handdator

Visa fullständig version : Grottorna i Kefala


Riitta
2007-12-29, 19:01
Besökte grottan i slutet på 80-talet på min första Kalymnosresa och helatiden efter det har min man varit lite avundsjuk på mig;)
Det har inte blivit av att vi har kommit dit tillsammans. Men nu skall det bli:) Monica berättade ju här att det skall bli lättare och ta sig dit så det hoppas vi på:)

Riittabye_bye

Monica P
2007-12-31, 09:04
Om vadret ar bra och busschaufforerna inte strejkar sa ska DAOK -stollarna ga fran Argos tvars over berget till sydsidan och sen in i Kefalagrottorna nu pa sondag som kommer. Da kan jag ju ge en aktuell rapport senare.

Chaufforerna tar ut utebliven lon i ledig tid, sa man vet sallan om bussarna gar... hoppas dom blir fardiga med denna protestaktion tills sommarrusningen...

Folk som inte gillar bergsvandringar tycker att vi ar stolliga som frivilligt traskar kilometervis upp och ner for bergen, klokt folk skakar pa huvudet at sana tag. Men det ar jattefint dar uppe, senast i gar var jag runt hela udden vid Emborio och satt i solen och vilade hogst uppe. Inte dumt alls. Har ett skrubbsar pa handloven och trasigt jeanskna, men vad betyder det...

Riitta
2008-01-01, 17:40
Det skall bli trevligt och läsa en rapport från den vandringen:)Du kanske kan höra lite ifall det blir organiserade utflykter dit med båt eller annat sätt till sommaren:rolleyes:

Riittabye_bye

Chras
2008-01-02, 20:31
Besökte grottorna 1985. Vi var 6 pers + 2 vingvärdar och 3 besättningsmän som åkte ut från Pothea för att utforska litet av Kalymnos kust. Kom ihåg att vandringen upp till grottorna var rätt en rätt kraftig stigning. Väl hemkomna på kvällen kunde det konstateras att majsolen tagit rätt bra. Fina mönster på fötterna efter sandaler.
//Chras

Riitta
2008-01-02, 21:16
Jag var också där på Vingutflykt ett par år senare än du:)
Kommer ihåg att man fick klättra en bit från båten:)

Riittabye_bye

Monica P
2008-01-03, 09:37
Det ar ju alltid fint med en batutflykt, men man kan ta sig till Kefala till fots : vagen gar forbi klostret Agia Katerina och har nu blivit forbattrad men en schaktmaskin.

PlatyYialos
2008-01-06, 18:02
Det är härligt att besöka Kefala och springa runt därinne och skrämmas lite. Var försiktig bara, det finns ställen där man kan ramla ner!
En tur som kan rekommenderas är att vandra från Argos över berget till Kefala och det går att komma dit två olika vägar och om man vill ha en extra utmaning så kan ni börja redan på Kantouni. Då får man dock börja tidigt och ha med sig såväl vatten som mat, men härligt är det. Den nya kartan som Monica tidigare gjort reklam för är ett nödvändigt hjälpverktyg för detta.
Ha en trevlig tur.

Monica P
2008-01-07, 11:14
Vi ska ga den turen, nasta sondag. I gar var det storhelg har, man slanger ett kors i sjon och sa dyker en massa grabbar for att bli forst att hamta upp det. Praster valsignar vatten och batar och allt som har med havet att gora.

Monica P
2008-01-14, 11:37
Igar skulle vi ha gatt till Kefala, men det blev en annan tur som jag starkt rekommenderar for er som gillar att traska i berg. Vi tog oss till Argos via ett lastbilsflak, for busschaufforerna strejkar pa sondagar. Andra kom per personbil eller moppe, och slutligen var vi 63 personer, imponerande. Vadret var fantastiskt, svalt och soligt. Vi gick upp till kyrkan Agios Konstantinos och sen ner genom en ravin till klostret Agia Triada, nere vid havet, dar nunnorna visste att det kom besok, dom hade nog bakat i flera dar. Fenomenal utsikt, inte alltfor jobbig tur i det svala vadret. Tillbakavagen kandes konstigt nog lattare,for man ser var man satter fotterna nar man gar uppat, och kan undvika rullande stenar. Aterigen fick vi lift ner till Pothia. En skon dusch och rena klader, sen drog jag till Telendos och Chochlaka dar min man och en kompis fiskade. Otroligt mycket sopor pa stranden, lokalborna ska borja stada snart sa att det blir fint tills ni kommer! Idag ar jag rosig om kinderna...