vi ska nu reklamera de avgifter Sterling har tagit ut vid köp av vårens resa.
Det skulle vara bra om flera resenärer reklamerar sina felaktigt påförda avgifter så att bankerna kan sätta press på charteroperatörerna via Visaföretaget.
Arne
2 x 50 Kronor
Visst är det förbjudet! Trots det står det så här på Sterlings Danska sida:
Price includes taxes and fees if payment is made with Dankort or Visa Electron.
https://booking.sterlingticket.com/skylights/images/SB/payment/cardsm_dk.png https://booking.sterlingticket.com/skylights/images/SB/payment/cardsm_ve.png
Hvis du benytter et internationalt betalingskort skal der betales et gebyr på 50,00 DKK per rejsende per oneway.
https://booking.sterlingticket.com/skylights/images/SB/payment/cardsm_mc.png https://booking.sterlingticket.com/skylights/images/SB/payment/cardsm_vi.png https://booking.sterlingticket.com/skylights/images/SB/payment/cardsm_di.png https://booking.sterlingticket.com/skylights/images/SB/payment/cardsm_ax.png
Peter
Har också betalt 2x 50 kr till Sterling Och även Handelsbanken vill ha 50 kr i avgift när du bet. m VISA
Jag blev så irriterad på detta när jag bokade resa till London nyss, vilket gjorde att jag tog en av ungarnas Visa Electron och betalade resan med eftersom då är det avgiftsfritt, andra VISA kort är som Ni säger 50 kr per sträcka, vilket idetta fall skulle innebära ytterligare 200 spänn.... 2 personer TOR a 50 kr... ingen större summa men gjorde mig förbenad ialla fall....
Camilla
Hur gick det Arne? fick du pengar tillbaka?
Ska boka flyg ikväll till London med Sterling och eftersom vi är fyra stycken blir det 400:- extra i kreditkortsavgift __D
Nej, det sprack!!! Sakskälet till detta är att Sterling har företagets säte i Danmark, och där har danskarna det så vist ordnat att de förhandlat sig till ett undantag från Visareglerna enligt EU-direktivet.
Så det kan bli!!!
Arne
Sakskälet till detta är att Sterling har företagets säte i Danmark, och där har danskarna det så vist ordnat att de förhandlat sig till ett undantag från Visareglerna enligt EU-direktivet.
Arne
Ja, Sterling har jag mer och mer tappat förtroendet för, med tanke på alla extraavgifter som smugits in sista året. även höga telefonavgifter för support/frågor (se annan tråd) och inte minst det som kom fram i TV-programmet PLUS igår.
Nu bokar inte VI Sterling på ett tag...
Lissi - som har 3 SAS-resor framför sig;)
Tittade Plus med Sverker i går kväll Sterling verkar vara ett bolag man skall akta sig för..
Tittade Plus med Sverker i går kväll Sterling verkar vara ett bolag man skall akta sig för..
Såg inte programmet igår, kan Ni berätta lite vad som sades?
Camilla
ni kan se på svt.se och länka er vidare till plus och se på webb tv.
Nej, det sprack!!! Sakskälet till detta är att Sterling har företagets säte i Danmark, och där har danskarna det så vist ordnat att de förhandlat sig till ett undantag från Visareglerna enligt EU-direktivet.
Synd att det inte gick vägen Arne :mad: I förra veckan flög sambon med Sterling till Barcelona och eftersom han betalade med VISA-kort så fick han också betala 50 DKK x 2. Han har nu lämnat in en reklamation till banken och det ska bli intressant att se vilket svar han får. Återkommer med info när vi vet mer besked.
//Zanét bye_bye
Såg inte programmet igår, kan Ni berätta lite vad som sades?
Camilla
Det går i repris både Fredag och Lördag. Jag har för mig att det är på SVT 24 då. Jag ska själv kolla reprisen eftersom jag inte hade någon 6-åring här som kunde programera videon rätt... :o __D
Peter
[QUOTE=Peter;116808]Det går i repris både Fredag och Lördag.
Tack!
Camilla
Kalimera
2008-02-15, 10:29
Höll på att boka en resa med Sterling förra veckan men valde ett annat bolag som passade våra tider bättre. Något förvånad såg jag att man fick ta med tio kilo som handbagage, men fick betala extra om man skulle skicka bagage, inte mycket (3 €), men ändå. Hur ska man kunna låta bli att skicka bagage när man inte får ta med några vätskor ombord. Ska man slänga necessären?
Elisabet
2008-02-15, 10:46
Olika biljettpris om man checkar in bagage eller inte är de inte ensamma om. Det är säkert ett par år sedan det infördes hos andra lågprisbolag.
Syftet är ju att minska behovet av personal så mycket som möjligt, vilket torde gynna priset på alla biljettkategorier i slutändan.
Det är ju bara så att dom försöker maximera sina inkomster genom olika tillägg :(, anledningen till att dom inte tar ut någon avgift för Visa/Electron är ju helt enkelt för att med det kortet ingår ingen försäkring eller avbeställningskydd :mad:, räknar man in den kostnaden så blir det "billigare" att betala med ett "riktigt" betalkort typ Visa eller Mastercard.
Vi flyger till Barcelona en vecka i September med Sterling, trots div "smygavgifter" är dom mycket billigare än någon annan :rolleyes:.
Maersk var ett sånt fint bolag innan Sterling köpte upp dom.
Flera av Maersk linjer blev också betydligt dyrare efter Sterling tog över!
Fast Sterling är väl rätt billiga ändå??
Fast Sterling är väl rätt billiga ändå??
Jo dom är billiga men det blir ju rätt stort påslag procentuellt när själva biljetterna är så billiga, i mitt fall så blev det ca 15%:s påslag för "kort- och bagageavgifter" :mad:.
Han har nu lämnat in en reklamation till banken och det ska bli intressant att se vilket svar han får. Återkommer med info när vi vet mer besked.
//Zanét bye_bye
Hur har det gått? Har ni hört något än? Jag tycker detta är intressant eftersom Kalimera faktiskt även kan bli en konsumentkraft med möjlighet att påverka...
...men fick betala extra om man skulle skicka bagage, inte mycket (3 €), men ändå. Hur ska man kunna låta bli att skicka bagage när man inte får ta med några vätskor ombord. Ska man slänga necessären?
Det där är lite hårddraget Kyrie Kalimera... :D ;) Man får ha lite vätskor och krämer med sig. Ytterst få kan resa med endast 10 Kg packning. Det är väl bara Arne och Birgitta som klarar det! :D Och hos vissa bolag är det 15 Kg som gäller!
Att ta betalt för bagaget är ju lågprisbolagens sätt att slippa höja biljettpriserna. Och det kan jag acceptera. Det rör sig normalt sätt om så små pengar. Det ger dessutom oss resenärer möjlighet att ta med 30 - 40 - 50 Kg om vi vill! Det är bara att betala. Och det är billigare än att betala för övervikt som man måste göra annars.
Det jag INTE accepterar är att Sterling tar 50 DKK eller motsvarande när man betalat med Visa eller annat kort. DET är regelvidrigt och ett "djävla sätt"... Ursäkta Franskan... __D
Maersk var ett sånt fint bolag innan Sterling köpte upp dom. Flera av Maersk linjer blev också betydligt dyrare efter Sterling tog över! Fast Sterling är väl rätt billiga ändå??
Jag gillade också Maersk och blev lite besviken när Sterling köpte dem. Och priserna från Kastrup har ökat rätt mycket tyvärr. Men samtidigt, som du säger, så är drygt 2000 SEK Kastrup - Athen tor fortfarande ett bra pris. Även om det var billigare med Maersk.
Men har vi tur så startar Ryan, EasyJet eller något annat lågprisbolag en linje denna sträcka. Det förvånar mig lite att inget av alla dessa lågprisbolag inte har sett potentialen på denna linje!
Peter
Jag har med intresse följt allt som framförts på denna "tråd". Detta för jag under en längre tid retat mig på flygbolags smyghöjningar av olika slag. På något sätt känner jag mig kränkt över behandlingen. Det basuneras ut ett "fantastiskt" lågt pris för en viss resa, men när man väl gör bokningen - ja, då är prislappen en helt annan. Jag kan inte undgå en smygande och växande tanken om att flygbolag helt cyniskt utgår från att jag (och vi) har ett flertal skruvar lösa och därmed fattar "nada". "Bara de får det rätta suget efter att resa och kommer till skott för bokning, ja då går det på vad f... som helst", förefaller vara mottot. (Översättning till danska överlåtes!)
Visst kan man ta ut avgifter för allt, men det bör med tydlighet framgå i den reklam man gör för resan så att man kan göra en tidig bedömning och jämförelse med andra alternativ. Sedan kan man med den nya erfarenheten spekulera över, ja kanske rent av ge förslag till, ytterligare möjligheter att avgiftsbelägga diverse för att "hålla ned priset". Här är några tänkbara och fullt rimliga förslag: In- och utcheckningsavgift (lika väl som kompensation för bränslehöjningar, toalettavgift (man ju välja att hålla sig), gång- och fönsterplatsavgift (båda på sitt sätt förmånligare i förhållande till den som sitter klämd), extra service (om du redan på förhand tänker dig prata med omboranställda fler än en gång) osv. Gräns för olika type av avgifter stannar vid fantasins!
I och för sig tror jag att flygbolagen biter sig själva i svansen. På kort sikt tjänar de möjligen en hacka på att bete sig som de gör, men efter hand falnar förtroendet och det sker en sanering. Därtill är frågan; var går gränsen för bedrägligt beteende i lagens bemärkelse?
Småsur Anders
Elisabet
2008-02-28, 09:25
Det basuneras ut ett "fantastiskt" lågt pris för en viss resa, men när man väl gör bokningen - ja, då är prislappen en helt annan. Jag kan inte undgå en smygande och växande tanken om att flygbolag helt cyniskt utgår från att jag (och vi) har ett flertal skruvar lösa och därmed fattar "nada". (---) var går gränsen för bedrägligt beteende i lagens bemärkelse? Exakt!! Det är ju det här som är själva problemet! De gör reklam för resor till ett lågt pris men i verkligheten kostar resan mycket mer för kunden.
Det är jämförbart till exempel med om en klädbutik skulle annonsera att en jacka kostar 200 kr men väl vid kassaapparaten tillkommer 100 kr för att butikspersonalen tagit hem den till butiken, hängt fram den och tar betalt för den (expeditionsavgift) och 100 kr för att de bokför köpet (administrationsavgift) och 50 kr för att kunden köper den (bokningsavgift) och ytterligare 112:50 i moms, dvs jackan kostar 562:50 kr. För en sådan marknadsföring skulle de snabbt få påhälsning av Konsumentverket m fl.
Visst kan man ta ut avgifter för allt, men det bör med tydlighet framgå i den reklam man gör för resan så att man kan göra en tidig bedömning och jämförelse med andra alternativ. Sedan kan man med den nya erfarenheten spekulera över, ja kanske rent av ge förslag till, ytterligare möjligheter att avgiftsbelägga diverse för att "hålla ned priset". Här är några tänkbara och fullt rimliga förslag: In- och utcheckningsavgift (lika väl som kompensation för bränslehöjningar, toalettavgift (man ju välja att hålla sig), gång- och fönsterplatsavgift (båda på sitt sätt förmånligare i förhållande till den som sitter klämd), extra service (om du redan på förhand tänker dig prata med omboranställda fler än en gång) osv. Gräns för olika type av avgifter stannar vid fantasins!Jag tycker det är ganska bra med möjligheten att betala för det man vill ha - och framför allt att SLIPPA betala för service som man klarar sig utan. Men som du påpekade: Det ska FRAMGÅ TYDLIGT innan köpet vilka avgifter som kostar extra och alla OBLIGATORISKA avgifter ska vara medräknade i priset från början!
FlyNordic föregår med gott exempel när man bokar biljetter. På deras bokningssajt får man det totala priset direkt och sedan upplyser de om hur mycket av priset som är avgifter och skatter. SAS däremot ger inte det totala priset på en gång, men lägger i alla fall inte till bokningsavgift när man ska betala.
Hur har det gått? Har ni hört något än? Jag tycker detta är intressant eftersom Kalimera faktiskt även kan bli en konsumentkraft med möjlighet att påverka...
Väntar fortfarande på besked från banken som nog tycker det är pest, pina och lite till att administrera reklamationer på 100 DK, men ett besked måste ju komma därifrån snart... :rolleyes:
Saknar också Maersk och bara kort tid före Sterlings övertag så gick Maersk ut med att man nästkommande år skulle kunna flyga Cph-Thessaloniki för 748 DK och vi jublade förstås. Strax därpå fanns inte Maersk längre och den utlovade rutten lyste med sin frånvaro och gör så fortfarande. Har försökt att fråga Sterling ang detta men där har man inget mer att tillägga i saken :mad:
Lågprisbolagen lägger på mer och mer avgifter och det är jäkla irriterande att hitta ett fyndpris som efter alla påslag stigit ganska ordentligt i höjden. Det är som diskuteras här, bankavgifter, bagageavgifter, mat-på-planet-avgifter etc. Något man får vara uppmärksam med vid bokning via Sterling med avgång Kastrup är att man betalar i DKK, går inte att välja SEK eller €
Numera har det blivit så att vi mestadels åker med Malev och vid en första titt kan biljetten se dyr ut - Men - där får man i varje fall direkt reda på själva biljettpriset samt skatter UTAN irriterande tillägg på allt och dessutom bra service ombord.
Såg precis nu senaste uppdateringen av nätupplagan av Privata affärer och där finns nu en artikel om att RyanAir ligger på svarta listan hos ARN.
//Zanét klapp_klap
...hitta ett fyndpris som efter alla påslag stigit ganska ordentligt i höjden.
Det ska ju rensas lite i det här träsket... Flygbolag och andra arrangörer måste nu visa totalpriset för resan inkl skatter och flygplatsavgifter. Gör man inte det kan det bli vite... Och det börjar se lite bättre ut vad jag sett!
Det är som diskuteras här, bankavgifter, bagageavgifter, mat-på-planet-avgifter etc.
Får jag en billig biljett ner kan jag acceptera att betala några € för bagaget. Det är i o f s larvigt för det är bara ett sätt för flygbolaget att dölja en prisökning, men OK då. Det ger ju dock en viss form av flexibilitet. Och visst, en del klarar att resa med endast 10 Kg packning och då kostar det inget extra.
Mat på planet? Tja, det tar ca 3,5 timme ner från Kastrup och det klarar jag utan att ha något att tugga på. Jag brukar dessutom oftast sova större delen av tiden ner... (Det gäller att ladda upp inför Grekland så man är utvilad när man kommer ner...) :D
Jag personligen ser inget större problem med att man får ett visst grundpris på biljetten och sedan kompletterar med den service man vill ha. Då kan var och en välja nivå!
MEN! Att Sterling tar 50 DKK per väg för att man betalar med Visa eller annat kort protesterar jag däremot kraftigt emot. Det är mot alla regler och bestämmelser och ett dj.... sätt som jag sade tidigare. Och jag förstår inte hur de tillåts göra detta? Vill de ta ut en "administrativ avgift" så lägg på det på priset då! Då slipper vi diskutionen! STERLING! Var ärliga och ta ut det pris ni behöver för att överleva!!!
Numera har det blivit så att vi mestadels åker med Malev...
Egentligen skulle jag vilja skriva BRRRRR här... Förr vägrade jag flyga med de gamla öststats-bolagen typ Malev, LOT osv. Men de har de senaste 10 - 15 åren förnyat sin flygplansflotta och det är nya piloter som flyger. Så numera är de precis lika säkra, hrrmmm..., som västbolagen.
...RyanAir ligger på svarta listan hos ARN.
Ryan är ett riktigt skitbolag vad gäller kundservice, ersättningar osv. Och de hör verkligen hemma på svarta listan! Men de är billiga...
Peter
Jag personligen ser inget större problem med att man får ett visst grundpris på biljetten och sedan kompletterar med den service man vill ha. Då kan var och en välja nivå!
MEN! Att Sterling tar 50 DKK per väg för att man betalar med Visa eller annat kort protesterar jag däremot kraftigt emot.
Jag håller med. Själva väljer vi alltid att checka in väskor vilket vi också får betala för. Men min dotter som ofta reser till Tyskland med Ryan väljer att inte checka in bagage och kan därmed välja onlineincheckning som är kostnadsfri (Ryan tar ju betalt för själva incheckningen också).
Det viktiga är väl att det på ett tidigare stadium i bokningen borde framgå vilka ev avgifter som kommer att tillkomma, precis som sagts här tidigare. Men det är ju bara när man bokar första gången med dessa lågprisbolag som man blir förvånad över alla tillägg, sedan vet man om det. OCH... slutsumman blir ju oftast otroligt billig TROTS alla tillägg. Vi reste t ex till Sardinien med Ryanair för 600 kr per man t o r förra veckan. Detta var inklusive alla tillägg + visakortavgiften (som för övrigt är den avgift som även jag tycker är HELT oacceptabel).
Carina
Hej!
Jag har följt diskussionen om Sterlings kortavgifter och har lite synpunkter men jag kan ha missat något när det gäller att jämföra priser.
Det ÄR regelvidrigt att ta ut en avgift för betalning via kort och Sterling talar om en bit in i bokningen att dom tar en avgift för detta.
MEN om man jämför totalpriset på Sterlings pris för 3 veckor i maj till Kreta som jag köpt av Sterling till priset av 1864 kr inkl kortavgift och bagageavgift så slås jag av att samma resa med Apollo kostar 3748 kr, visserligen inga kortavgifter och med internetrabatt som Sterling saknar, MEN jag skulle alltså få betala 1884kr MER med Apollo.
Mitt beslut är lätt - jag struntar i kortavgiften och får 2 resor till priset av en med Sterling.
Vad ingår föresten i Apollos pris? Kanske kortavgift? Vad ger Apollo mig mer för 1884 kr mer som inte Sterling ger mig?
Yanna
Elisabet
2008-03-01, 20:18
Om- och avbokningsavgiften som en del flygbolag tar ut är en annan märklig företeelse. Även om det står tydligt att biljettavgiften inte återbetalas, så har man ju rätt att få tillbaka skatter och statliga avgifter om man bokar av resan, eftersom flygbolaget ju då inte behöver betala in detta.
I höstas avbokade jag en biljett som kostade ca 150 kr + skatter och avgifter på ungefär lika mycket. Jag avbokade biljetten och bad dem sätta tillbaka de 150 kronorna på mitt konto. "Javisst" fick jag till svar "men det kostar en administrativ avgift på 200 kr, så då blir du skydlig oss 50".
Tack vare denna administrativa avgift kan de alltså behålla pengar som de skulle betalat till staten om jag rest...
Elisabeth! Om jag fattat rätt så har du betalat 150kr för biljetten + nästan lika mycket i skatt och avgifter, det blir nästan 300kr sammanlagt, hur kan du då bli skyldig dem 50kr? Jag menar - du borde iaf fått nästan 100 kr tillbaka, men förlorat 50 kr + 150 kr för biljetten - eller fattade jag fel?
Yanna
Hej
Jag har bokat en resa med Sterling hem från Aten i sommar. I.o.f.s billig men inte alls så billig som det verkade när jag loggade in och började och beställa.
Jag hade tänkt att skicka epost till Sterling och klaga på detta , men jag kan inte hitta någon epostadress på deras sida. Är det någon som vet epostadressen till Sterlings kundtjänst? Jag tänker tala om för dom att, OK dom är billigast nu, men den dagen som någon annan tillhandahåller en bättre/billigare transport för oss till Grekland så kommer jag inte ens att fundera på att flyga med Sterling som jag inte anser som seriösa längre. Billig och oseriös markanadsföring tycker jag inte hör resebranschen till. Jag har rest med Sterling ett otal gånger tidigare och har inte mycket att klaga på, men nu tycker jag att dom har gått över gränsen med sina avgifter, som kommer på efter man börjat beställa.
Kirios
Men Kirios..är det mer seriöst att ta dubbelt så mycket betalt för samma resa?
Sterling specar vad dom tar betalt för, men Apollo är dubbelt så dyra med sitt paketpris där inget tillkommer. Åtminstone jag undrar vad Apollo tar betalt för som är dubbelt så dyrt, är jag ensam om denna fundering?
Yanna som inte vill betala för många kronor! :(
Hej
Är det någon som vet epostadressen till Sterlings kundtjänst?
Kirios
Jag vet inte e-post adress...men har ett telenr! Men ring INTE dit...vi fick betala 250 kr för ett samtal till deras kundtjänst som de uppmanande oss att ringa då det gällde deras ombokning av en resa de inställt.
Lissi
Sterling har ingen mailadress och det är urdåligt!
De har ett faxnr: +45 70 33 23 23 men vet inte om det är lika dyrt som att ringa, annars hänvisar de till att klagomål bör riktas skriftligen till Sterlings huvudkontor.
Sterling Airlines A/S
Københavns Lufthavn Syd
DK 2791 Dragør
Danmark
CVR-nr. 18235404
Jodå, Sterling har epostadress, men de äro mästare på att dölja densamma.
E-post sterling@sterling.dk
Arne
Jag kollade lite till och hittade ytterligare ett par mailadresser och mobilnr utöver den som Arne hade:
http://www.sterling.dk/sv/pressannouncements
Elisabet
2008-03-02, 08:50
Om jag fattat rätt så har du betalat 150kr för biljetten + nästan lika mycket i skatt och avgifter, det blir nästan 300kr sammanlagt, hur kan du då bli skyldig dem 50kr? Jag menar - du borde iaf fått nästan 100 kr tillbaka, men förlorat 50 kr + 150 kr för biljetten - eller fattade jag fel?Jag betalade alltså ca 300 kr totalt för biljetten. Ca hälften var själva biljettpriset och ca hälften var skatter och statliga avgifter.
Biljetten var inte avbokningsbar så de 150 kronorna för den hade jag ingen rätt att få tillbaka, men skatter och statliga avgifter hade jag rätt att få tillbaka om jag meddelade innan planets avgång att jag inte skulle åka.
Det var när jag gjorde det jag fick veta att de tar en avgift på 200 kr för att ge tillbaka de pengar man har rätt att få tillbaka, i mitt fall ca 150 kr.
Kort sagt skulle det ha kostat mig 200 kr att få tillbaka 150...
Sterling specar vad dom tar betalt för.(Det oseriösa består ju som sagt i att det totala priset inte redovisas först. Sterling är för övrigt inte alls de enda som gör så. SAS gör ju också precis på samma sätt.
Okey Elisabeth, jag ser att jag tydligen fattade fel...sorry!
Kommentaren om att det är oseriöst att de inte visar totalsumman på en gång lär ju bero på att den som har Visa Elektron inte behöver betala de 50 kronorna. Bagageavgiften är ju valfri, kan man resa utan att checka in bagaget så tycker jag att det är bra om det blir billigare. Fast psykologiskt vore det nog bättre att Sterling utgick från att inkludera allt i priset på en gång, så kan man ta bort allt man inte vill ha.Ang_elx
Hur gör ni för att betala med Visa elektron på internet? Går det verkligen?
Jag har ett maestro men det kan jag inte beta via internet med utan då får jag ta mitt Mastercard. Jag har alltid trott att Maestro och Visa Elektron fungerar på samma sätt.
Eva
Ryan tar ju betalt för själva incheckningen också.
Den är riktigt fin! Man har beställt och betalat sin biljett och så måste man betala för att checka in... :eek: __D
...som jag köpt av Sterling till priset av 1864 kr inkl kortavgift och bagageavgift så slås jag av att samma resa med Apollo kostar 3748 kr... Vad ger Apollo mig mer för 1884 kr mer som inte Sterling ger mig?
Det bör i princip innebära att Apollo ger en högre vinst till sina ägare! MEN! Det skiljer kostnadsmässigt på resor till samma ställe pga att olika plan mm drar olika mycket bränsle osv. Skatter och flygplatsavgifter kan skilja osv. Men denna skillnad verkar orimlig.
...Sterling som jag inte anser som seriösa längre.
Det må vara din åsikt. Jag anser dock att Sterling totalt sett är ett väldigt seriöst bolag. Även om jag protesterar kraftigt mot vissa av deras avgifter och delvis deras sätt att presentera sina tjänster.
Billig och oseriös markanadsföring tycker jag inte hör resebranschen till.
Som jag skrivit så har det helt nyligen kommit nya krav på marknadsföringen av resor. Bl a just detta att resans HELA pris ska framgå tydligt redan från början. Men detta blir ju en djungel ändå eftersom vissa bolag tar betalt för bagage, incheckning osv.
...vi fick betala 250 kr för ett samtal till deras kundtjänst som de uppmanande oss att ringa
Det där undrar jag om det ens är lagligt eftersom de bett er ringa! JAG hade kontaktat bolaget och krävt tillbaka kostnaden för telefonsamtalet.
Det finns ytterligare en sak jag vill påpeka. Det är ytterst få företag som drivs som välgörenhet! Avsikten med att driva ett företag är att de ska ge vinst till ägarna! De flygbolag som idag säljer billiga resor till Athen jobbar med så lite personal, och så låga kostnader som möjligt, för att hålla nere biljettpriset för att vara konkurrenskraftiga. Det medför tyvärr också då att man använder sig av div märkliga avgifter som drabbar oss som resenärer.
Jag har viss förståelse för en del, andra tycker jag är helt vansinniga. MEN. Alternativet är ju att flygbolagen lägger på kanske 3 - 400:- per Oneway! Då kostar inte bagaget något, vi får en enkel måltid på planet, det kostar inget att betala med kort osv...
Det skulle naturligtvis göra att det blev lättare att få överblick vad resan verkligen kostar, men är vi beredda att betala mer för biljetten för den servicen? Jag äter tex sällan något när jag flyger. Jag tycker därmed att det är utmärkt att jag kan välja att betala för mat om jag vill ha, eller avstå! Kostar det att betala med kort kanske jag kan välja faktura osv. Vissa kanske kan resa "lätt" och udvika alla konstiga påslag. Andra får betala... Men det ger trots allt viss flexibilitet.
Det jag är intresserad av är billig transport t o r Grekland! Men det ger inte flygbolagen rätt att ta ut idiotavgifter!!!
Peter
Den är riktigt fin! Man har beställt och betalat sin biljett och så måste man betala för att checka in... :eek: __D
Ja, fast incheckningsavgiften måste man betala redan när man gör sin bokning. Den finns alltså med i slutsumman. Väljer du att checka in online dagen innan så slipper du denna avgift. Detta är väl för att man vill att de flesta ska välja online-incheckning antar jag.
Vill du checka in ett bagage kan du aldrig välja online-incheckning, då får du alltså betala både för väska och incheckning redan när du gör din bokning.
Carina
Nu har vi äntligen fått svar från banken ang reklamationsärendet om 100 DKK som Sterling tog ut för att bokningen betalades med VISA:
"Ursäkta att du fått vänta på svaret med din reklammation angående Sterling.
Vi har bett vår jurist kontrollera detta och han menar att Sterling följer inte avtalet de tecknat med den inlösande banken.
Tyvärr går det då inte att göra reklammationen hos oss utan dem måste göras till Sterling eller den bank som Sterling har ett inlösenavtal med."
Vad säger man om detta? 100 kr, danska, svenska eller i den valör den än må vara så handlar det mest om principer och jag har god lust att gå vidare till Sverker på PLUS för att kunna få ett objektivt svar från Sterling. Kanske skulle vi göra en gemensam protest för att få resebolagen att förstå att de inte kan göra hur som helst :mad:
//Zanét bye_bye
Jag tycker att Sterling börjat ta avgifter för allt möjligt numera. Allt kostar extra. Dessutom tycker jag inte att deras flygstolsbiljetter är särskilt billiga längre. Nä jag håller på apollo än så länge......
/June
Kanske skulle vi göra en gemensam protest för att få resebolagen att förstå att de inte kan göra hur som helst :mad:
//Zanét bye_bye
Låter som en bra idé....men hur gör man det? Vad säger ni andra här på Kalimera? Sterling tjänar ju en del kronor på oss på detta fula sätt...Det blir många slantar sammanlagt som som vi kunde gynna grekiska turismen med istället.
Lissi
Smoothevoice
2008-06-27, 00:40
Jag säjer bara en sak, jag tycker att man skall åka med ett annat bolag även om det kanske är lite dyrare men UTAN kortavgifter. Detta ger en stark signal till Bla Sterling. Det är ju dina och mina pengar dom vill ha, så enkelt är det, och får dom inte det, ja, då faller kundstocken. Har varit inne flertalet gånger och jämfört priser men Sterling ligger generellt väldigt högt. Själv tycker jag det numera är trevligare att ta bilen ner till Grekland även om det tar längre tid, men det är det värt. Ha nu en trevlig sommar.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.