handdator

Visa fullständig version : GPS och takbok


Agapi
2008-01-18, 16:16
Hej

Nu är det så att vi ska bila upp till Sverige i sommar och min man har fått för sig att vi bara måste ha en GPS.
Nu undrar jag om någon av er har någon erfarenhet av detta och om det är så nödvändigt. Kanske vanlig karta går lika bra? Hur mkt kostar en bra europakarta?
Vi kan få tag på en ny GPS lite billigare. EN Mio PNA c 320b MIOmap ce v 3.3. 200Euro (ny) med europakartan. Vet någon något om denna navigator? Är priset bra?

Sen undrar jag om det finns någon i Stockholm-Uppsala området som vill bli av med sin takbok , helst en Packline original 90.

Hej :)
Katerina

Rasmus
2008-01-18, 16:38
Eftersom det inte är populärt med reklam på forumet, så har du ett tips att hämta i din inbox.

R :)

Agapi
2008-01-18, 17:59
Tack, ska kollas upp:)

Janérik
2008-01-18, 23:28
Då det gäller GPS så vete fasen vad man ska säga. En granne ringde tidigare i kväll, han var på väg från våra trakter i Finland via Haparanda hit till Umeå och GPS:en hade skickat in honom på en väg som varken han eller jag hört talas om tidigare fast vi båda har kört sträckan många gånger.
Jag förstår inte det svåra med att använda en vanlig karta, åtminstone inte utanför städerna.

Mvh Janérik

Hellen
2008-01-18, 23:41
Jag kan iofs inget om just den GPS du skriver om, men man klarar sig utmärkt med kartor tycker jag, men som informationskanal är min GPS outstanding, jag får i god tid reda på hur trafikflödet ser ut och kan vid köer välja alternativa vägar.
// Helén

ford prefect
2008-01-19, 14:01
Har själv omvärderat GPS:en efter att ha fått en i födelsedagspresent.

Jag tycker att den är bra när man skall till en adress i en okänd stad vilket annars kan vara en upplevelse i sig utan GPS :rolleyes:

Men för att åka från Grekland till Sverige så klarar man sig säkert lika bra med en aktuell kartbok - hur gjorde man förr innan GPS:en fanns ;)
Däremot får man vara beredd på att hamna på en del konstiga vägar ibland - själv skulle min GPS skicka in mig i ett cementrör under motorvägen en gång :D

//Åke

Elisabet
2008-01-19, 14:15
Det sista året har man ju hört otaliga historier om GPS:ar som haft en märklig uppfattning om var man ska köra och även om var man är. Bland annat läste jag om någon som körde längs Skåne-Hallandskusten (E?) och GPS:en påstod att han körde ute i vattnet...

Antar att GPS:ens kvalitet till stor del hänger ihop med hur mycket man betalat för den.

Om man ska köra långt och inte bara som en transportsträcka utan behöver detaljerad väginfo, så blir det väldigt dyrt att köpa kartor. Jag vet till exempel en som körde MC genom Ryssland förra sommaren och om han skulle ha köpt de kartor han behövde skulle det ha blivit en femsiffrig kostnad. Den GPS han köpte var billig i jämförelse.

Agapi
2008-01-19, 23:08
Men för att åka från Grekland till Sverige så klarar man sig säkert lika bra med en aktuell kartbok - hur gjorde man förr innan GPS:en fanns ;)
Däremot får man vara beredd på att hamna på en del konstiga vägar ibland - själv skulle min GPS skicka in mig i ett cementrör under motorvägen en gång :D

//Åke

Jag vet att det låter löjligt att ha en gps bara för att åka Grekland-Sverige.
Men vi hade tänkt att hälsa på ett par släktingar i Wuppertal, Tyskland på vägen dit. Och väl i Sverige till Norge på besök.
Men som många av er säger att de är ganska osäkra blir man ju ganska misstänksam och undrar om den visar en den rätta vägen ändå.:rolleyes:
Kanske man ska ´köpa en bra Europa-karta i stället. Hur mycket kostar en sån bok? Ett par hundra eller mer?

Katerina

Argyris
2008-01-20, 08:40
Hej,

jag har en Mio GPS och den fungerar mycket bra. Man kan tom uppdatera kartor via PC och lägga in fartkamror i denna så att den varnar.
Tycker den är enkel och bra.

Det som är och kan vara problem med GPS är att kartorna är gamla och att den tappar kontakt med satellit.
Äldre kartor är ju även ett problem när man köper dessa i papersformat.

Min rekommendation är att använd GPS och köp en kartbok som man kan ha att kolla i och som säkerthet.

Tänk på en sak!
Inte alla GPS navigatorer har södra Europa med. En del har bara norra Europa eller södra Europa. Hade en Mercedes ett tag med inbyggd GPS som saknade Grekland...

/Nico

Zanét
2008-01-20, 13:22
Som alternativ till både GPS och vanliga kartor vill jag slå ett slag för sajten ViaMichelin. Skriv in avgångs- och ankomstadress och du får upp fullständig vägbeskrivning för hela sträckan inkl kostnad, vägarbeten, antal km, körtid etc. Vi använde oss av ViaMichelin när vi bilade ner till Grekland för ett par år sedan och det var väldigt smidigt. Bara att printa ut och ta med.

Gjorde upp samma resrutt nu och den hade tidsmässigt krympt vilket säkert beror på utbyggnaden av Europavägarna.

Här är min karta:
http://www.viamichelin.com/viamichelin/int/dyn/controller/ItiWGPerformPage?ie=utf-8&reinit=1&strStartCityCountry=1945835&strStartAddress=Nea+Apollonia&strStartMerged=57015&strDestCityCountry=1507&strDestAddress=Lund&strDestMerged=22000&image2.x=33&image2.y=9#

//Zanét bye_bye

Agapi
2008-01-21, 00:22
Tack alla för ert intresse. Det jag också skulle vilja veta är hur ni underhåller era barn i bilen.
Kan tänka mig att barn blir väldigt rastlösa under en så här lång bilresa. Hade tänkt ta med min laptop så de kan se någon dvd. Mer?
Hur ofta rekommenderar ni att man ska stanna och rasta?


Brukar ni ta in på hotell? ev sova i bil?(vågar man det i våra tider)
Jag kommer ihåg när vi var mindre och bila ner till Grekland sov vi alltid i bilen vid bensinmackar.

Katerina

Frappe
2008-01-21, 08:37
[QUOTE=Agapi;114575]Tack alla för ert intresse. Det jag också skulle vilja veta är hur ni underhåller era barn i bilen.
Kan tänka mig att barn blir väldigt rastlösa under en så här lång bilresa. Hade tänkt ta med min laptop så de kan se någon dvd. Mer?
Hur ofta rekommenderar ni att man ska stanna och rasta?


Vi har ju åkt till och från Grekland i massa av år, dottern som snart blir 18 år var 3 veckor vid sin första bil resa ner.....så våra 3 barn har vanan inne..:) men lyssna till musik, sagor, läsa böcker, tidningar, rita, ha olika lekar, sjunga, tävla med varandra geonom att räkna bilar.... man väljer en färg på en bil och sen räknar man dem under tex 15 min...flest bil färg vinner...._B-anana och så klart se någon film, spela spel gamla vanliga hederliga spel och tex gameboy, playstation etc....sen är det inte helt fel att även TITTA ut och se och uppleva, låta barnen kolla kartan och hålla sig uppdaterade om var man är! Vi brukar stanna varannan timme, och när barnen var mindre vid någon lekplats som det finns gott om ialla fall i Tyskland utmed Autoban, där fick de springa av sig ordentligt!

När det gäller sova så sover vi för det mesta på Hotell åker av de stora vägarna och hitta mindre pensionat i någon by, billigare samt mycket mysigare. Sen har det ju hänt att vi har sovit i bilen några timmar, men inte jag.....kan inte slappna av då utan känner bara oro, så det är inget jag rekommenderar.

Camilla

yvonne
2008-01-22, 12:01
Hej Katerina.

Vi åkte från Grekland i onsdags kväll och kom hit till Stockholm i fredags kväll, använde Gps:en. (inte pga att vi inte vet vägen;) utan för att få info om den snabbaste vägen, vägombyggnad m.m. Det funkade perfekt.
Alltid bra också att få info om hur långt det är till nästa bensinmack, parkering, mm.
Vi sov i bilen ca 5 timmar utanför Frankfurt, och sedan var det bara att köra vidare. Efter att ha sovit på båten hela natten (Igoumenitza-Ancona)var vi utvilade så mer sömn behövdes inte.

Åker tillbaks hem till Grekland om ca 10 dagar och kommer att använda Gps:en igen.

Yvonne

Smoothevoice
2008-02-27, 01:03
hejsan jag är ny här på forumet.
Gps i i grekland är ovärdeligt. med tanke på alla smågator mm. testade nu i somras och den var till mkt stor hjälp..suveränt..men som dom flesta gpsér har den ju ingen aning om enkelriktade gator. men har man en någon sålunda prisvärd gps beräknar den mkt snabbt om till en annan rutt.
Jag tycker att det är en tidsvinst i att inte stanna ideligen för att titta på en karta.
Jag måste erkänna att jag för första gången for till Grekland med bil..Och jag är inte van vid bil där nere, men jag gjorde många fina utflykter och då var det långt ifrån mina vänner som jag bodde hos.
Denna sommar sticker vi ner igen med bil och tar båten från Ancona eller Venedig för att slippa gamla Jugoslavien vägar :-)
Och då skall GPSEN med.:-)

Ha en trevlig påsk.

puttelino
2008-07-09, 15:26
Hej Zanet !

Jag ser här på forumet att du åkt genom fd jugoslavien.
Hur var det att åka den vägen? Kändes det bra eller bör man vara orolig?
Vart skall man INTE stanna etc?
Vi står i valet o kvalet att åka den eller via Italien........
Vi åker i början av augusti o skall vara borta 1 månad hos släkt o vänner i Aten,Egina mm. Vi tycker att båtpriserna från Italien är galet dyra....
Tjänar man på att ta vägen genom Jugoslavien?
Har hört så mkt olika åsikter om den vägen,så jag vet ej vad jag skall tro.
Vill inte sitta på helspänn heller....
Har lagt ut frågan på forumet,men ingen har svarat så snälla har du tips eller nåt om denna färd,vore jag jätte tacksam!

Ha en underbar sommar......kattis



Som alternativ till både GPS och vanliga kartor vill jag slå ett slag för sajten ViaMichelin. Skriv in avgångs- och ankomstadress och du får upp fullständig vägbeskrivning för hela sträckan inkl kostnad, vägarbeten, antal km, körtid etc. Vi använde oss av ViaMichelin när vi bilade ner till Grekland för ett par år sedan och det var väldigt smidigt. Bara att printa ut och ta med.

Gjorde upp samma resrutt nu och den hade tidsmässigt krympt vilket säkert beror på utbyggnaden av Europavägarna.

Här är min karta:
http://www.viamichelin.com/viamichelin/int/dyn/controller/ItiWGPerformPage?ie=utf-8&reinit=1&strStartCityCountry=1945835&strStartAddress=Nea+Apollonia&strStartMerged=57015&strDestCityCountry=1507&strDestAddress=Lund&strDestMerged=22000&image2.x=33&image2.y=9#

//Zanét bye_bye