Visa fullständig version : Gott Slut och Gott Nytt
Hoppar in och önskar alla här på Kalimera ett Gott slut och Gott Nytt År.. _B-anana
Är samtidigt lite nyfiken på hur man firar nyår i Grekland. Det finns säkert några som kan berätta lite om det. Det är alltid intressant att läsa lite om olika seder och traditioner.
//Monica
Athanasia
2007-12-31, 13:14
Detsamma önskas Er Alla!
Kalimera
2007-12-31, 13:15
Önskar er alla detsamma! bye_bye
Gott Slut och ett Riktigt Gott Nytt Kalimeraår till er alla och speciellt till dig Janne som givit oss ett alldeles eget Grekland i cyberrymden klapp_klap
KALI XRONIA bye_bye
//Zanét
Hjalta99
2007-12-31, 14:11
bye_byeÄven jag önskar alla Kalimeror ett Gott slut och Gott Nytt År! bye_bye
Och speciellt till Janne och Camilla som har givit oss en härlig underhållning under 2007! Väntar med spänning på vad som kommer under 2008... flabb_flab
Eva
Gott Nytt År till er allabye_bye
Jesper Johansson
2007-12-31, 16:43
Japp! Gott nytt år på er allihopa!!! ....
klapp_klapHej, MonkanS!
Bodde i Kalives öster om Chania i 3 år, och såg inte att dom hade något speciellt nyårsfirande. Tyvärr.
Men vi önskar Dig och alla andra Kalemeror ett Gott SLUT och ett
GOTT NYTT ÅR!
Helena och Bengt
Jorå, Nyår firas ordentligt, idag äts kalkon och andra godsaker och inatt efter tolv slaget kommer Agios Vasilis = tomten, bor man vid havet kan man se honom dyka upp med en båt full av paket till barnen som antingen öppnas då eller för andra kommer han igenom skorstenen och paketen läggs i strumpor och då öppnas på morgonen. Nyårsdagen äter man Vassilopitta en sorts kaka/bröd och i den finns ett mynt. Den som får myntet får tur hela året :)
Nyårsdagen firas även alla Vasilis.
Gott Nytt år Camilla
GOTT NYTT ÅR alla Kalimeror!
Skålar med er med en paraplydrink från Kalymnos förstås:p
http://i80.photobucket.com/albums/j173/nossleumas/grndrink001.jpg
Riitta
Gott Slut och Gott Nytt från mig som i går blev snuvig och idag saknar doft och smak helt.
Men då går det ju att bli lite yrslig på billigt bubbel och titta på raketer ändå klapp_klap
Hasse :cool:
anneli56
2007-12-31, 18:14
Ett Gott Nytt År till er alla
önskas härifrån Vounaria på Peloponnesos.:):)
Gott Nytt År till er, alla kalimeravänner!
Ann-Kristin bye_bye
Ett Gott Nytt År till er alla!
önskar Päivi och Lasse
Wardakis
2007-12-31, 21:10
Gott Nytt År på er alla från Louiza och Poppy i Gävle!
Gott Nytt År Från Götet Oxå_B-anana_B-anana_B-ananamvh.ulf&annika
Ang.Nyårsfirandet.
På Kreta firas det inte som dom gör i övriga Grekland, därav mitt inlägg.
På nyårsdagen klär dom flesta upp sig för att gå ut och äta, men det gör många varje helg, så det är inte så stor skillnad.
Hälsningar
Bengt
Kan väl inte annat än instämma
http://lindawashere.blogg.se/images/gottnytt2007_1199112285.gif
_B-ananaKali Xpronia!!!!!
Hoppas alla kalimeror har det bra o övriga oxå förstås.
Kram från Sanna i Örebrobye_bye
XRONIA POLLA 2008
Zanét & henkamo bye_byebye_bye
Ett riktigt Gott Nytt År önskar vi Er alla som nu tittar in på Kalimera.
Ruth och Åke i Hofors
Jag vill önska alla här en god fortsättning på det nya året.
//Ingela
Hoppar in och önskar alla här på Kalimera ett Gott slut och Gott Nytt År.. _B-anana
Är samtidigt lite nyfiken på hur man firar nyår i Grekland. Det finns säkert några som kan berätta lite om det. Det är alltid intressant att läsa lite om olika seder och traditioner.
//Monica
Det är nog lite olika hur grekerna firar nyår. Förra året var vi på stor nyårsfest med dans, mat och kortspel efter kl 12, men iår hade vi folk hemma på middag med förrätt, varmrätt, och efterrätt. Vid 12 slaget champagne förstås, och sedan upp på våran takterass där vi har utsikt ner till Aten för att se alla smällare.
En del går ut och äter, men det är ju ingen vidare service en sån kväll eftersom många går ut den kvällen.
Idag har Vasiliki och Vasilis namnsdag, så mera mat i kväll då min svägerska heter Vasiliki, hörde att det blir helstekt spädgris.
Gott nytt år allihopa, från ett ganska mulet Aten med just nu en temperatur på 12,5 grader.
Monica
anneli56
2008-01-01, 16:30
Här i Vounaria hade vi en jätteskön o tyst kväll,inga raketer.
Några syntes på andra sidan havet,Kalamata.
Idag har vi haft en jättefin första januari 2008 med härlig solsken o +13.
Kali Xpronja!!!
Tack för alla svar om nyår i Grekland. Förutom den där kakan jag läste om som tydligen har en religiös bakgrund... det jag läst om den på nätet... så det är då tydligen varierande hur man firar. Precis som här.
Annelie56.. det låter som att vädret är rätt skönt hos er. Här i Norrköping är det strax över nollan, grått, trist och bara så att man anar att det är nånting som liknar snö på marken. Och det tycks fortsätta så ett tag till. Gissa om man längtar efter sol då..
anneli56
2008-01-02, 11:28
Ja ,kan inte klaga på vädret i alla fall.
Idag har vi +15 o strålande solsken,gula blommor blommar överallt.
En lika strålande fortsättning till er alla önskar jagbye_bye
Är samtidigt lite nyfiken på hur man firar nyår i Grekland.
Som vi kan se från tidigare inlägg här så firas nyår lite olika beroende på var i Grekland man befinner sig.
I vår by t ex så äter man den med olivkvist, smycken och pengar smyckade vasilopitan vid 12-slaget och det är då far i huset som skär upp den med lika många bitar som familjemedlemmar + en bit för huset och en för Kristus. I vasilopitan är det placerat ett mynt, kallas för "florí" om jag kommer ihåg rätt, och den som får detta mynt i sin bit får tur och lycka hela det nya året.
En annan sed är att tända ett bål och elda upp det gamla året. Ur askan bildas sedan det nya året.
Jag har bilder på ovanstående och ska så fort de är sorterade lägga ut några här på forumet.
//Zanét bye_bye
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.