handdator

Visa fullständig version : Byar som slutar på ata


Kalimera
2008-01-15, 11:18
Är det någon som vet varför så många bynamn på Kefalonia slutar på ata? Tarkasata, Divarata, Poulata, Kardakata, Peratata och Metaxata är bara några av många exempel.

Panakakis
2010-03-25, 16:00
Är det någon som vet varför så många bynamn på Kefalonia slutar på ata? Tarkasata, Divarata, Poulata, Kardakata, Peratata och Metaxata är bara några av många exempel.

Jag pratade med min kompis på Kefalonia om detta och han hade ingen direkt förklaring till ortsnamnen. Men vad som är intressant med by namnen är att man kunde mera förr höra på efternamnet på personen från vilken by denne härstamade. Alltså hade man efternamn som påminde om bynamnet. Jag så att man hade upp frågan om namn på annat ställe här i forum och komihåg att Janne hade frågat om detta med -ata.
PANAKAKIS:)

Lissi
2010-03-25, 18:12
Är det någon som vet varför så många bynamn på Kefalonia slutar på ata? Tarkasata, Divarata, Poulata, Kardakata, Peratata och Metaxata är bara några av många exempel.

...och glöm inte Kourkomelata:D.Tror byn hette så som vi åkte igenom så många gånger sommaren 94:D

Vi undrade också varför alla byar slutade på -ata, har inte sett det så tydligt någon annanstans.

Lissi

Netwolf
2010-03-25, 22:36
Aldrig vart på Kefalonia, men det är en intressant iaktagelse. Hur är det med andra orter utanför Kefalonia, som t ex Kalamata? Finns där en koppling?

/Netwolf

C@nny
2010-03-26, 14:16
De flesta efternamnen på Kefalonia slutar dessutom på -Atos. Det kan man ju oxå undra över ....varför det är så :rolleyes:...

//C@nny