handdator

Visa fullständig version : Betala räkningar i Grekland


Netwolf
2008-01-05, 18:51
Läste i GT om Mikael Nilson som spelar i Panathinaikos. Han trivs uppenbarligen bra i Aten, men en sak tycker han är väldigt underligt. Det är när man ska betala räkningar i Grekland. Då får man ett inbetalningskort eller dyl. På baksidan står det var du SKA GÅ för att betala räkningen, t ex till "telebutiken" för telefonräkningen. Och det är alltid kontant som gäller! Sen måste man gå till ett annat ställe för en annan räkning. Kan det verkligen vara sant, det låter ju som rena 1800-talet? Det skulle knappast funka här i Sverige. Kan man överhuvudtaget betala en räkning kontant numera?

/Netwolf

ewa.c
2008-01-06, 07:11
Hej!

Jag har bott På Aigina i ca ett år nu och kan konfirmera att så är det!!! I allafall här på ön!!! Kanske inte i Athen (storstad) vad vet jag? Men jag kan hålla med om att det känns som 1800-tal!!!

Ewa

Netwolf
2008-01-06, 08:15
Men hur funkar det? Det måste ju ta en enorm tid med att springa runt och betala räkningar lite överallt. Är det månadsvis som i Sverige eller är det veckovis eller blandat?

anneli56
2008-01-06, 09:51
Det går att ha tele-och elräkningen på autogiro,vatten måste betalas kontant till bank eller kommunkontoret.

Frappe
2008-01-06, 11:49
Vi betalar våra räkningar över internet..men vanligast är att man går och betalar El, tele och vatten räkningen på posten eller direkt tex till OTE som är telebolaget.... och så klart det tar TID stå i kö, betala och få räkningen stämplad... Mikael Nilson borde nog bli informerad.....:)

Camilla

Agda
2008-01-06, 13:20
Alla räkningar går att betala på posten fram till sista betalningsdatum så man behöver inte springa runt. Sista betalningsdatum kan infalla vilket datum som helst i månaden och det är kontanta pengar som gäller. Bor man ute på landet så kan man betala där "lantbrevbäraren" lämnar posten. Autogiro finns som Anneli nämner och för vissa räkningar får man då betala en avgift för andra inte. Skulle du befinna dig i tex Sverige när en räkning kommer och du missar sista betalningsdatum så är det ingen panik. Man får då gå till företagetskontor och betala (ingen dröjsmålsränta tillkommer).

ewa.c
2008-01-06, 19:58
Jag vet inte om det är vi som dåligt informerade, men vi betalar alla räkningar på olika ställen. El, hyra, telefon, mobiltelefon osv, och springer runt och står i kö. Vet inte om Aigina ligger lite efter i tiden....

Agda
2008-01-07, 11:43
Jag vet inte om det är vi som dåligt informerade, men vi betalar alla räkningar på olika ställen...

Det tog lång tid för mig att få reda på att jag kunde betala allt på posten. Ännu längre tid att få veta att det gick lika bra i affären där "lantis" lämnar posten här i byn!

hjordis
2008-01-12, 15:14
Vi betalar alla våra räkningar automatisk via ett bankkonto. Man behöver aldrig bekymra sej om betaldag eller stå kö eller så. T o m vattenräkning går att bet.via bank om det gäller Aten. Däremot vet jag att på Rhodos måste den bet. på "vattenverket"
Hjördis