handdator

Visa fullständig version : Plaka


åsamarie
2007-12-27, 16:11
Hej!
Jag och min man har tänkt att för första gången åka till Naxos, dit jag alltid velat åka. Har hittat ett hotell i Plaka som heter Harmony med Apollo. Undrar nu om Plaka ligger väldigt off? Vi vill gärna bo nära fin strand och gärna nära till restauranger och någon bar.

Hälsningar
Åsa

laero
2007-12-27, 17:57
Hej Åsa !
Naxos har som du säkert vet en uppsjö av bra stränder. Plaka är en av flera stränder som ligger lite längre söderut på ön (från Naxos stad sett).
Närmare staden finns Agia Anna och Agios Prokopios. Personligen föredrar jag att bo vid någon av dessa eller inne i Naxos stad som faktiskt är en av öarnas trevligaste städer. Hur det är med restaurang- och bar-utbud vid just Plaka har jag ingen koll på. Plaka med flera mer eller mindre öde stränder söderut tycker jag passar bra för dagsutflykter.

Siri A
2007-12-27, 18:30
Tveka inte. Vill man ha lite lung och ro och bra bad så är det perfekt att bo vid stränderna. Den strand du hittar i stan är enligt min mening inte alls lika trevlig. Det finns lite mysiga restauranger längsmed Maragas - där Harmony ligger. (Maragas är början av Plaka) Vill ni så är den en kort, och då menar jag kort promenad till Agia Anna, max 5 min, där det finns mer barer och ännu mer Restauranger. Sen tar det 15 min med bussen in till stan. Men det finns gott om restauranger på beachen ändå. Har tyvärr ingen bra bild att visa. Men ni kommer inte att bli besvikna. Det finns mycket att välja på, minst 20 restauranger om man räknar både Agia anna - Maragas - Plaka.

åsamarie
2007-12-27, 20:19
Tack Siri för ditt svar som gör mig mer säker på att att Plaka skulle passa oss.

Siri A
2007-12-27, 22:25
Visst kommer ni att trivas. Naxos är stället för alla. Min avatar visar förresten solnedgången från Maragas! Visst är det fint? :)Vill du så lägger jag in lite bilder från omgivningarna. Man jag har som sagt ingen bra bild som visar utbudet av restauranger. :rolleyes:

Annki
2007-12-27, 23:30
Tveka inte! Vi har bott på Harmony och det är ett av de bästa boenden vi haft under alla våra resor till Grekland. Det ligger i Maragas alldeles i början av Plaka. Det tar endast någon minut ned till den milslånga härliga sandstranden. Två tavernor finns på nära håll och vill ni ha fler så promenerar ni utefter stranden in till Agia Anna där det även finns några barer, alla belägna direkt utefter stranden, det tar ca. 10 min. att promenera dit. Vill ni in till Naxos stad tar det 20 min. med bussen som stannar alldeles vid Harmony, förköp biljett på Maragas camping som ligger alldeles nära. Där finns även en minimarket med nybakat bröd till frukosten.
Jag har lagt in några bilder i en tidigare tråd från Harmonys omgivning, titta i Naxosforumet, sid. 6 under "Båtfärden till Naxos" samt under bildgåtor, sid. 24 gåta 151. (Vet ej hur man länkar till dessa, men hoppas ni hittar ändå)

Ann-Kristin bye_bye

Lena*
2007-12-27, 23:52
Även jag har bott på Harmony, -06, och kan verkligen rekommendera hotellet. Det ligger väldigt lugnt till, ingen genomfartstrafik. Alldeles nära har du två jättebra tavernor, O´Manolis och Paradiso. Vet inte vilken som är bäst egentligen. Båda ligger på stranden (framför allt Paradiso), urmysigt sitta på kvällarna och se solen gå ner. Oslagbart! Ett par av de härligast tavernorna om du frågar mig.

Någon kväll då vi kände oss lata, hämtade vi mat från O´Manolis (som ju ligger närmast) hem till hotellet - skönt då man känner för att bara sitta "hemma" en hel kväll.

Tycker allt man behöver finns nära Harmony; tavernorna, stranden, busshållplats och supermarket. Även en camping ligger nära, där man kan få hjälp med bla biluthyrning samt att dom säljer biljetter som till bussarna och lite annat.

åsamarie
2007-12-28, 10:34
Tack för alla snabba svar. Naxos låter väldigt lockande. Tyvärr kan vi bara åka 1 vecka och undrar därför hur det brukar fungera med färjan. Ska man räkna med en hel resdag med flyg och färja.

Hälsn åsa

Lena*
2007-12-28, 11:20
Till Santorini kommer ni vid lunch, och till Naxos kommer ni med båt vid 19-tiden, så ja, man kan räkna bort en hel dag, tyvärr. Från Naxos åker man tidigt på morgonen.

Räknat med charter alltså, vet inte om det går att åka på andra tider på egen hand.