handdator

Visa fullständig version : Folegandros plats 5


Eva L
2007-12-28, 10:55
Så har då en av mina favoritöar placerat sig på 10-topplistan över forummedlemmarnas önskeresmål. Plats 5 för lilla Folegandros det är riktigt bra.

Förverkliga era drömmar för den här ön är underbar för den som gillar avkoppling, god grekisk mat, grekiskt vardagsliv hand i hand med varsamt utbyggd turism, vackra vyer, långa promenader samt kanske ö-världens charmigaste Chora.

Eva

RUJO
2007-12-29, 17:55
Håller helt med Dig när det gäller glädjeskuttet över att Folegandros nu är 5:a. Dock vill jag inte bara framhäva Choran, hamnbyn är också en otroligt vacker plats. Att sitta på balkongen/stranden tidigt på morgonen och se på det "riktiga livet" för de arbetande grekerna. (Vi har ju semester)

Eva L
2007-12-30, 13:13
Menar du med det "riktiga livet" hamnombygganden som var ganska omfattande i sommar. Annars bor de flesta bofasta grekerna på ön i Chora. Här finns skola och annan service. I varje gränd även i Kastro bor människor varav många har bott här hela sitt liv. Vardagslivet går hand i hand med turismen och det är undebart att tillbringa några timmar på något av uteställena och bara njuta av dagen. Tidigt på kvällen samlas gubbarna på ett av de älsta kaffeställena och sedan ansluter tanterna till gänget. Mitt på dagen är byn lite småsömning och man kan vara nästan ensam gäst vid lunchtid där det sedan är fullt till kvällen.

Beträffande Peleponnesos bättre placering tror jag Admiralas beskrivning av vardagslivet i Nafplion inspirerat en del.

Eva

Bernt Andrè
2007-12-30, 14:00
Hei. Folegandros er helt fantastisk,spesielt chora`n. Det eneste jeg ikke er så begeistret for er da jeg var der i sommer holdt de på å bygge et luksus og stort hotell kompleks i Karavostassis. Da er det jo 2 luksus hoteller på denne liille øy; Karavostassis og Chora Resort.
Ellers er Folegandros en av mine favoritt øyer. Mange fine små strender og masse muligheter til å gå fine turer fra Ano Meria til Livadaki og videre til Agios Nikolas-Angali-Fira og så tilbake til Chora for å fortjene en kald Mythos.