Visa fullständig version : Marginaler mellan flyg...
Jesper Johansson
2008-01-08, 21:35
Hej!... Är ute å rekar lite tider för flyg.:)
Visst kan det bli förseningar å så... men om man anländer till Aten kl 15.25 den 11 Juni (2008) så går det ett flyg 16.05 till Milos (olympic airlines).
För mig känns det väldigt nära inpå varann... vad tycker ni?
Inte väntar väll inrikesflyget in ett plan från tex. köpenhamn?
(Som sagt "rekar" endast nu. Ska inte åka detta året till Grekland).
Är det inte 2009 snart? :mad:
Kalimera
2008-01-08, 21:53
För mig känns det väldigt nära inpå varann... vad tycker ni?Det finns inte en chans i världen att ni hinner med planet till Milos. Tyvärr.
Istemmer! Ikke en sjans for å rekke flyet, såsant det ikke lander noen timer før...
Jesper Johansson
2008-01-09, 07:14
hur mycket tid anser ni att man skall ha mellan flygen?... vet att det exempel var tajt.
2 timmar mellan kanske?
... verkar dock som om flygen går antingen kl 11.15 eller 16.05 hela säsongen. Är det samma tider varje år?...
Kalimera
2008-01-09, 08:28
2 timmar mellan kanske?På två timmar bör du hinna. Vet inte om det är samma tider varje år.
Minst två timmar om ni åker flygstol med charterarrangör behövs kanske mer tid då förseningar lätt kan uppstå. Jag skulle inte chansa på två timmar om biljetten inte är ombokningsbar eller väldigt billig.
Eva
om du bokar biljett som har slutdestination Milos så få Olympic fixa detta, och då räcker tiden...
Om du bokar 2 seperata biljetter så har du INTE en chans.
I Aten behöver du hämta bagage (10-15 min) stå i kö för anslutningsflight (30-?? min) och sedan 15 min till, så räknar minst 60 min, så hinner du kanske... om inte SAS är försenat, och det har jag inte varit med om till Aten (jag flyger 6-8 ggr/ via Aten).
/Nico
Fast flygbolagen accepterar vad jag vet inte allt för korta marginaler mellan planen sedan måste väl bagaget checkas ut i Aten oavsett eftersom tullkontrollen ska passeras. Trist att behöva börja semestern med en sådan tidspress blir kanske annorlunda när vi flyger i tjänsten. Semesterdagarna borde få tas med ro.
Eva
Hej Eva,
om man bokar en biljett som är båda t.ex. köpnhamn-aten och aten-milos i samma bokning, gå denna bokningen bara igenom i systemet om den minimum tid för connecting flights accepteras.
i Zürich t.ex 20 min, på Kastrup t.ex. 40 min (för något årsedan) vad Aten ha vet jag inte men kan jag kolla med mina kontakter.
När man håller sig till detta i en kombinerat bokning är ansvaret hos flygbolag/flygplatsen.
Då blir man även automatisk ombokad till nästa flyg om det är förseningar.
Gör man 2 seperata bokningar gäller inget av detta.
Sedan hållar jag 100% med att man skall helre kalkulera med mycket xtra tid så att man hellre väntar på flygplatsen än att man missar flyget...
/Nico
Jag förstår men tycker att det låter krångligt speciellt till öar som inte har så många flyg per dag.
Eva
Jesper Johansson
2008-01-09, 15:04
Finns det ett bolag som har ett inbokningssystem från landvetter till aten och vidare till Milos?
oftast är det tyvärr bara SAS & Olympic som jobbar ihop.
En del resor kan du boka via SAS hemsida (..länk, tog ja bort självAng_elx..) annars kan dom flesta resebyråer hjälpa med detta.
Fördelen är att man INTE behöver ta ut bagaget i Aten.
Men oftast missar man dom billigaste priser.
Men det kan ibland vara billigare än att missa flyget och behöva betala för nytt flyg eller övernattning.
Om jag har gott om tid, så bokar jag själv.
/Nico
obs: länken blev felstavat.. och sedan få man ju inte ha en länk...
/Nico
Elisabet
2008-01-09, 16:48
Fördelen är att man INTE behöver ta ut bagaget i Aten.Men det var väl FÖRR det?? I alla fall var det så när jag sist bokade hela resan på "en biljett" att när man kom från ett annat land eller skulle vidare till ett annat land, så var man ändå tvungen att ta ut bagaget och gå igenom utrikessäkerhetskontrollen med det.
När jag flög till Aten i höstas tog det 35 minuter efter landning innan bagagebandet började rulla, och ytterligare 5 innan väskorna började komma...
Så dit flyger jag inte med liten marginal, det är då ett som är säkert.
Kalimera
2008-01-09, 17:42
Men det var väl FÖRR det??Vi behövde inte ta ut bagaget när vi flög hem från Aten i höstas, flög till Stockholm via Bryssel.
Elisabet
2008-01-09, 17:51
Vi behövde inte ta ut bagaget när vi flög hem från Aten i höstas, flög till Stockholm via Bryssel.Fast det blir inte samma sak: då gjorde ni ju två utrikesflygningar. Det jag tror är att om man gör en inrikesflygning och en utrikesflygning så måste man själv ta ut bagaget.
Åtminstone var det så på Arlanda sommaren 2006, när vi flög Kallax-Arlanda-Paris t.o.r. med SAS. Vi var själva tvungna att ta ut bagaget och checka om det på Arlanda båda vägarna. Det förklarades med att det skulle mellan inrikes- och utrikesterminalen.
Kalimera
2008-01-09, 18:05
Det jag tror är att om man gör en inrikesflygning och en utrikesflygning så måste man själv ta ut bagaget.Det tror jag också.
I Aten behöver du hämta bagage (10-15 min)/Nico
Har Du verkligen fått ut ditt bagage på 15 min?????? Det har aldrig vi nånsin på någon enda resa till Atens flygplats lyckats med...
Lissi
många svar:
1) ja jag har fått bagage i Aten efter 10-15 min,flera gånger (aldrig i köpenhamn)
2) jag har under 200 & 2006 aldrig hämtat bagaget om det var incheckad till slutdestination.
3) Om det är incheckd till Slutdestination i mitt fall CHQ (Chania) så kommer bagaget fram dit.
4) Hem har det varit ibland problem att få bagaget checkad till slutdestination, och då få jag göra detta själv i Aten..
/Nico
25 min knappt är det snabbaste vi lyckats med, men då låg också ryggsäcken först på bandet;) Det tyckte vi var snabbt!
Lissi
SteffTee
2008-01-09, 19:52
I Aten krävs att man bokar flyg med 55min mellan ankomst (Int) och avg (domestic).
När man reser tillbaka måste det vara 45min mellan ank (domestic) och avg (Int).
Det räcker inte heller att hela resan ligger i samma bokning, som någon skrev härovan. Biljetten måste sedan ställas ut som en s.k. genomgående biljett där biljettnummer skall vara detsamma hela routingen. eller om resebyrån, om man nu anlitar en sådan, skriver ut två separata biljetter som är prisatta i "conjunction" med varandra! Klockrent eller... :)!
Reser man med charter fungerar ovanstående aldrig utan man får själv göra sin bokning med den marginal som man tror krävs. Missar man ändå sitt flyg pga av förseningar får man själv stå för eventuella mer/ombokningskostnader (kolla hemförsäkringen).
Reser man med ett reguljärbolag kan ovanstående fungera, men min erfarenhet säger att de riktigt billiga biljetterna inte är tillgängliga då.
Vad gäller bagage är det olika regler för olika länder runt om i världen. I Sverige skall bagaget alltid ta ut genom tullen vid den flygplats där man först landar vid inresa från utlandet. Detsamma gäller USA, Norge och många andra länder.
Reser ni till däremot till Tyskland kan ni lugnt avvakta med bagaget om ni flyger vidare med ett tyskt inrikesflyg. Bagaget tas alltid ut på den slutgiltiga destinationen.
Vad gäller Grekland tar jag mig friheten att klistra in lite info från min "handbok" på jobbet;
CUSTOMS FULL TEXT FOR: GREECE (GR)
BAGGAGE CLEARANCE:
A. FOR PASSENGERS ARRIVING FROM AN E.U. COUNTRY (SEE TERMS <
DEFINITIONS), BAGGAGE IS CLEARED AT THE AIRPORT OF FINAL
DESTINATION;
B. PASSENGERS ARRIVING FROM A NON-E.U. COUNTRY AND
PROCEEDING TO A DOMESTIC FLIGHT WITHIN GREECE, MUST CLEAR
THEIR LUGGAGE AT THE FIRST POINT OF ENTRY INTO GREEK
TERRITORY. PASSENGER IS RESPONSIBLE FOR THE TRANSFER OF
HIS/HER LUGGAGE TO CHECK-IN FOR DOMESTIC FLIGHT.
Allt under förutsättning att man har en bagagetag som talar om var bagaget ska skickas efter landning i ex Aten, naturligtvis:
Jesper Johansson
2008-01-09, 20:12
drar slutsatsen att man ska minst ha två timmar mellan flygavgångarna...
Man vill ju inte bli "strandsatt" i Aten när tanken var att komma vidare.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.