handdator

Visa fullständig version : Egina eller Agistri???


Emme76
2008-01-05, 21:35
Hej!!!
Är runt och läser om de olika öarna och försöker hitta den bästa reserutten för mig och min familj på två vuxna och 2 barn..ålder 3 och 6 år. Ska landa i Athen...sen ska vi vidare..men vart? Funderade på Sifnos men känner att det ligger lite för långtbort för första ön. Vi vill inte åka båt allt för länge första atappen.

Vi vill ha mysiga resturanger precis vid stranden....stränder som är bra för barnen och vatten som är klart klapp_klap!!!! Vilken ö skulle ni rekommendera om man väljer mellan Egina och Agistri? Skillnad på att få tag på boende, priser???

Vart ska vi sen...? Finns det någon annan vacker barnvänlig ö i närheten med fina stränder och vatten som ni kan rekommendera..gärna max 3 timmars båtfärd...

Tack för alla tips!!!_B-anana
Emelie

Kalimera
2008-01-07, 08:44
Om ni senare ska till Sifnos måste ni tillbaka till Pireus, det går inte att åka från Egina eller Agistri till Sifnos. När det gäller Egina kontra Agistri är Agistri bra mycket barnvänligare än Egina. Det är också lättare att hitta boende på Agistri än på Egina.

MIAS
2008-01-07, 09:15
Håller med Janne om att Agistri är barnvänligare. Var på Agistri med min dotter när hon var 4 år. Långgrunda stränder och nästan ingen trafik. Kände att man kunde koppla av och låta barnet springa. Tyckte maten var väldigt bra på Agistri med.

Miabye_bye

Annki
2008-01-07, 11:15
Ja, Agistri är en fin liten ö. När vi var där bodde vi i Megalochori (Milos) som är den gamla huvudbyn. Den är gammal och mysig med fina små gränder att vandra runt i och ett flertal små tavernor som serverade mycket god mat, men baden är inte lika bra här som i den nyvarande huvudbyn Skala där det finns en lång sandstrand. Så eftersom ni har små barn är det nog bäst att bo i Skala med tanke på bad. Det tar ca. 20 min. att promenera till Megalochori och man kan även hyra cykel.
Vill ni, kan ni åka över till Egina över dagen, det tar bara 20 min. med Agistri express. Fiskmarknaden där kan vara en spännande upplevelse för barnen och vill ni shoppa finns där massor av affärer.

Ann-Kristin bye_bye

solsol
2008-01-07, 13:27
:) Jeg har ikke vært på Agistri, kan derfor ikke uttale meg.
Egina er en hyggelig øy med gresk preg, men er nok ikke så barnevennlig, iallefall ikke Egina by. Det er jo også, som det blir nevnt i et annet innlegg, tungvint å måtte inn til Pireus igjen om dere skal videre til f.eks. Kykladene. Men det går jo selvsagt an å legge hele reiseruten til de saroniske øyer.
Du skriver at dere har lurt på Sifnos, men synes båtreisen blir for lang. Hvorfor ikke ta Highspeed til Serifos i første omgang, den tar ca 2,5 timer fra Pireus. Så kan dere jo dra videre til Sifnos etter noen dager, tar en liten time med Highspeed. Både Serifos og Sifnos er herlige øyer, kanskje særlig Sifnos med sin fine langgrunne strand i Kamares.:)

puttelino
2008-01-10, 14:46
Hej

Det går alldeles utmärkt att åka båt runt dessa öar.
Vi har varit på Egina ett par år nu och har både bilat och flygit.
Flyget direkt till Aten och från Pireus båt ut till Egina ,ca 1,5 tim och då kommer du till Egina stad som är en underbar stad kantad med en liten hamn,med många seglare/båtar från norden etc.

Vi har bara bott på Egina,då i Agia marina men gjort dagsutflyketer till Agistri,då de har en underbar strand och natur,en mkt liten ö men idealisk om man har små barn pga av stranden.

Det finns många fina bad på Egina också,om man har tillgång till bil är det lättare att komma till smultronställena.

Marathonas,Agia marina,Portes mm är utmärkta badställen.
reommenderar att köpa en liten karta över Egina och sedan utforska ön...det är det värt. Det är en underbar ö och inte alls så hysteriskt mkt turister som man kan märka på andra öar, utan mest greker här.

Prisnivån tycker jag är lägre än de stora öarna.
När det gäller att ta sig till andra öar från Egina går det att ta sig till Hydra,men tror att det endast går 1 båt/dag.
I Egina stad vid hamnen ligger en rad med olika färjebolag som har turer runt om,det bästa är att ta sig dit och fråga.
Vi själva tog en färja till fastlandet,Peloponnesos där och det tog ca 1 tim och värt ett besök.

Vi har fastnat rejält för denna ön och återvänder i år igen.....

Vilken ö skulle ni rekommendera om man väljer mellan Egina och Agistri? Skillnad på att få tag på boende, priser???

Vart ska vi sen...? Finns det någon annan vacker barnvänlig ö i närheten med fina stränder och vatten som ni kan rekommendera..gärna max 3 timmars båtfärd...

Eva L
2008-01-10, 15:32
Jag tror att frågeställaren bokat en charterresa till Kreta. Såg det i en annan tråd.

Eva

Kalimera
2008-01-10, 15:49
Jag tror att frågeställaren bokat en charterresa till Kreta. Såg det i en annan tråd.Spelar ingen roll tycker jag, informationen kan komma andra tíll nytta.

Emme76
2008-01-10, 18:06
Hej!!
Tack för alla svar!
Det blev en kovändning och vi ska nu till Kreta...

Men hoppas all info kan komma andra till nytta!!!
Uppskattar verkligen att man får så många svar...Verkligen ett bra forum och hemsida. Det finns så stort utbud så det känns som man har ändrat sig ett antal gånger (därmed de olika trådarna)
Men har nu bestämt oss _B-ananaJAg längtar redan....bara ca 6 mån kvar...heheh

/Emme76

Stockholm
2008-01-10, 18:24
okej, låter väldigt trevligt :)

jag kan inte vänta tills jag också ska till Grekland :)