handdator

Visa fullständig version : Fototävlingen/Kategorin glädje


Eva L
2008-01-03, 13:47
En stilla undran (fotgrafen behöver inte svara) är åsnan glad eller håller den på att dö av värmeslag? Kanske det är fotgrafen som känner glädje eller hur tolkar ni andra bilden? Kanske åsnor gör så här när de är lyckliga? Det är ett djur som jag vet väldigt lite om.

Eva

Lissi
2008-01-03, 15:04
Jag har inget svar på frågan, men undrade samma sak som Du..Vi får säkert svar EFTER tävlingen, tror inte man ska kommentera innan den är avgjord.....Denna kategori blir helt klart den svåraste att rösta i, det är otroligt många bilder med samma motiv. Jag måste kika många gånger till innan jag kan rösta.

Lissi

BOKA
2008-01-03, 15:06
Har kollat de nya bilderna på kategorin Glädje. Åter igen en massa bra bilder, även om jag hade lite svårt att finna den sanna glädjen i alla bilder. Men smaken är ju som vanligt, alltså delad. Förra kategorin var svårare att hitta endast en bild som fastnade direkt.

Men i den här kategorin så tyckte jag att det fanns en som var outstanding. Återstår att se om fler tycker så. flabb_flab

Ser fram emot när hela tävlingen är klar och man får se slutresultatet, spännande.

Chras
2008-01-03, 15:10
Har kollat de nya bilderna på kategorin Glädje. Åter igen en massa bra bilder, även om jag hade lite svårt att finna den sanna glädjen i alla bilder. Men smaken är ju som vanligt, alltså delad. Förra kategorin var svårare att hitta endast en bild som fastnade direkt.

Men i den här kategorin så tyckte jag att det fanns en som var outstanding. Återstår att se om fler tycker så. flabb_flab


Instämmer helt. Beträffande åsnan kan det väl inte vara så, att den fick syn på fotografen och fick glädjefnatt?
//Chras

inkfish
2008-01-03, 15:38
En stilla undran (fotgrafen behöver inte svara) är åsnan glad eller håller den på att dö av värmeslag?

Utifrån det jag vet om hästar har jag några teorier men jag väntar med dem tills tävlingen är avgjord.

----

I övrigt tycker jag att bilderna visar på minst sagt varierande tolkningar av ordet glädje. En del verkar t o m har tolkat det som den gamla humorkategorin.

Jag tror att jag hittade min favorit direkt:)

Eva L
2008-01-03, 15:43
Jag har också ett par favoriter och jag tror många tolkat glädje som det som ger dom glädje därav exempelvis bilder på maträtter eller ölglas.

Eva

Hasse
2008-01-03, 16:58
Kategorin glädje är i mitt tycke en väldigt spännande kategori. Visst är den svår att definiera och visst finns det otaliga sätt att bedöma vad som är glädje. Men det finns många riktigt dråpliga bilder, många roliga, många frågetecken (hur har fotografen tänkt), många man inte förstår osv. Det blir ju ändå aldrig riktig rättvisa så det är nog bara att ta dessa bilder för vad de är, öppna sinnena på vid gavel och åter igen gå på någon slags magkänsla.



Hasse :cool:

Abi
2008-01-03, 17:09
Jag tror att jag hittade min favorit direkt:)

Det trodde jag med, när jag tittade första gången :o.....

Men det fixar sig nog, efter ett par genomgångar till, lättare denna gången Ang_elx tycker i alla fall jag, som tror att det värsta kommer till sist.

bye_byeAbi

Riitta
2008-01-03, 18:50
Den här kategorin kändes svår från början:rolleyes: Själv lyckades jag ingen vidare och få någon bra bild:(
Det fanns i allafall många bra och välja bland mellan:)
Det blev många bad och barnbilder,som man kunde tänka sig i förväg:)

Riittabye_bye

Elisabet
2008-01-03, 18:56
Medan kategorin Vardag bjöd på många härliga motivöverraskningar måste jag säga att kategorin Glädje gjorde precis tvärtom, dvs bjöd på många trista motivöverraskningar. Tyvärr glömde jag rösta i tid i förra omgången. Den här gången tror jag inte att jag kommer att hitta någon bild som jag tycker är värd att rösta på.

bob-kåre
2008-01-03, 19:31
Tycker den här kategorin var lättare att rösta i då jag bara hittade glädje för mig som betraktare i en bild. Nu hoppas jag bara att fler tycker så, så att den bilden vinner.

Eva L
2008-01-04, 09:09
Tyvärr glömde jag rösta i tid i förra omgången. Den här gången tror jag inte att jag kommer att hitta någon bild som jag tycker är värd att rösta på.

Jag blev också lite förvånad även om jag gillar en bild där naturlig glädje finns. Trodde också att det skulle vara mera spännande och glädjefullt men jag kanske inte har tillräckligt öppna sinnen.

Eva

Elisabet
2008-01-04, 12:01
..jag kanske inte har tillräckligt öppna sinnen. Hehe, det var ett föredömligt ödmjukt sätt att se på saken :)

Athanasia
2008-01-04, 12:04
Allt ligger väl i betraktarens ögon..:)

inkfish
2008-01-04, 12:12
Allt ligger väl i betraktarens ögon..:)

Det tycker faktiskt inte jag. Jag tycker att bilder i kategorin Glädje ska UTTRYCKA glädje och inget annat. Därför är det bland sådana bilder jag kommer att bestämma vilken jag ska rösta på det.

Athanasia
2008-01-04, 12:13
flabb_flab

Micchelin
2008-01-04, 15:00
Jag tyckte om bilderna :) Många stunder från härliga minnen från sommarens Karpathosresa kom tillbaks!

Hasse
2008-01-04, 21:54
Det tycker faktiskt inte jag. Jag tycker att bilder i kategorin Glädje ska UTTRYCKA glädje och inget annat.


Fotografering är ungefär som att jämföra vad man tycker om mat, drycker, sport eller inte sport, musik, konst, färger, naturupplevelser, bilmärken, hallonbåtar eller lakrits, tv-program, humor och mycket mer än så.

En del foton är tagna av personer där resultaten mycket riktigt UTTRYCKER glädje.

Andra foton är tagna av personer som hade glädje när fotona togs. Det behöver inte automatiskt betyda att dessa foton visar mindre glädje för betraktarna när de visas. Kategorins namn GLÄDJE är väldigt svår att definiera, ingen av oss som är diskussionsglada har en bättre förklaring än någon annan. Betraktarens bedömning får råda från foto till foto.

En okänd mängd foton är tagna där anledning och syfte, fotografens sinnesstämning och övrigt kan "ifrågasättas" (det tycker i vissa fall även jag).

Och en okänd mängd människor deltar dessutom i våra fototävlingar utan tillhörighet i forumet och dessutom eventuellt totalt ointresserade hur vi forumdeltagare dissikerar bidragen in i varje millimeter, atom och pixel. Varför ska dessa personer, eventuellt ointresserade av våra jämförelser behöva känna någon som helst tanke på varför de deltar bara för att vi behagar ifrågasätta kategoriernas vara, innehåll, betydelse eller inte vara ?

Kanske går det att antaga att dessa "icke-forum-tillhörande" personer nu undrar vad tusan vi håller på med ?

Kategorin Glädje är i alla fall den svåraste men jag tycker inte att någon ska tala om för oss andra att kategorin i sig innebär någonting som "ska gälla". Den är och förblir ändå till betraktaren att avgöra från fall till fall oavsett vad fotot i sig innehåller eller vad fotografen vid varje tillfälle kände. Det handlar trots allt om känslor.



Hasse :cool:

Eva L
2008-01-04, 22:35
Vad menar du egentligen Hasse? Ursäkta mig men vi forummedlemmar må väl ändå få ha en åsikt, oftast väldigt enkelt uttryckt utan att bli beskylda för att dissekera saker eller hur? Den som inte vill eller vågar diskutera sin åsikt i forumet har väl ändå inte företräde.

Eva

Hasse
2008-01-04, 23:07
Jag hindrar ingen från att ha en åsikt. Tycker du att jag har uttryckt mig så, Eva L ? Jag svarar för att jag tycker att någon uttryckt sig på ett sätt som får mig att tänka att denne vill säga hur andra ska tycka. Lika subjektivt som kategoirn i sig.

Men ibland tenderar fototävlingsdiskussionerna att bli lite väl känslostyrda och inriktade på att "detta-är-min-åsikt-och-den-borde-även-andra-hålla-med-om". Förhindras jag att ha det tanken ?

Åsikter om fotografier oavsett om de deltar i en tävling eller ej, är och förblir väldigt svåra om de styrs av känslor och den kategori vi nu diskuterar är just en sådan kategori. Det innebär att jag själv har lika svårt att ens börja ta mig igenom glädje-kategorin, som de åsikter denna diskussion har inneburit.



Hasse :cool:

Elisabet
2008-01-05, 01:31
...jag tycker att någon uttryckt sig på ett sätt som får mig att tänka att denne vill säga hur andra ska tycka. Det ser jag som en kraftig övertolkning av inlägget i fråga. Mycket tydligt framgår det att det handlar om personens åsikt.

Att de inskickade fotona kan diskuteras generellt tycker jag är självklart - och det är inte mer rätt att ha positiva synpunkter på dem än att ha negativa. Gränsen går enligt min mening vid frågor och diskussion om specifika bilder. Sådant bör lämnas tills efter röstningen är avslutad.

Chras
2008-01-05, 10:41
Tyvärr kan fototävlingar vara svåra att bedömma. Detta beroende på hur temat ska tolkas. Ett begrepp som är svårt är "GLÄDJE". Det hade varit mycket lättare om temat varit t ex Bilar, Hus, Båtar, Berg mm.
Det är faktiskt så att en "dålig" bild kan väcka trevliga känslor medan en mycket bra bild kanske inte gör det. Allt ligger i betraktarens ögon. Tänkte redan från början att temat GLÄDJE kom att väcka diskutioner om hur man ska tolka temat. Visst kan man ifrågasätta vissa bilder om de tillhör kategorn glädje men detta är helt personliga reflexioner och som alla vet är "baken liksom smaken delad".
Det är roligt att så många har nappat på tävlingen och det är som sagt den stora massan som bedömmer bilderna och det resultatet som blir får vi alla acceptera.
Bra kämpat alla som lämnat in bilder!
Chras

inkfish
2008-01-05, 14:04
Jag svarar för att jag tycker att någon uttryckt sig på ett sätt som får mig att tänka att denne vill säga hur andra ska tycka.

Kan man ha ett diskussionsforum överhuvudtaget om någons åsikter ska tolkas så grovt som du gör nu? Var och en skriver sina åsikter. Jag också.

Vad jag skrev var det här men du citerade bara hälften:

Det tycker faktiskt inte jag. Jag tycker att bilder i kategorin Glädje ska UTTRYCKA glädje och inget annat. Därför är det bland sådana bilder jag kommer att bestämma vilken jag ska rösta på det.

Jag talar alltså om vad som styr mitt röstande. Ingen annans.

Ditt svar till mig andas förakt över diskussioner om fototävlingen. Men om du tycker att en diskussion om tävlingen är på det vis som du beskriver, att den "dissikerar bidragen in i varje millimeter, atom och pixel." - då behöver du ju inte delta i den? Din beskrivning är för övrigt kraftigt överdriven.

Minx
2008-01-05, 16:27
Jag tycker att det är tråkigt att en tävlig i all vänskaplighet kan leda till sådana här diskussioner. Allt ligger ju i betraktarens ögon, även vad som är rätt och fel i ett forum.. Men för att hålla högt i tak och långt till dörren kan det vara bra att tänka på posta positiva och konstruktiva inlägg.

Jag tycker själv att det här är en intressant tävlig med ett spännande tema men i ärlighetens namn kan man inte tävla i varken musik, konst eller skrivade.. Men det hindrar oss inte från att försöka;)

Jag håller med Chras, "Bra kämpat alla som lämnat in bilder!"
och alla Ni som tar er tid att verkligen titta, känna efter och rösta!klapp_klap

Ioslina
2008-01-05, 18:18
Se så......sluta bråka! Ödsla energin på att titta på bilderna och rösta, ni som vill!;)

Netwolf
2008-01-05, 18:37
Se så......sluta bråka! Ödsla energin på att titta på bilderna och rösta, ni som vill!;)
Bra sagt!

zeus&hera
2008-01-05, 21:40
Jag kan inte annat än undra vad ni/vi alla är för sorts personer egentligen? Hur ni/vi är tillsammans med vänner, i familjen och på arbetet - när en sådan sak som en fototävling på ett forum på nätet kan väcka de här sidorna hos en del??! Har man inte gjort sig själv lite för stor och tar sin del i världen på för stort allvar om man känner att man måste reagera så MYCKET av att titta på folks fotobidrag i ämnet glädje?
Antar att jag själv gör samma fel nu, som ens anstränger mig att skriva ner vad JAG känner i denna fråga...så jag skäms lite!

Riitta
2008-01-05, 21:42
Temat är ju glädje,men tycker att "glädjen" av fototävlingen snart försvinner pga allt onödigt tjafs:o

RiittaAng_elx

NewAnn
2008-01-05, 23:46
Nu har i alla fall jag röstat på en bild som jag tyckte uttryckte glädje och som jag blev glad och berörd av. Mvh Ann

Elisabet
2008-01-06, 00:09
Men snälla nån!!! Några få personer har olika uppfattning om en sak, och så kommer fem-sex stycken och uppmanar dem att sluta bråka :confused:
Vad är det som är så jobbigt med att några har olika uppfattning och diskuterar det????

Lissi
2008-01-06, 00:28
Nu har jag röstat...SVÅRT var det...men de tre sista tittningarna gav samma bild...så nu är det gjort!!!:D Har man med en bild själv så bör man ju rösta själv också tycker jag ....:rolleyes:

Det ska bli jättekul att se resultatet och sen att kanske också få svar på frågan om åsnan......och minsann..såg jag inte några bekanta från Leonido på Peloponnessos på en av bilderna?..det skulle jag också vilja få svar på så småningom;)

Lissi

Mini
2008-01-06, 11:20
Visst måste det vara tillåtet att framföra olika åsikter i ett diskussionsforum. Vissa saker kanske man däremot ska hålla för sej själv? Jag tänker då närmast på kommentaren från skribenten som inte fann någon bild värd att rösta på. En minst sagt nedlåtande kommentar!

91kg
2008-01-06, 14:16
Ja det var många fina bilder i denna kategorin och det finns alltid bilder som kanske anmälts fel, samt vad man anser nu om glädje.


Själv så tycker jag det fanns kort som inte enligt min betraktelse hör hemma i kategorin glädje, men som skulle kunna vara en av de bättre i Bästa bild :)

Det finns många sätt att tolka på som tex,vad är skillnad på glädje och roligt - jo man blir glad av att ha roligt;)

Jag tycker Janne kan lägga in de kriterier som fanns att läsa då anmälningen till tävlingen var aktuell och på så vis påminna vad bilden skall stå för.


Lycka till ni som är med!

Ioslina
2008-01-06, 20:36
Nu har jag röstat, men tycker att bilden, jag röstade på, borde varit i kategorin bästa bild. Men "insändaren/fotografen kanske har skickat i ett riktigt triumfkort till bästa bild... Vi får väl se............

91kg
2008-01-07, 13:04
Nu har jag röstat, men tycker att bilden, jag röstade på, borde varit i kategorin bästa bild. Men "insändaren/fotografen kanske har skickat i ett riktigt triumfkort till bästa bild... Vi får väl se............

Menar du att du röstat på en bild i kategorin "Glädje" som "borde" varit i bästa bild:confused:

Vad är det då för mening med olika kategorier?

Eller menar du att den representerar glädje, men trots det hade gjort sig än bättre i Bästa bild:o

Mvh!

BOKA
2008-01-07, 13:15
Åter igen framgår det helt klart att vi människor uppfattar saker och ting på många olika sätt. Men det är väl tur och väl det annars så skulle livet bli lite trist och inte så lite heller förresten.flabb_flabflabb_flabflabb_flab

Ioslina
2008-01-07, 17:24
Eller menar du att den representerar glädje, men trots det hade gjort sig än bättre i Bästa bild:o

Mvh!

Japp!! precis så menar jag!

Janet
2008-01-08, 13:42
Jag tycker det fanns många glädjefyllda bilder, ögonblick fångade i precis rätt sekund.

Angående åsnan:
Jag hajade till när jag såg bilden, tittade sedan till och tänkte "åh, den rullar sig ju, det är verkligen glädje". Svårt att veta om så är fallet, men det ser så ut. Hade den legat halvdöd tror jag inte att den hade haft så pass böjda ben som den har.. men jag är inte säker.
Dessutom tror jag knappast att någon skulle fota en döende åsna och skicka in den till kategorin glädje... hoppas inte det =)

Zanét
2008-01-08, 14:10
Jag tycker inte att det finns speciellt många bilder i kategori GLÄDJE som kan upplevas som just glädje men detta är min personliga uppfattning. Min "kritik" riktas ej heller till någon specifik bild utan om hur själva kategorin har uppfattats av tävlingsdeltagarna, är själv en av dem.

När jag läste om de olika kategorierna och den nu aktuella GLÄDJE, så förväntade jag mig också att bildernas budskap skulle ge direkt glädje men så har inte varit fallet. Jag hittade endast 3 bilder som jag kunde tolka utifrån mina förväntningar och kunde också väldigt snabbt lägga min röst på en av dem :)

//Zanét bye_bye