handdator

Visa fullständig version : Gammalt risigt tonnage!!!


Arne
2005-06-28, 17:49
Vid vårens öluff erforo vi att det i övärlden dykt upp en ny företeelse!!! Nämligen ett antal gamla - ja rent utrangerade- fartyg vilka ånyo satts i drift...

Vi foro från Syros till Naxos med "Panagia Tinu" en gammal skorv, vilken näppeligen borde tillåtas trafikera övärlden år 2005!!!! Rostig, risig, och med livbåtar vilka ej förmenades fungera!!! Rost- Rost- Rost....

Vid ankomst till Naxos sporde vi vår vän Vaggelis om detta. Vaggelis bara skakade på huvudet och lät meddela att han ej skådat detta fartyg på över 15 år!!!

Fartyget ser alls ej ut som en färja... Tanken leds snarare till ett fraktfartyg!!!

Finnes flera risiga skepp i omlopp??? Hava måhända den Grekiska "Länstrafiken" gjort ny upphandling där lägstbjudande tonnage fått anbudstrafiken??? Viss förvåning vi erfara enär de nya fartygen av typ "Blue Star Ferries" synes helt perfekta!!!

Arne

Calle
2005-06-28, 18:25
Vid vårens öluff erforo vi att det i övärlden dykt upp en ny företeelse!!! Nämligen ett antal gamla - ja rent utrangerade- fartyg vilka ånyo satts i drift...

Vi foro från Syros till Naxos med "Panagia Tinu" en gammal skorv, vilken näppeligen borde tillåtas trafikera övärlden år 2005!!!! Rostig, risig, och med livbåtar vilka ej förmenades fungera!!! Rost- Rost- Rost....

Vid ankomst till Naxos sporde vi vår vän Vaggelis om detta. Vaggelis bara skakade på huvudet och lät meddela att han ej skådat detta fartyg på över 15 år!!!

Fartyget ser alls ej ut som en färja... Tanken leds snarare till ett fraktfartyg!!!

Finnes flera risiga skepp i omlopp??? Hava måhända den Grekiska "Länstrafiken" gjort ny upphandling där lägstbjudande tonnage fått anbudstrafiken??? Viss förvåning vi erfara enär de nya fartygen av typ "Blue Star Ferries" synes helt perfekta!!!

Arne

Skutorna "Prevelis" och "Aptera" som trafikerar Pireus-Rethymno är ju inga skönheter direkt och en del pryttlar verkar rätt slitna ombord. Jag och Git har rest många gånger med dessa båtar och en del överfarter har varit vådliga! Enorm sjögång (naturligtvis desto värre sjögång desto närmare land) med rullningar och stampanden som sjunger i skrovet vid varje "landning". Men det är bara att gilla läget och hålla koll på närmaste "Muster-station"! Fast för vår del får det gunga hur mycket som helst, ingen av oss har anlag för sjösjuka och vi sover nästan bättre när det rör på sig rejält!!

Calle o Git (Git tvärsomnar ombord på allt som rör sig, buss, tåg, flyg, båt och till och med på bönpallen på motorcykel!)

inkfish
2005-06-28, 21:59
Panagia Tinou såg jag gå från Amorgos till Pireus för två år sen. Överraskande nog kom hon fram.

Tror nog att jag sett henne trafikera Tinos också.

Janérik
2005-06-28, 23:09
Vid vårens öluff erforo vi att det i övärlden dykt upp en ny företeelse!!! Nämligen ett antal gamla - ja rent utrangerade- fartyg vilka ånyo satts i drift...

Vi foro från Syros till Naxos med "Panagia Tinu" en gammal skorv, vilken näppeligen borde tillåtas trafikera övärlden år 2005!!!! Rostig, risig, och med livbåtar vilka ej förmenades fungera!!! Rost- Rost- Rost....

Vid ankomst till Naxos sporde vi vår vän Vaggelis om detta. Vaggelis bara skakade på huvudet och lät meddela att han ej skådat detta fartyg på över 15 år!!!

Fartyget ser alls ej ut som en färja... Tanken leds snarare till ett fraktfartyg!!!

Finnes flera risiga skepp i omlopp??? Hava måhända den Grekiska "Länstrafiken" gjort ny upphandling där lägstbjudande tonnage fått anbudstrafiken??? Viss förvåning vi erfara enär de nya fartygen av typ "Blue Star Ferries" synes helt perfekta!!!

Arne

Nu har jag aldrig åkt med denna båt men den är ju ändå inte så gammal, http://www.faktaomfartyg.com/lemnos_1976.htm säger att båten är byggd 1976 och har gått det mesta av sin tid på ett par olika linjer i Grekland.
Båten ägs numera av Ventouris Sea Lines som är en kvarleva av någon av de stora grekiska rederierna som fanns för länge sedan.
Båten är ju inte alls av den storlek som vi är vana vid bland öarna i Kykladerna men tyvärr gör nog konkurrensen från bland annat Blue Star att vi kommer att få se mera av denna båtstorlek mellan lite udda öar, ingen har råd med stora fartyg på dessa destinationer.
En ganska lång utläggning i detta ämne finns på http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=775 som var igång då ni var nere i Grekland senast.
Sedan vill jag påstå att rubriken i detta ämne är missvisande, tidigare kunde de båtar som gick mellan bland annat Finland och Sverige säljas till Grekland och få ett liv där, numera sätter de grekiska reglerna stopp för detta åtminstone vad gäller inrikestrafik, båtarna härifrån faller för åldersstrecket redan innan man kommer på att byta ut dem här. Att sedan båtarna i Grekland inte alltid underhålls på rätt sätt i publika utrymmen gör att de ofta ser äldre ut än de är i verkligheten, troligen (förhoppningsvis) är nog båtarna skötta bättre då det gäller säkerhet än vad man skulle kunna tro då man tittar in i toaletterna på vissa båtar. Allt ska ju besiktas med jämna mellanrum.

Mvh Janérik

Leena
2005-06-29, 09:34
På vår resa från Anafi till Folegandros med nämda "båt" hade besättningen övning och kollade bl.a. att livbåtarna gick att använda. De t.o.m. hissade ner en livbåten till vattnet för att vara på säkra sidan. Besättningen sprang runt i helt nya flytvästar och vi ombord tittade mkt intresserade på. Kändes tryggt att se att de faktiskt kollar även en gammal skorv och vi fick lite underhållning.Leena

Kalimera
2005-07-19, 08:43
Nu har jag aldrig åkt med denna båt men den är ju ändå inte så gammal, http://www.faktaomfartyg.com/lemnos_1976.htm säger att båten är byggd 1976 och har gått det mesta av sin tid på ett par olika linjer i Grekland. Båten är ju inte alls av den storlek som vi är vana vid bland öarna i Kykladerna men tyvärr gör nog konkurrensen från bland annat Blue Star att vi kommer att få se mera av denna båtstorlek mellan lite udda öar, ingen har råd med stora fartyg på dessa destinationer.
Jag har åkte med denna dam ett par gånger när det inte funnits något annat att välja på. Från håll är båten ganska vacker (när den var vitmålad, inte nu när den är röd), men komforten inne är kanske inte den bästa. Panagia Tinou är något av en livlina för öluffare, hon går udda rutter och till öar som annars inte har så bra förbindelser.

När jag samlat mig efter hemkomsten från Sporaderna ska jag berätta en ganska kul historia om när vi åkte med Panagia Tinou i höstas.