handdator

Visa fullständig version : om citat


jan c
2008-01-05, 19:48
hur långt är ett för långt citat 3 el 6 ord så jag vet tills nästa gång jag vill anv. möjlighten

inkfish
2008-01-05, 19:54
Att undvika fullständiga citat är alltid bra - då slipper läsarna läsa samma inlägg flera gånger.

Ett alternativ till att citera är ju att skriva namnet på den man vill svara först i inlägget.

(Det bästa hade varit om varje inlägg automatiskt angav vem det svarar - men i den här forumversionen funkar det tyvärr inte så.).

I ett längre inlägg, klipp ut precis det du svarar på.

Och citera aldrig med bild - det tar enormt mycket onödigt utrymme i tråden.

Janérik
2008-01-05, 22:27
Ett alternativ till att citera är ju att skriva namnet på den man vill svara först i inlägget.

Detta händer ju med automatik, det blir ju till och med en klickbar länk till det inlägg man citerar.
Jag tycker för övrigt att det ofta tas bort alldeles för mycket citat här, ibland blir trådarna svåra att följa då citaten raderas bort av moderatorerna, men i övrigt gör moderatorerna ett väldigt bra jobb.

Mvh Janérik

Janérik
2008-01-05, 23:12
Att undvika fullständiga citat är alltid bra - då slipper läsarna läsa samma inlägg flera gånger.

Att citera ett inlägg på 2-3 rader kan jag inte se nånting fel i, åtminstone inte med motiveringen att läsarna inte ska behöva läsa samma inlägg två gånger. Läser man inläggen efter varandra så är det enkelt att hoppa över den citerade texten och läser man inläggen vid olika tillfällen så tycker åtminstone jag att det är smidigt med citatet så man vet vad det var svar på.
Ett betydligt större problem vid citering är felciteringar där man inte klart kan se vad som är citat och vad som är nytt.

Mvh Janérik

Elisabet
2008-01-06, 00:03
Ett betydligt större problem vid citering är felciteringar där man inte klart kan se vad som är citat och vad som är nytt.Citerade hela inlägg där svaret bara berör en liten del av inlägget är förvirrande, men jag håller även helt med Janérik att det är ännu värre när det görs egna klipp utan "citatruta", då är det riktigt svårt att förstå vem som skriver vad och vad som menas!

inkfish
2008-01-06, 15:16
Detta händer ju med automatik, det blir ju till och med en klickbar länk till det inlägg man citerar.


Nej, inte om man använder snabbsvaret - ikonen längst till höger. Citatsvaret är bara avsett för de tillfällen man verkligen behöver citera något.

Forumet ska ju uppgraderas, jag ska kolla med Janne om vi i samband med det kan få den funktion som finns på ett annat forum där jag är med: varje svarsinlägg anger automatiskt på vilket inlägg det svarar. Alltså ÄVEN när man använder snabbsvaret.

Janérik
2008-01-06, 16:15
Nej, inte om man använder snabbsvaret - ikonen längst till höger. Citatsvaret är bara avsett för de tillfällen man verkligen behöver citera något.
Hmm, tänkte inte på det, jag har aldrig tänkt på den funktionen på något forum men det vore helt klart smidigt.

Mvh Janérik

inkfish
2008-01-06, 16:23
Nu blir jag osäker på vad du menar. Snabbsvarsfunktionen finns ju redan och har alltid funnits.

Det som saknas här, men som finns på ett mer avancerat forum av samma typ - är en automatisk markering med texten "svar till janérik" som det skulle bli på det här inlägget.

När det andra forumet uppgraderades blev det kaos eftersom ingen visste vilka inlägg folk svarade på. Webmastern där letade då upp funktionen, för den fanns. Men när jag mailade honom för Kalimeras räkning och frågade var han hittat den så kom han inte ihåg och här hittade vi den inte. Däremot ska jag alltså påminna Janne om det när han uppgraderar nästa gång.

Lägger till: Förresten, det blir inte inte bara "svar till janérik" på det andra forumet - utan där blir även en klickbar länk till exakt det inlägg man svarar på. Alltså även när man använder snabbsvaret. "Svar till janérik" och länken ligger dock uppe i ena hörnet och stör inte läsningen.

Janérik
2008-01-06, 16:57
Nu blir jag osäker på vad du menar. Snabbsvarsfunktionen finns ju redan och har alltid funnits.

Snabbsvarsfunktionen vet jag om men jag har aldrig sett något forum där det kommer upp en hänvisning till vem man svarade på med snabbsvar men som sagt så verkar det vara en vettig funktion om ni lyckas hitta den.

Mvh Janérik