Visa fullständig version : Problem med servern
Kalimera
2008-01-22, 08:08
Igår kväll uppstod ett lite men naggande gott problem med min server. Jag valde då att stänga forumet under felsökningen. Något fel har dock inte hittats så vi kör på som vanligt och hoppas att det ska fungera. Om ni märker något "konstigt" får ni gärna skriva det här.
Elisabet
2008-01-22, 09:09
Jag har inte märkt något fel, men tänkte berätta om vad som hände i ett annat forum förra söndagen.
Jag såg en ny tråd med en fråga som passade i forumet, öppnade tråden och den innehöll massor med stora bilder. Det tog en evighet att öppna tråden och under tiden stod min dator i övrigt helt still. Jag trodde den skulle hänga sig, men den orkade till slut öppna hela tråden så att jag kunde stänga den igen (vilket tog lika lång tid). En stund senare var forumet "stängt för underhåll".
Några dagar senare berättade admin detta: "...ett gäng som gillar att raida sajter; de gaddar ihop en massa fjortisar på Flashback och ger sig på en viss sajt - skriver in en massa skit i forumet. Jag hann nypa en sådan attack i söndags kväll, det reggades ca 60 medlemskonton och så östes det på med skit. Jag stängde forumet snabbt och det vart inte så mycket att rensa bort. Dom tröttnade på denna sajt och gav sig på en annan sajt, som fick ta emot över 2000 skitinlägg."
Om det varit någon sådant som hänt igår skulle du ju ha märkt det, men det finns nog anledning att vara på sin vakt mot detta "nöje".
Kalimera
2008-01-22, 09:15
Om det varit någon sådant som hänt igår skulle du ju ha märkt det, men det finns nog anledning att vara på sin vakt mot detta "nöje".Jag känner till raiderna sedan en tid tillbaka och har sedan dess haft noga koll på registreringar. Tack ändå för tipset Elisabet. :)
I söndags sa mitt virusprogram stopp för vissa sidor på forumet och det gick överlag väldigt trögt både söndag och delar av måndagen på både min egen och jobbets dator.
Eva
Jag har fått "Databasfel" vid ett par tillfällen de senaste dagarna. Men när jag backat och klickat på tråden igen har den kommit fram. Vid något tillfälle kom tråden men Avatarerna saknades!
Peter
Kalimera
2008-01-23, 06:52
Stora problem även igår. Gör ett nytt försök idag. Håll tummarna.
Athanasia
2008-01-23, 07:11
Japp,håller alla tummar och tår här!(som har den ordinarie "burken" inlämnad och sitter och kör på nåt som känns som om den skulle vara från istiden)
Jag har fått "Databasfel" vid ett par tillfällen de senaste dagarna. Men när jag backat och klickat på tråden igen har den kommit fram.
Det problemet hade jag med för ca 5 minuter sedan, men nu verkar det fungera.
// Helén -som anser att datorer skall bara fungera, och göra som man säger till demflabb_flab
Elisabet
2008-01-23, 11:47
Det svajjar lite idag också.
Lisbeth K
2008-01-23, 11:52
Det svajjar lite idag också.
Instämmer, det kopplar inte upp som det ska när jag "hoppar" mellan inlägg. Får felmeddelande då.....
Athanasia
2008-01-23, 12:04
Inga felmeddelanden här...
Måste använda uppdateringsknappen, när det står "error" i samband med öppnandet av vissa inlägg. Men det fungerar normalt med de flesta...mystiskt! :confused:
Ivi
Elisabet
2008-01-23, 15:16
Det är minst sagt instabilt idag. Periodvis har det överhuvudtaget inte gått att komma till sajten. Inte bara forumet som svajjar med andra ord.
Jag har exakt samma problem med en sajt för IT-Nördar som jag medverkar i.
Uppenbarligen hava unga freak just nu såsom huvudsaklig sysselsättning att gå in och störa diverse hemsidor!!!
Emellertid bruka dessa attacker hava en kort livsvarighet. Vi må se framtiden an med tillförsikt!!!
Arne
2 x 50 Sek
Kalimera
2008-01-23, 20:17
Det finns fortfarande problem, men inte lika svåra som tidigare. Fortsätt gärna att rapportera om ni märker något "konstigt".
Elisabet
2008-01-23, 21:17
Alldeles nyss fick jag "databasfel" igen.
Nu verkar någon ha fyllt hela servern med sirap, går rejält trögt. Dessutom fick jag ett "Database error" nu också.
Mvh Janérik
Nu mer som kall och trögflytande tjockolja, blandat med error och plötsliga hopp. Tillrådes att se över tidigare service av server!
/Anders
Men nu förefalla problemet vara åtgärdat. Sedan i morse flyter det hela på precis perfekt.
Arne (I snöstormens Umeå med inställda bussar och kaos i trafiken)
Kalimera
2008-01-25, 09:41
Nu hoppas jag att det ska fungera igen. Igår var jag helt galen, visste inte vad jag skulle ta mig till, all min tid har gått för att lösa problemet. Klockan tre igår gav jag upp och gick ut, kunde inte sluta gå, var skitförbannad. Tre timmar senare var jag hemma, duktigt förkyld. Men skit i det, nu måste det bara fungera, annars får jag ge mig ut på en ännu längre promenad.
Nu har jag ett annat problem, med min e-post. Ska nu försöka lösa det, helst utan långa promenader.
Om forumet krånglar igen är jag som vanligt tacksam för feedback.
Håll alla tummar! bye_bye
Admirala
2008-01-25, 09:56
Føler med deg, Janne, så forferdelig irriterende :mad: når ting ikke virker som de skal.
Så jeg tør nesten ikke si dette, men det er ikke helt i orden ennå, virker det som. Når jeg er inne i en tråd og skal gå ut av den ved å bruke back-pilen, får jeg meldingen "Meddelande från Kalimera
Forumet är tillfälligt stängt på grund av serverproblem. Öppnas så snart vi löst problemet. Vi ber om ursäkt för detta avbrott."
Men bruker jeg "Nya innlegg" går det helt fint.
Kalimera
2008-01-25, 10:17
Når jeg er inne i en tråd og skal gå ut av den ved å bruke back-pilen, får jeg meldingen "Meddelande från Kalimera
Forumet är tillfälligt stängt på grund av serverproblem.
Hoppas att det bara är tillfälligt, eller att det är ditt cache-minne som spökar. :o
Varje gång servern går ner får jag ett mejl om det. Igår fick jag över tusen mejl (väldigt irriterande), idag har det inte kommit något. Hoppas, hoppas. :o
Elisabet
2008-01-25, 10:23
Jag har klickat runt en stund och det verkar fungera som det ska.
Krya på dig Janne! Jag hade problem att logga in för ca en timma sedan, det var precis som om den inte tog emot uppgifterna riktigt, allt såg normalt, ut inga felmeddelande, men när jag försökte skriva här, så fick jag besked om att jag inte var inloggad. Som du märker så fungerar det nuflabb_flab
// Helén
Athanasia
2008-01-25, 13:00
Funkar fint här också,,och Tack Janne ,Du lägger ju ner massor med tid på att vi ska trivas..Håller tummarna..Krya på Dig!
Hejsan! vet inte om det är rätt forum att stäla denna frågaflabb_flab men jag undrar varför jag blir utkastad hela tiden snyft_drop jag får logga in och logga in...det har aldrig hänt förut...bye_bye
Elisabet
2008-03-13, 11:31
Jag har märkt en del vajsing med att logga in i flera veckor, ja det är nog egentligen ända sedan serverproblemen för 1½ månad sedan. Måste ofta försöka flera gånger innan jag får vara online för servern.
Jag har inte haft problem på länge nu, kör med lite olika datorer med både Linux och Windows men jag har alltid Mozilla webbläsare.
Mvh Janérik
Elisabet
2008-03-14, 08:05
Om jag har bläddrat runt lite i forumet innan jag loggar in, så blir jag inte inloggad, utan måste först stänga fönstret och öppna ett nytt. Så har det varit sedan strulet i slutet av januari. Före dess hände det aldrig.
Athanasia
2008-03-14, 08:09
Och jag behöver inte ens logga in...även fast jag stänger ner så är jag automatiskt inloggad nästa gång jag startar upp..
Och jag behöver inte ens logga in...även fast jag stänger ner så är jag automatiskt inloggad nästa gång jag startar upp..
Samma här :rolleyes:.
Barbro :)
Om jag har bläddrat runt lite i forumet innan jag loggar in, så blir jag inte inloggad, utan måste först stänga fönstret och öppna ett nytt. Så har det varit sedan strulet i slutet av januari. Före dess hände det aldrig.
Jag loggar alltid in det första jag gör då jag kommer till forumet så just denna bugg har jag aldrig märkt av.
Jag kom på en annan sak som buggar lite lätt för mej, då jag loggar ut med Mozilla på Win XP så öppnas forumet i toppen på sidan, alltså utan Kalimeramenyerna runtomkring, detta händer inte om jag har Mozilla och Linux eller Internet Explorer och Win XP. Felanmälan gjord till Janne för länge sedan men han skulle fixa det längre fram.
Mvh Janérik
I går kveld tittet jeg litt rundt på forumet, var innom bildefiler bl.annet. Når bildene er store kan det gå tregt, og jeg reagerte ikke på det. Men etter å ha skrevet et innlegg like etter kl. 22, gikk forumet treeeegt. Prøvde å logge meg inn i gjen flere ganger, men fikk ikke tilgang. Og forumsiden (ikke den blå kanten) forsvant. Prøvde så å diagnostisere problemet, svaret var noe sånt som at 'annen klient med brannmur stengte for tilgangen'. :confused:Hm. Dette har jeg aldri opplevd før.
Håper det ordner seg. Andre nettsider jeg var innom, hadde ikke tilsvarende treghet eller problem.
Jag hade också problem sent i går kväll med att forumet gick segt som grekisk honung, ovanligt få var också inloggade vid 23-24-tiden.
Mvh Janérik
Jag satt igår kväll och skrev ett långt inlägg som försvann i binära rymden och är nu riktigt sur på Servern...
Peter
Jag kom att tänka på denna tråden och på de tillfälle när jag hade bekymmer med att logga in. Mailade till Janne flera gånger och undrade över diverse bekymmer :confused: Men tack och lov är dessa konstigheter som bortflugna. Tack för att du fixade Servern, Janne klapp_klap
Moster :)
Klockan tre igår gav jag upp och gick ut, kunde inte sluta gå, var skitförbannad. Tre timmar senare var jag hemma, duktigt förkyld. Men skit i det, nu måste det bara fungera, annars får jag ge mig ut på en ännu längre promenad.
Ahh! Nu förstår jag varför du blev förkyld av att gå i tre timmar!
Jag gissar det har att göra med att inlägget var ifrån januariflabb_flab
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.