handdator

Visa fullständig version : Yassas och Jammas.


Siri A
2008-01-04, 23:37
Om jag har förstått allt rätt så är

Yassas - skål
Jammas - hej

Eller är jag helt ute och cyklar?

ofelia
2008-01-04, 23:56
Du är på rätt spår, men det är tvärtom.
Jassas är dessutom hej till fler personer(om du inte vill vara mkt artig, då säger du jassas även till en person.) Vill du hälsa på en person så säger du Jasso.
/Ofelia som gärna blir rättad om jag har fel

Siri A
2008-01-05, 11:51
Så Jammas är skål? eller är det också fel?

Ioslina
2008-01-05, 11:53
nej det är rätt, jammas är skål!

Siri A
2008-01-05, 11:54
Jippie! Nu fattar jag _B-anana

Arne
2008-01-05, 12:10
Men vänta nu!! Yammas, det ska betyda något helt annat som vi för oss fått beskrivet av vänner i övärlden,,,

Yammas, det betyder "Från mig (oss) till dig" (er) och omfattar något helt annat än bara skål!!!

Alltså, en gåva från exv Tavernan till gästen, från Hotellägaren till sin gäst.

Gåvan kunna bestå i exv en gratis efterrätt, ett glas likör eller något annat.

Kollade detta helt nyss med Grek boende på öarna och han gav min tolkning full acceptans!!

Arne

inkfish
2008-01-05, 13:54
Ygeia = hälsa (alltså hälsotillstånd i kroppen)

När man skålar på franska säger man a votre sante - till er hälsa. En skål för er hälsa, alltså.

På grekiska gör man likadant - man skålar för hälsan. Stin ygeia mas = till/för vår hälsa, stin ygiea sas = till/för er hälsa.

Dessa uttryck dras ihop till geia mas (jammas) och geia sas (jassas).

Med samma konstruktion hälsar man på folk. Man säger Geia sou (jassou) till en person, och det betyder alltså "din hälsa". Man säger Geia sas (jassas) till flera personer eller en person som man vill nia för att vara artig, det betyder alltså "er hälsa".

Arne, "Från mig (oss) till dig" (er) borde nog heta Apo emena (emeis) jia esena (eseis).

Om servitören säger Jammas när han ger er likören så menar han nog skål. Den symboliska innebörden är naturligtvis "från oss till er" - men den språkliga innebörden är nog inget annat än skål.

Arne
2008-01-05, 13:58
Jag läser och lär!!

Arne