handdator

Visa fullständig version : Mellan regnskurarna


Monica P
2008-01-21, 11:40
Far till stan med moppen, ska ta ut pengar, betala hyran, kolla e-mail, handla och hamta vatten.

En hankatt har kissat pa moppen, det stinker. Jag gillar katter ,men inte i januari, det frias frenetiskt nu. Vad bryr han sig om mina duschar med attiksvatten eller med tradgardsslangen, han ar sa intensivt foralskad i vara sma fjolarskatter. Inte ens en fulltraff med slangbellan far honom att dra till andra jaktmarker. Jag ger p-piller till de tva som later sig tas, de andra ar alltfor skygga. vi far val se vad som hander i maj.

Regnet under natten orsakade en stor lergrop som jag passerar forsiktigt. Allt ar gront och friskt efter regnet. Pyttesma prastkragar och gula sirliga blommor overallt. Bergen gronskar. Lamm och killingar studsar runt i fyrfotahopp . Finns det nagot gulligare? Herden maste fortfarande ge extra foder eftersom gronskan ar utan substans nu, djuren far snarast diarre, Framat mars ar det med kraft i vaxterna.

De dar gulliga lammen blir stora fula far. Samma med oss manniskor...

Jag zigzagar nerfor granderna mot stan. God matlukt kommer emot mig fran de olika husen. Duktiga matmammor har, det syns pa bredden.- Har blir det dolmades idag. Har luktar det tomatsas. Fisk i den dar granden...

Bankomaten OK, hyran betald, OK, NEON interntcafe sen,pa den gamla smala gatan parallellt med hamnen. Brev fran barnen.

Man har gravt en jattegrop inne pa garden, det ska bli bowlinghall. Hur sjutton tar sig lastbilar fram i dessa smala grander????? En betongblandare valsar runt, en kille haller i vatten,grus och cement, de andra turas om att fylla sina dunkar, slanger upp dem pa axeln, rusar ner i gropen och haller betongen over ett grovt metallnat pa bottnen. En man slatar ut massan med en lang brada. Har kan man tala om handarbete. Jag tittar fascinerat en lang stund, ihop med tio-tolv andra intresserade. Hoppas att killarna har tillgang till en dusch sen, de ar alldeles overholjda av damm och sand.

Fortsatter min moppetur. Inspekterar rivningen av huset i Kantouni. Tre plan kvar, bara skelettet kvar. Det ar vackert i Kantouni, jattelika tradgardar, men de flesta ar vanskotta, husen igenstangda. Agarna ar val i Florida eller Darwin.

I Platy Jalo kollar jag ett stort jordras, halva gatan forsvann. Alla boende omkring blev givetvis uppskramda, tank om hela omradet kollapsar ner i branten! Expertis fran Aten granskar omradet och ska ge handfasta rad.

Jag aker till den nya affaren i Elies, handlar mat och vin. Bra sortiment, rymligt, trevlig personal.

Sista uppdraget: hamta dricksvatten i en 12-litersdunk. Nu ar moppen tungt lastad. Jag funderar pa att satta fast en fruktlada dar bak, sen ser jag ut som en helt integrerad kalymnier.

Hinner lagom hem tills bagarbilen kommer tutande med dagens fralla. Mina grannar ar inte hemma, sa han hanger deras brodpase pa staketet.

Och nu regnar det igen...

Chras
2008-01-21, 11:54
Hej Monica.
Alltid lika kul att läsa Dina små kåserier om Kalymnos. Har alltid undrat hur man löver på Kalymnos under vinterhalvåret och har nu fått reda på en hel del. har visserligen inte varit på ön sedan 2001 men nu är det kanske dax att återvända.
Får väl snart börja sortera gamla bilder från ön och kanske lägga ut en del på min hemsida.
Häls/Chras

Annki
2008-01-21, 12:25
Tack för härlig läsning Monica! Du skriver alltid så levande om din vardag på Kalymnos, man riktigt känner dofterna. Ser redan fram emot ditt nästa inlägg!

Ann-Kristin bye_bye

Athanasia
2008-01-21, 12:38
Tack för trevlig läsning!

Hellen
2008-01-21, 12:59
Intämmer med de övriga, jätteroligt att läsa om hur vanligt vardagsliv ser ut.
Skulle jag själv skriva något så hade rubriken tyvärr blivit "i regnskurarna" eller något liknande.
// Helén

Marianne
2008-01-21, 16:32
Trevlig läsning, Monica. Tack för det.:)
I morgon ser ut att bli en sådan där riktigt fin dag med massor av sol och rätt så höga temperaturer, är säker på att du njuter.

Lissi
2008-01-21, 16:43
ÅH, Monica....Du ÄR författare! Jag säger som de andra, man känner dofterna och ser bilderna Du målar upp!!

Platy Yialos, där bodde vi ju nästan på branten den sommaren -96!

Det måste nog bli Kalymnos en sommar framöver.....

TACK för att Du delar med Dig!

Lissi

Gilla & Bert
2008-01-23, 21:25
Hej Monica!

Roligt att få läsa lite om Kalymnos igen.

Vi har äntligen vågat oss på att boka en ny resa. Nu i maj blir det lite utanför Chania på Kreta. Och i september blir det Rhodos.

Resan till Kreta vågade vi att boka häromdagen. Jag har ju brutit min fot tidigare och man får ju ta sig i akt, så man inte förstör läkningen. Nu kan jag gå igen utan att halta och utan att det gör ont i foten. Det känns verkligen riktigt bra. flabb_flab klapp_klap flabb_flab

Vi längtar så efter solen och värmen, eftersom vi inte har haft det för soligt här i Helsingborg.

Kära hälsningar

Gilla

Ivi
2008-01-23, 21:48
Härlig beskrivning utav vardagslivet under en dag på Kalymnos klapp_klap

Vilken längtan man fick... Det är sju år sedan vi var där! Vi skulle ju återvända, men det kom några andra öar emellan... :o

Ivi

Riitta
2008-01-23, 21:52
Här har det bara kommit Karpathos i mellan men nu klarar jag inte av mer Kalymnoslängtan, så nu drömmer jag nästan varje natt om resan i juni:rolleyes::) Känns i magen bara jag tänker på att det är bara ca 130 dagar kvar:eek::D Inte blir det mindre längtan av och läsa allt trevligt du skriver om därifrån Monica:)

Riittabye_bye

NewAnn
2008-01-25, 13:01
Får väl snart börja sortera gamla bilder från ön och kanske lägga ut en del på min hemsida.Häls/Chras
Jättefina bilder från Grekland du har på din hemsida:) Mvh Ann

Aase
2008-01-27, 19:46
Hejsan
Det är fantastiskt som du berättar. Jag hade nöjet att besöka Kalymnos i april 2006. Det var en härlig känsla att uppleva en ö som inte var TOM när inte turisterna var där. Här gick livet sin stilla gång. Folk satt ute och fikade (iofs påklädda) och åt. Det var skillnad mot Nissiros som vi besökt innan där allt var stängt.
Jag älskar Kalymnos och återvänder nästan varje år och när jag läser din blogg blir jag jättesugen.

Hälsningar Åse

PlatyYialos
2008-02-05, 17:46
Hej Monica

Underbar läsning och beskrivning av livet på denna lilla ö. Visst är den nya affären i Elies bra och framför allt mycket trevlig personal. Jag tycker nästan det är roligast att handla på kvällarna då alla Panormosbor kommer till butiken och det blir ett oerhört snatter om allt och inget, ja denna butik är nog ett av de bättre projekten under senare år.

Det är skönt att man river den gamla förläggningen på Kantouni och det kanske kan leda till att området lever upp igen. Stefanos Gerakios bygger ju en del nya hus och fler med honom men det är ju inte permanentboende men väl mycket bättre än de som bara kommer vart 10 år.

Vi i Platy Yialos är ett prövat släckte, det är en instabil kulle vi bor på och nu har det rasat igen. För några år sedan rasade delar av vårt hus och nu har raset gått precis bredvid det andra huset. Men då borgmästaren har intressen i Platy Yialos så får vi förlita oss på att vägen snart är reparerad och att man kan göra mer permanenta lösningar. Förr var det mycket vinplantor planterat på sluttningarna och dessa höll självklart "jorden" i schack. Vi planterar själva träd på sluttningarna för att binda jorden på ett bra sätt men när det väl regnar så gör det ju det med besked och det kan vara svårt att klara sig mot allt.

Ja snart är det dags att åka ner igen och se våren komma, vandra i bergen och bada.

Hälsningar
Platy Yialos

AndersK
2008-02-06, 14:12
Monica!
Jag kan bara instämma i ovanstående lovord om dina beskrivningar över livet på Kalymnos.
I sammanhanget reflekterar jag över en sak. När vi var i Kalymnos-trakterna under gångna sommar klagades det över bristen på regn under hösten/vinten/våren 2006/2007 och det syntes med all tydlighet på växtlighet, som till stora delar "gett upp" redan i början av juni. Av dina berättelser att döma så är situationen den omvända denna höst/vinter; det regnar så mycket att det tidvis står över skoskaften och inte enbart som någon enstaka häftig skur. Dessutom har regnandet förorsakat betydande skador!
Är det riktigt?
/Anders

Monica P
2008-02-07, 08:54
Det har regnat valdigt mycket, mer an nagon annan vinter jag bott har ( sen 2003) och vara tva cisterner under verandan ar nastan fulla. Men folk med tradgardar och odlingar vill ha mer. Bergen liksom sorplar i sig... Det som faller pa asfalt samlas ihop nere i stan , det ar ju som en tratt och allt ska ner till havet, sa da forstar ni hur det ser ut vid regn, sand och jord och slam och forsande vatten. Utanfor blir havet brunt sana dar. Storre skador har jag inte sett, om ny inte jordraset i Platy Jalo berodde pa regn, har inte hort expertutlatandena.