handdator

Visa fullständig version : Ö-luffa med barn

Emme76
2008-01-04, 20:00
Hej!
Vi planerar inför vårt äventyr i Grekland, sommaren 2008 flabb_flab!
Det är jag, min man och våra 2 barn ålder 3 och 6 år.
Har varit inne och läst och funderar på öar som bland annat Naxos, paros,Antiparos, eventuellt santorini under ett par dagar (även om den inte är så barnvänlig)...

Ska flyga till Athen och sedan ta färja ut till öarna. Jag ö luffade för flera flera år sedan så jag kan tänka mig att lite har ändrats sedan dess.
En av mina stora frågor är rum raggningen...vad jag vet är det ganska många som står och raggar turister när båtarna anländer men var brukar priset ligga för en barnfamilj? Vi vill gärna ha ett rum, liten kokvrå och balkong eller terass...behöver dock inte vara mer än dubbelsäng och en liten extra säng då den minsta sover hos oss. Brukar ligga per person 15-18 Euro...men barnen ligger inte på det priset eller? Hoppas vi kan hitta fint boende för 35 Euro/hela familjen...
Ni som varit iväg med barn eller känner någon som varit det...kommer ni ihåg ca prisläget?
Har ni andra tips att tänka på när man reser med barn? Speciella aktiviteter, stränder, barnvänliga resturanger, att uppleva med barnen?

Tack för all info och tips!!!!
:) Ha en fin dag!!!!
Mvh
Emelie Lombard

Siri A
2008-01-04, 20:32
Det finns direktflyg från Sverige till Santorini. Om ni ändå ska besöka ön menar jag! :)

lemon
2008-01-04, 21:17
Priset för boende avgörs av olika faktorer, varav tidpunkt på sommaren är en av de viktigaste. Om ni under sommaren hittar boende för 35€ ska ni vara nöjda. Vi har fler (och större) barn och har åkt i juni men inte hittat boende under 40€. Vanligast har varit 50-60€, men då har vi bott rätt bra. Sedan är vi inte svenska mästare i prutning heller...

Naxos, Antiparos och Småkykladerna (inte minst Koufonissi) är barnvänliga öar med fina stränder. Sedan skulle ni säkert trivas alldeles utmärkt i Kini på Syros. Lugnt och lång, -grund, fin strand.

Om ni har möjlighet: undvik Aten sista natten... och ta er ut till öarna så snart som möjligt efter ni har landat. Kolla gärna in Rafina och Lavrio som lugnare alternativ till Pireus.

Det finns säkert rumsraggare, om ni inte kommer mitt i högsäsongen. Vi har dock bokat första hotellet hemifrån, då de är skönt att ha det fixat när man kommer fram efter en lååååång resdag.

Det finns här på kalimera mycket läsvärt om såväl boende som allt annat ni behöver veta innan ni beger er ut i arkipelagen.

Botanisera bland trådar och boendetips - planering är drygt halva nöjet!
Trevlig resa

/lemon

laero
2008-01-05, 16:22
Hej Emelie !
Vi reste med små barn år 2000 och 2004, båda gångerna i slutet av juni/början juli. Då var normalpris 25-30 euro för 4-bäddsrum om man inte hade stora krav på bästa läge och annan "lyx".
Nu är det nog tufft att komma under 35 euro om ni åker under sommarlovet. Mitten juli och framåt är det nog dyrare än så.
När ni möter rumsraggar-gänget så meddela tydligt vilken prisnivå ni kan tänka er, då kan det gå att få lågt pris om rumsutbudet är större än antalet turister.
Om det går, undvik Aten, det är jobbigt där med småbarn i sommarhettan. Eventuellt intjänade pengar på billigare flygbiljetter till Aten försvinner fort iom dyrare hotellkostnader i storstaden och längre båtresor.
Vi reste via Aten i somras, något som överaskade oss var problem med fullbokade båtar till och från Kykladerna.

/Lars

Emme76
2008-01-10, 17:09
Tack för alla svar!!!Uppskattas verkligen.
Men det blev en hel omvändning och nu är resan till Kreta bokad!!!!
Ska bli sååå kul...bara 6 mån kvar.

_B-ananaEmme76

Siri A
2008-01-10, 17:48
Ni får det säkert jätte härligt på Kreta. Man har massor av frågor, men det finns många här som gärna svarar. Fråga på i forumet!