handdator

Visa fullständig version : Båt från Sifnos


Håkan Frid
2008-01-06, 22:01
Hej igen alla glada Kalimerare! Det är riktigt trevligt att "prata" med er, få fina tips om allt möjligt! Säkert kan någon ge mig ett svar här också.
Jag är den är typen som gärna bokar klart boende o allt så fort som möjligt så ä de klart sen. Och nu är jag lite frustrerad över att inte båttider finns klara. vi skall bo på Milos onsdag-tisdag, sedan på Sifnos tisdag-söndag? Eftersom det verkar gå få båtar till Paros (ingen direkt till Naxos?). Känns som att 5 nätter är mycket på Sifnos?
Och det knepiga är att det bara verka gå båt 17.45 från Sifnos, iland Paros 21.15 o sen går det inte att komma till Naxos samma dag? Eller vet nån hur man gör?
Är det någon som kommer ihåg eller har turlistan från i somras? Ja, sen vet man ju inte om den stämmer nu till sommaren så det blir väl fel hur man än gör, får väl vänta tills båtturlistan är klar i april?
Det hade varit enklare om det gick båtar varje dag men det är väl att begära för mycket.

Med vänlig hälsning
Håkan Frid

Netwolf
2008-01-06, 22:13
Så här såg tidtabellen från Sifnos ut i aug 06:
http://pHosted.com/0801/sifnos-boats.jpg

Marianne
2008-01-06, 22:17
Känns som att 5 nätter är mycket på Sifnos?

:Dflabb_flab:confused:
Inte för många nätter, kanske i minsta laget;).
Första gången vi var där bokade vi två nätter på förhand, förlängde strax med en natt, flyttade sedan till ett par andra orter på ön - och stannade 9 nätter i allt.
Har varit glad för att återvända dit senare också. Skulle tro att era 5 nätter (4 hela dagar) kommer att flyga iväg allt för snabbt. Sifnos har så mycket att bjuda på.:)

Håkan Frid
2008-01-06, 23:22
Hej igen!
Ja det ser ju ut som att båten går till Paros på söndagen som jag tänkt.
Och Marianne, det var skönt att höra. Trodde nog det. Vi har 16 nätter på oss och tänkte oss 6 på Milos, 5 på Sifnos, och 6 på? Helst Naxos men Paros blir väl oxå ok. Annars får vi joxa lite extra och vi flyger från Paros sedan till Aten.

Håkan

Ia
2008-01-06, 23:50
Reiser dere i høysesong?
Om dere ikke gjør det så hadde jeg latt være å booke så mye på forhånd, kanskje aller helst bare på øy nummer 1. Det er så leit å reise fra en øy om man er superfornøyd med både bosted og stedet forøvrig forde man har booket bosted på en annen øy. ( Eller det kan være at dere misstrives og vil avgårde fortere enn planlagt..., neppe;) ).
I tilegg så kan meltevinen komme plutselig og dere kan bli stående værfast et døgn...(el.to) Er dere da på en øy som ikke har båtforbindelse videre til planlagt øy hver dag..., ja så kan det drøye litt og dere må dere betale for bosteder dere ikke får brukt.
På de fleste av disse øyene er det lett og finne bosteder så vitt jeg har forstått, om man ikke reiser i Ayugust.
Har du noen favoritthoteller du vil bo på etterhvert så ta med deg telefonnummer og ring dem fra en tlf.kiosk (el evt. mobil, men dyrt)og hør om de har noe ledig når dere ser at dere vil være på plass. Kanskje finner dere rett og slett ut at dere ikke vil innom alle disse øyene i år, men vil spare noen til et annet år...;)


Ia_B-anana

Håkan Frid
2008-01-07, 11:15
Hej Ia!
Ja, det är många kloka ord du har faktiskt! Och jag har tänkt mycket i samma bana. Vi kommer till Milos den 23 juli och åker från Aten 8 augusti. Vi är fyra pers, jag min fru och barnen 19 och 16 år. Och vi vill gärna bo tillsammans, gärna i samma rum eller lägenhet. Så därför är jag lite orolig för att det blir svårt att hitta vid denna tid. Sedan är det svårt och knepigt med båttrafik naturligtvis. Bara för att det finns tider kan ju blåsigt väder ställa till det. Och precis som du säger kan det genast gå två-tre dagar även om det bara blåste på avgångsdagen.

Tack för tipsen!
Håkan

CarinaN
2008-01-07, 20:14
Känns som att 5 nätter är mycket på Sifnos?

Det är INTE för mycket! Som jag skrev i en annan tråd hade vi planerat att åka till Serifos efter Sifnos, men vi kom aldrig dit. Fyra förbokade nätter på Sifnos förlängdes genast till sju. Och vi kommer garanterat att återvända till Sifnos igen - någon gång. Vi har många andra öar vi måste se innan vi blir "återvändare".

Carina

Ioslina
2008-01-07, 21:03
På Sifnos kan man handla mycket keramik.....:)

Eva L
2008-01-07, 21:44
På Sifnos är vandringsmöjligheterna mycket bra. Vandrade från Faros till Kastro med sonen och väl uppe i Kastro tänkte jag att ett av dessa fina, gamla hus hade inte varit dumt att ha i sin ägo.

Ytterligare en anledning att besöka Sifnos är för den lagrade. goda getostens skull. Rullad i aska och helt underbart god.

Eva