Visa fullständig version : Vad kostar taxi från flygplatsen?
Hej!
Har bokat en resa till Rhodos den 24/8 på hotell Cactus i Rhodos stad. Funderar bara på om man tjänar på att inte boka transfer (som kostar 300 kr för vår familj) och ta en taxi istället.
Har aldrig varit på Rhodos tidigare, och undrar om någon vet ungefär hur långt det kan vara till den norra udden där hotellet ligger, och framförallt vad det kan kosta?
Eller finns det kanske någon annan nackdel med att ta taxi? Hur brukar ni göra??
Miali
rhodosfanast
2007-12-27, 21:20
Jag åker till cactus den 17 aug o jag åker alltid transfer för om man aldrig har varit på Rhodos för så får du info o en bra liten bok om Rhodos med all info o det får du inte om du åker taxi dit. En taxi ifrån flygplatsen o till Cactus kostar ca 18 euro gjorde den i år men priserna går upp varje år o räknar du ut det i vår valuta så blir det ca 345 kr o då blir det billigare o ta transfern. Det tar ca 40 min med bussen till hotellet beroende på hur många hotell den skall stanna på innan cactus. Ni har gjort ett bra val på cactus ett bra hotell ligger nära till två stränder o bra personal o inget liv på hotellet. Karaoke varje tisdagkväll i baren som hålls utav två svenska tjejer. Det blir fjärde gången som jag kommer att bo på hotellet..
Önskar er en trevlig resa till Rhodos.._B-anana
Men tack snälla för ditt svar!! Du verkar ju ha bra koll, och det ligger nåt i det där med info på bussen. Sen om det inte ens är billigare så är ju saken klar.
Vad häftigt att vi ska dit nästan samtidigt. Tänkte först att vi kanske möts på hotellet, men kom sen på att vi landar först kl. 22.05 och då har du förstås åkt.
Kom på att jag måste passa på att fråga dig, är det salt- eller sötvatten i poolen vid hotellet?
Hoppas att du också får en underbar vistelse därnere!!
ouzomini
2007-12-28, 08:07
Hej
Taxi eller transfer är frågan. Vi brukar åka till Beach hotel 1 gång per år (2:a hotellet när man kommer in till stan) och tar numera taxi. Tidigare hade Ving detta hotell men nu åker vi med Apollo. När vi åkte med Ving så hände det att vi fick åka via Sunving, som ligger på andra sidan ön. En ganska lång tur och visst man fick se mycket. Ni kommer ju att komma ganska sent så taxi är skönt. Ni kommer före alla andra och slipper stå i kö för att checka in på hotellet. Ni bör i alla fall få den information som transferresenärerna får, hör på hotellet när reseledarna är där. Information sitter även uppe på anslagstavlor, gå på informationsmötet och få information. När vi var på Samos förra året och åkte med Airtours så "budade" reseledaren upp informationsbladen trots att vi tog taxi.
Njut av Rhodos, vi åker ner den 7 september för 14 dagars vistelse.
Hälsningar Inger
Vi tog taxi från flygplatsen till hamnen i somras och det kostade 16 euro. Det fanns en lista med de fasta priserna vid taxistationen. När man står i kö gäller det att ha vassa armbågar och inte tänka svenskt d v s tro att man tar taxi i tur och ordning. Ånej, den som viftar mest får taxin först d v s en grek;). Vi som kom med ryggisar var inte heller top prio hos taxi chaffisarna men vi hann med färjan till Tilos i alla fall och det var det viktigaste:).
Celbe
Ja, det var ju en annan sak att ta med i beräkningen. Just det att man kommer till hotellet före dom som åker med bussen skulle ju vara skönt....hm....får fundera lite hur vi ska göra.
En annan tanke......det kanske är många som väljer taxi nuförtiden eftersom man kan välja bort transfer. Finns det alltid taxibilar utanför som står och väntar eller kan man få vänta ett tag? (känns som en dum fråga, men man lär ju passa på.....;-))
En annan tanke......det kanske är många som väljer taxi nuförtiden eftersom man kan välja bort transfer. Finns det alltid taxibilar utanför som står och väntar eller kan man få vänta ett tag? (känns som en dum fråga, men man lär ju passa på.....;-))
Vi kom vid halv-elva tiden på förmiddagen och de taxibilar som fanns inne då försvann ganska snabbt med grekiska passagerare. Sedan kom de körandes en och en, så det tog nog 45 minuter innan vi kom iväg (då hade vi vässat armbågarna tillräckligt tydligen;)). Frågade en taxi chaffis om han inte kunde ringa efter fler bilar, men hans svar var bara att "de kommer".
Celbe
Hm....ojdå! Det finns uppenbarligen för- och nackdelar med allt. Efter Ingers inlägg täntke jag att då får det bli taxi.
Fast nu har jag och min man kommit fram till att vi betalar för transfer i alla fall. Det får blir så den här gången. Är ändå tacksam för alla tips!
Är förresten ny på den här sajten, och tycker den är jätte bra!!
Reser till Rhodos TOR upp till fem-sex gånger per år och tar alltid taxi. Det kostar 16 EUR och går snabbt och smidigt. På 20 minuter är du inne i stan.
Transfer har jag tagit EN gång och aldrig mer. Väntetider, varmt och svettigt i bussen och lååååååånga omvägar förbi en massa hotell.
Trevlig resa!;)
Anoulas resonemang har flera starka punkter!!! Att via transferbussen få en ofta seg nattlig sightseeingtur runt ett antal Hotell, det är väl icke det man i första hand trånar efter när man till ön (resemålet) anlänt!!
Men, förtjänar att påpekas!! Den som absolut vill info få kan ju med fördel
ansluta sig till morgonens välkomstträff som charterbolaget anordnar.
Att sagda träffar ofta ligga tidigt ankomstdagen, detta kunna härledas till att det ju gäller att för researrangören kränga dyra utflyktsresor innan turisterna hunnit se vad de lokala arrangörerna tar för samma resa......
Alltså oftast halva priset!!!
Arne
rhodosfanast
2007-12-28, 19:24
Eftersom ni reser med Fritidsresor så kör dom bara direkt till Rhodos stad o släpper av o inte till andra sidan ön utan dom delar upp i flera bussar. Jag har åkt med Fritidsresor sedan 04 o har aldrig suttit länge o väntat på att komma väg med transerbussarna. Det är ju resenärer som fördröjer bussarna att komma iväg för dom går inte direkt till bussen utan först göra en massa andra saker. När ni har fått era väskor så går ni fram o anmäller till guiden för Fritidsresor o av guiden får ni reda på vilken buss ni skall med o så är det bara att gå till den bussen. Jag kommer att vara på cactus i två veckor så jag är på hotellet när ni kommer ner eftersom jag åker hem den 31 aug. Jag hoppas att ni har valt rum med balkong o inte havsutsikt för när det blåser hårt ifrån havet så kan man knappt sitta på sin balkong. Jag bokar alltid in mot andra sidan för där man kan sitta o koppla av på kvällarna. När ni är på Rhodos så måste ni pröva ett matställe som heter Yamas som har god mat o bra service.
Önskar en trevlig resa till Rhodos för ön är underbar o folket likaså.._B-anana
Jag hoppas att ni har valt rum med balkong o inte havsutsikt för när det blåser hårt ifrån havet så kan man knappt sitta på sin balkong. Jag bokar alltid in mot andra sidan för där man kan sitta o koppla av på kvällarna.
Det är nog tack vare ett tidigare inlägg som du gjort på en annan tråd, som jag faktiskt bokade rum utan havsutsikt. Det berodde i och för sig även på priset, men sen när jag såg det där med att det kan blåsa hårt på balkongen så kände jag mig lugn över mitt val. Tack! _B-anana
Tack också för restaurangtipset! Ska absolut göra ett besök där...
Ha det gott!!
Mvh Mariabye_bye
När vi kom till Rhodos i september efter 15 timmars försening tog vi taxi till hotellet trots att vi betalt för transfer.Jag pratade senare med de som åkt transfern och vi hade varit framme 1 1/2 timma före dem. Vi hade inget problem att få en taxi, gick bara ut och tog en bil.
När vi kom till Rhodos i september efter 15 timmars försening tog vi taxi till hotellet trots att vi betalt för transfer.Jag pratade senare med de som åkt transfern och vi hade varit framme 1 1/2 timma före dem. Vi hade inget problem att få en taxi, gick bara ut och tog en bil.
Ojdå. :confused: Men vilket hotell åkte ni till då? Minns du vilken tid på dygnet det var? (tänkte om utbudet av taxibilar är olika beroende på när på dygnet man kommer).
Ojdå. :confused: Men vilket hotell åkte ni till då? Minns du vilken tid på dygnet det var? (tänkte om utbudet av taxibilar är olika beroende på när på dygnet man kommer).
Det finns alltid taxi när du kommer fram. Du går bara rätt över gatan så står de uppradade. Det enda du behöver tänka på är att komma överens om priset innan ni sätter er i taxin (brukar inte alltid behövas, men en del chaufförer vill gärna lura till sig ett par euro, särskilt under högsäsong).
Jag brukar alltid ha köpt med mig en flaska vatten innan, eftersom man ofta får en värmechock när man kommer fram. Väl i taxin ber jag taxichauffören veva ner fönstren, sedan lutar jag mig tillbaka, dricker mitt vatten och njuter av den varma grekvinden i håret och insuper den grekiska atmosfären och lyssnar till chaufförens bouzoukiskval på radion.
När jag tänker på det utgör den här första taxiresan en stor del av min privata greklandsnjutning... Jag kommer lokalbefolkningen nära direkt när jag stigit av planet. Utbyter några ord med chauffören, frågar om vad som hänt på ön sedan sist, skrattar åt byskvaller och får det där extra förväntansfulla greklandspirret i magen.
boxmaier
2007-12-30, 22:34
Taxi koster 12-15 euro i 2007.
Vi har åkt till Rhodos 2 gånger och kommit fram runt middagstid i början på augusti. Bägge gångerna gick vi bara fram till den första taxin i ledet, (som man gör i Sverige) då blev det rena kalabaliken hos resten av taxiförarna. Det resulterade i att vi fick en taxi fort och lätt. Man behöver inte ens bry sig om ifall man har tagit "rätt" taxi. Det håller förarna själva reda på. Vi har betalat 16 euro varje gång och vi har inte gjort upp om priset innan. Snabbt och lätt är man framme i Rhodos stad. Jag har nog inte upplevt en enda gång att vi har känt oss lurade när vi har åkt taxi i Grekland. Alla taxiturer resulterar i snack om hur många gånger man har varit i Grekland och var man har varit. De turerna brukar vara de jättetrevliga. De flesta chaufförer vill gärna veta vad man tycker om just deras plats. (Rhodos eller Kos eller var man nu hamnar) :D
Ha en riktigt trevlig resa till Rhodos och hälsa de glada människorna som finns i Grekland.
Många Hälsningar från Annika
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.