handdator

Visa fullständig version : Giftemål på grekisk ö


Jesper Johansson
2007-12-26, 00:12
Hej på er! :)



Nu har min kära sambo och jag bestämt oss... vi ska gifta oss på en av Greklands öar. Om det blir 2008 eller 2009 det återstår att se.
Vår ö (som jag tror blir helt omöjlig att vigas på) är Milos. Därefter Naxos.

Verkar vara väldigt svårt att få till det med alla papper. Och vill man dessutom säga "ja" på en fin liten ö som vi, så får man jobba länge på alla dess vis.

Det jag vill ha hjälp med i denna tråden är tips. Gärna steg för steg... vart man ska börja å så.


Så hjälp oss nu... hur går man till väga? Måste man ringa 2011 samtal för att komma ner å sen få en gubbe som säger att ni har inte rätt papper med er... (skämt å sido).

Peter
2007-12-26, 04:30
Skämt å sidå, så finns det flera trådar här att söka på om just att gifta sig i grekland. Sök.
1. Enkla sättet. Gift er i rådhuset hemma i Sverige, av rent juridiska och praktiska skäl, och ha sedan ett fin vacker cermoni på en Grekisk ö. Då kan ni egentligen ha den på vilken ö som helst. Bara ni får tag på en präst och kan organisera det...

2. Lite svårare. Ni kan gifta er i Svenska kyrkan i Pireus. Så vitt jag vet är det enda stället i Grekland som har vigselrätt som accepteras i Sverge. Lite pappersarbete men inte så mycket. Sedan kan ni fortfarande ha en cermoni på någon ö...

3. Svårt. Ta med en kompis från Sverige som har vigselrätt. Dvs. en präst, fartygskapten eller advokat. Personen ifråga måste dock kolla att vigselrätten fortfarande gäller, då den är tídsbegränsad. (Min gamle skolkamrat som är advokat hade missat att förnya sin vigselrätt vilket var tråkigt. Han kom dock naturligtvis som gäst ändå...) Mer pappersarbete, men det ska fungera. Vissa Ambassader har vigselrätt men jag tror inte Athen har det, eftersom Kyrkan i Pireus kan viga.

4. Kanske den bästa. Organisera en fin cermoni i Grekland. Och gift er sedan borgligt i Sverige när ni kommer hem. Har ni överlevt "giftemål och brölloppsresa" i Grekland, och tagit er hem oskadda, så fungerar ni nog ihop... Men det finns en chans att ångra sig... :D :eek: Ang_elx

5. Höll på att glömma. Ni kan gifta er helt lagligt på en Svensk flygplats när ni ska resa ut. Om ni beställer tid. Sedan kan ni ju hitta på massa roligheter i Grekland! Då är det också klart!

Det finns massor med alternativ. Säkert fler än dessa fem.

Lycka till.

Peter

xenos
2007-12-26, 06:33
Det finns massor med alternativ. Säkert fler än dessa fem.

Hur många ggr har du gift dig?

Lefteris
ogift

Ioslina
2007-12-26, 10:27
Hur många ggr har du gift dig?

Lefteris
ogift


flabb_flab_B-anana

Arne
2007-12-26, 11:04
Här finner den vetgirige en del tips om vigsel i Grekland

http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=8821

Arne

"Som gifte sig med trivsamma Hustrun Birgitta inför utländsk
myndighet"

Jesper Johansson
2007-12-26, 11:35
Cermoni i grekland först... menar du då en vigsel?... Låter som en bra idé.
Vill ju helst vara på Milos.


Vilka papper är det som man måste ha med sig?. Var inne på "greklands ambassaden i stockolm" (på nätet) och kika. men inte mtcket till svar där heller. Skickade dock ett mail till dom.


Mer tips!... å tack för alla svar.

Ps. vet mycket väl om de andra trådarna på detta forum om giftemål. men ingen som går in i detalj på papperna man måste ha. Och vart man fixar dom.

Elisabet
2007-12-26, 11:53
Om ingen av er är grekisk medborgare så har ni två möjligheter att gifta er på Milos. Ett sätt är att bjuda med en person med svensk vigselrätt, kyrklig eller borgerlig, och planerar hur och var det ska ske tillsammans med denne. Detta brukar vara genomförbart om man känner personen i fråga, annars blir det nog ganska dyrt.

Ni kan också anlita en auktoriserad grekisk vigselförrättare. De papper ni behöver ordna är personbevis och hindersprövning översatta till engelska eller grekiska, samt om någon av er är skild ett översatt intyg på det. Vigseln blir giltig först när ni kommit hem och registrerar vigselbeviset hos Skattemyndigheten.

Jag tror att det dessutom finns ett tredje alternativ. Windmills Travel heter ett reseföretag som ordnar vigsel och bröllop för utlänningar på olika platser i Grekland. Jag vill minnas att jag läst att Milos är en av de öar man kan välja.

Lycka till!

Jesper Johansson
2007-12-26, 11:59
Tack... jag som just redigerade mitt inlägg men nu fick jag ett kanon svar ju. TACKAR! ....


Om det är någon som har gift sig i grekland så kom gärna med en liten redogörelse för hur ni tyckte det var.

Jesper Johansson
2007-12-26, 12:08
jo... hur får jag tag i en auktoriserad grekisk vigselförrättare. Känns inte som om man skall chansa att åka ner till lilla ön Milos innan man vet om en vigsel kan genomföras.

Elisabet
2007-12-26, 12:18
Det är Skattemyndigheten som handlägger vigslar och kan svara på alla frågor om vilka papper ni behöver.

För vigselförättare, mejla till Milos kommun på någon av adresserna under Contact: http://milos.gr/EN/mainpage%20EN/homeEN.htm och fråga. Turistinformationen och sekretariatet skulle jag ha testat.

Eva L
2007-12-26, 12:21
Tack... jag som just redigerade mitt inlägg men nu fick jag ett kanon svar ju. TACKAR! ....


Om det är någon som har gift sig i grekland så kom gärna med en liten redogörelse för hur ni tyckte det var.

Det är många här på forumet som gift sig i Grekland. Du får kanske ge dig till tåls till julledigheterna är över för att få mer svar. Läs dock gamla trådar för där finns mycket berättat. Minns också att det från årets sommar finns ett fotoresebrev från ett par som gifte sig på Santorini.

Eva

Admirala
2007-12-26, 15:16
jo... hur får jag tag i en auktoriserad grekisk vigselförrättare. Känns inte som om man skall chansa att åka ner till lilla ön Milos innan man vet om en vigsel kan genomföras.

Du må IKKE reise ned uten å ha avtalt tid på forhånd, mange av papirene må du ha med deg fra Sverige, oversatt til gresk. Greske ambassaden i Stockholm kan gi råd.
Alle byer/øyer med rådhus kan vie utlendinger, men papirene må altså være i orden, inkludert svensk vigselsattest, oversatt av autorisert oversetter. Ambassaden vil gi deg kontaktinfo.

Peter
2007-12-26, 18:09
Hur många ggr har du gift dig?

Lefteris
ogift

Varit både gift och sambo alldeles för många gånger... :eek: Ang_elx

Peter - Också ogift. Men giftig. Men mina två katter är lättare att hantera trots att de kan klösa lite...

Jesper Johansson
2007-12-26, 18:29
Admirala... vet du om Milos har ett rådhus?...

inkfish
2007-12-26, 18:42
Ja, det finns rådhus. Här är ett par telefonnummer som jag googlade fram:

Eπαρχείο Mήλου 22870 21100

Eparcheio kan närmast översättas med länsförvaltning

Δημαρχείο Mήλου 22870 21249

... medan dimarcheio är borgmästarens kansli.

Däremot vågar jag inte ge mig på vilket av dem som bäst motsvarar svensk förvaltningsorganisation.
Fast det är möjligt att jag tolkar Admirala fel och att det inte är eparcheio/dimarcheio hon menar - det kanske är en domstol hon är ute efter?

Jesper Johansson
2007-12-26, 19:01
åh tackar! ... vilken service!.... kanon. Jag har skickat mail till gr. ambassaden stockholm. dom kanske visste om Milos hade en vigselförättare eller så.

Dom tel nr. du angav... slår man dom som dom står? eller vad har dom för lands nr?

Ioslina
2007-12-26, 19:09
Sen när ni är nygifta, (eller varför inte innan?)!! så måste ni ta er till Paleochora beach, södra Milos, till stranden till höger, kryp genom en öppning och klättra lite, där man tror man inte kommer fram. Där finns heta källor i vattnet, som man skållar fötterna på, samt en bastu längre bort inne i berget, Superhäftigt! Restaurangen du passerar på väg dit, Sirocco, serverar jättegod mat från underjorden, vulcanic foods. rekommenderar lammet! se mina tips under "SÖK" och skriv vulcanic foods" där. Lycka till med bröllopet!

Jesper Johansson
2007-12-26, 19:18
åhhh!... vi är redan där. Varför finns sådana här forum?!... man blir ju helt knasig av avund innan man väl är på plats. ska komma ihåg dom heta källorna!! ...

Är det någon av er som känner till Santa Maria Village?


landsnr är +30 ?

Ioslina
2007-12-26, 19:33
Ja, bastun får du bara inte missa! Maila mig eller skriv på forumet innan, så förklarar jag bättre! Skönare bastu kan man inte få basta i! Det är säkert! Hett värre!

Jesper Johansson
2007-12-26, 21:50
det ska jag göra... vi kommer inte att gifta oss 2008, det blir 2009. Vi har en liten tösabit som behöver vår kärlek här hemma just nu.

men när det är dags så ska jag höra av mig till dig "Ioslina".

jørn
2007-12-27, 11:55
Vi skal gifte oss på Naxos i august og vi prøcde å ordne alt papirarbeidet selv, men vi ga opp. marerittet er å komme ned til Hellas og så mangler du en underskrift eller en kopi av et eller annet så vi tok kontakt med et firma som heter brudepikene. de ordner alt av papirer, tolker, leie av rådhus, ja så og si alt.
det koster selvsagt litt mer, men føles mye tryggere enn å ordne alt selv.

inkfish
2007-12-27, 12:33
landsnr är +30 ?

Ja. Däremot vågar jag alltså inte lova att de kan svara på dina frågor...

Jesper Johansson
2007-12-27, 23:45
Mailade turist kontoret på Milos igår... fick svar med en gång. Dock att den som hade kontakter inom området, var på semester.
Ska få mer info om några dagar.
Skickade nr jag fick av dig inkfish... så hon kunde kolla dessa. Om det var någon av dom som passade in i giftermål å så.

Ska även ta kontakt med grekiska ambassaden i stockholm.



Nog fasen ska man kunna gifta sig på Milos!.... hehe

inkfish
2007-12-28, 16:26
Vad kul om ni lyckas ro det där i land! Du får hålla oss underättade:)

Jesper Johansson
2007-12-28, 17:10
mm.. men det är så långt tills juni 2009 (kan bli september 2009). Men nu är jag hyfsad klar med hur jag ska ta mig till väga i alla fall. För att gifta mig med min underbara sambo Frida, på Milos.

Jesper Johansson
2007-12-29, 14:49
kyrkligt bröllop är inte det vi är ute efter... blir nog till att kontakta en borgmästare eller något liknande.

... men tack för inlägget. Var inne på länken du skrev.

*All fakta är bra fakta*

Athanasia
2007-12-29, 23:52
Det viktigaste är ju att man älskar varann:-)(vi gifte oss på Arlanda)

Jesper Johansson
2007-12-30, 10:31
jo det är sant... men att ha fått tankarna från svenskt hederligt bröllop i kyrkan (som min sambo Frida alltid drömt om), till att gifta sig på Arlanda känns långt.

Då tror jag att jag ska göra ett försök att få till det med ett giftermål (vigsel) på Milos...

Känns mer romantiskt. Även om man nu kan ha en cermoni å så ändå nere i Grekland.

Admirala
2007-12-31, 11:34
Har vært London noen dager, men her er svar på spørsmål om HVEM som står for seremonien: Det er borgermesteren, eller som vi sier i Norge, ordføreren. Altså er det dimarchio man må kontakte.

Og papirarbeidet er stort, men ikke umulig. Få liste over dette fra ambassaden i god tid på forhånd, dere skal ha tid både til å utarbeide papirene og få dem oversatt til gresk. Dere vil også trenge en del dager på Milos for å ordne praktiske ting der før selve bryllupsdagen. Blant annet må dere få stemplet en kopi av passene hos politiet der, for (går jeg ut fra) kunne "bevise" for borgermesteren at dere er de dere sier dere er :D
Ialfall måtte vi gjøre det i Nafplio, reglene kan jo variere.

Vel hjemme igjen i Sverige må den greske vigselsattesten oversettes til svensk og sendes de rette myndigheter der.

Jesper Johansson
2007-12-31, 13:05
okej... puh vilket jobb!... Men vad gör man inte för kärleken. ska kolla med den grekiska ambassaden först (igen, har redan mailat dom en gång).

Jag har ju över ett år på mig att fixa alla papper.


Trevlig nyår på dig Admirala!!...

Oj vad jobb man har framför sig. Men det ska gå!! .... håller er underrättade.


/jesper & frida

Jesper Johansson
2007-12-31, 14:29
Våran bröllopsdag kommer vara "minimal"... väldigt enkel. Kanske ett par vänner som ska med (har ej berättat för dom ännu om vigsel).

En ceremoni följt av en fulländad måltid med vacker utsikt. Resan i sig är väll den som blir vårat "bröllop".



Ps.Som jag har fattat det så är det alltså Borgmästaren som utför vigseln?!

Zanét
2007-12-31, 15:08
Ps.Som jag har fattat det så är det alltså Borgmästaren som utför vigseln?!
Det stämmer med den information som jag också fått. Han/hon ska också vara godkänd/ha förordnande som vigselförrättare - är väl samma regel som gäller här i Sverige tror jag :)

//Zanét bye_bye

Admirala
2007-12-31, 15:52
Javisst er det borgermesteren, iallfall var det ham i vårt tilfelle. Regn med at vielsen foregår på gresk, og husk dere må svare ne, ikke ja ;)

Jesper Johansson
2007-12-31, 16:40
grekiska på vigseln... ja det gäller å plugga lite nu då!... tänk om man säger ja.




Hmm tycker inte att denna tråden skulle blivit flyttad (janne).... Giftermålet är inriktad på Milos. Det kommer ju alltid in synpunkter på alla öarnas tillvägagångssätt inom vigseln.

tonetamara
2007-12-31, 17:13
klapp_klapHej hej!!
Gott Nytt År!!!

Ja o min sambo ska gifta oss i Rethymnon i maj. Åker 22 maj.!!
Nu ser de ut som att de ska va så mycket pappers "tjafs". Konstigt. Min mamma gifte sig på cypern för två somrar sen, inget krongligt alls. Vi, som dom, ska gifta oss borgligt.
Dom hade inte ens bokad tid för vigsel....De ska nog ev vi göra. Jihu!!_B-anana Tänka sig ja som strax e 40 år. Aldrig varit gift!! Men nu blir de.klapp_klap

Admirala
2007-12-31, 18:11
grekiska på vigseln... ja det gäller å plugga lite nu då!... tänk om man säger ja.

Det går nok bra med ja også. Ne er gresk for ja :D
Tenkte jeg måtte si det før jeg logger av for i år. Nyttårsmiddag med champagne og gode venner venter.
Godt nytt år til deg og alle andre på kalimera bye_bye

Jesper Johansson
2008-01-01, 10:21
Grattis i förskott till ert giftermål Tonetamara!!....



Är det någon på forumet (kanske du Admirala) som vet hur länge de papper man ansöker om är giltiga?? ... Kan jag börja redan nu? Skall inte gifta mig förrän juni 2009 ju.

Zanét
2008-01-01, 11:14
Hmm tycker inte att denna tråden skulle blivit flyttad (janne).... Giftermålet är inriktad på Milos. Det kommer ju alltid in synpunkter på alla öarnas tillvägagångssätt inom vigseln.
God Fortsättning :)
Jag flyttade tråden för att så många som möjligt skulle kunna ta del av den och ge fler svar i frågan. Här är ju några som gift sig och/eller ska gifta sig i Grekland och alla läser inte trådar om specifika öar.

//Zanét bye_bye

Jesper Johansson
2008-01-01, 13:53
flabb_flab okej. då förstår jag bättre!...bye_bye

Elisabet
2008-01-01, 14:02
Ä) ...ur länge de papper man ansöker om är giltiga?? ... Kan jag börja redan nu? Skall inte gifta mig förrän juni 2009 ju.Ett intyg om hindersprövning är giltigt i fyra månader, så det är lite tidigt att begära det redan nu. Vet inte hur länge andra papper är giltiga, men gissar att det är ungefär samma tid.

Jesper Johansson
2008-01-01, 14:05
ok. ja å sen är det ju det där med översättning till Grekiska?!... det lär ju ja tid innan man får tillbaka dom "dokumenten".:)

Eva L
2008-01-01, 14:12
Du behöver knappast skicka dokumenten till Grekland för översättning det finns företag i Sverige som kan ordna det ganska snabbt åt er.

Eva

Admirala
2008-01-01, 15:07
Är det någon på forumet (kanske du Admirala) som vet hur länge de papper man ansöker om är giltiga?? ... Kan jag börja redan nu? Skall inte gifta mig förrän juni 2009 ju.

Det vet jeg ikke, men du kan jo spørre de svenske myndighetene når du henter inn papirene. Det vil være skjema som du og din kjæreste pluss deres forlovere fyller ut og sender tilbake til myndighetene. Attesten(e) dere får tilbake har nok begrenset gyldighet, tenker jeg. Attesten må oversettes til gresk.
Fødseslattestene må også oversettes, og de er jo uansett gyldige.

Jesper Johansson
2008-01-01, 16:15
Som tidigare skrivet i denna tråd (om jag minns rätt) så kan grekiska ambassaden i stockholm hjälpa till med översättning till grekiska.

ps. Vad betyder sporre?

Admirala
2008-01-01, 16:22
Spørre = fråga.

Eva L
2008-01-01, 16:43
Som tidigare skrivet i denna tråd (om jag minns rätt) så kan grekiska ambassaden i stockholm hjälpa till med översättning till grekiska.

ps. Vad betyder sporre?

Mycket möjligt. Du får väl jämföra priset mellan några företag. Invandrarverkets gamla språksektion som numera är ett privat företag som heter Eqvator är det enda företag jag har erfarenhet av då vi på mitt jobb översatt en del informationsmaterial till oilka språk.

Eva

Jesper Johansson
2008-01-01, 17:02
okej... sporre = fråga... kul med språk i alla fall.

tonetamara
2008-01-02, 10:31
Hej hopp!!
Tack för gratulationen.!!!

Tror att de ena pappret gäller bara i 4 mnd...vad de heter???....."hindersprovning"? finns nog ett annat namn med....flabb_flab Lycka till!!

Jesper Johansson
2008-01-02, 10:34
Får hoppas på att det endast är hindersprövnings papprena som gäller i 4 månader. Annars kan det bli tajt med översättning å så...

Eva L
2008-01-02, 11:04
Översättningen av så enkla handlingar tar inte lång tid. Gör upp med det företag som du anlitar hur lång tid det ska ta.

Eva

Jesper Johansson
2008-01-02, 14:18
Skickade mail till "Joppan" som har gift sig, en (borglig) vigsel på kreta (om jag minns rätt). De hade en advokat som ordnade översättningen och denne fixade även stämplar från grekiska ambassaden i sthlm. Kostade 1000-1500 kr plus lite för stämplarna.

Är det någon på forumet kanske som har ett konkret namn på ett företag eller liknande som kan ordna detta?

(... nu snöar det här. Är ju mysigt, men Grekland... möe bättre!).

Zanét
2008-01-02, 16:48
Är det någon på forumet kanske som har ett konkret namn på ett företag eller liknande som kan ordna dett
Via Eniro fick jag upp ett antal namn, bl a en i Västra Frölunda som översätter intyg och vigselbevis etc till och från grekiska. Om du söker på Eniro och anger "Översättningar, översättare, grekiska" som sökrubrik så får du upp ett antal träffar.

//Zanét bye_bye

Jesper Johansson
2008-01-02, 18:39
har hittat en vettig.

Föreningen Auktoriserade Translatorer.


Ska maila någon av dom. Vore bra och hitta någon som har samhörighet med den grekiska ambassaden i sthlm. Tror inte att dessa har det dock.

Ioslina
2008-01-02, 18:40
---
tog bort mitt inlägg, pga jesper "fattade galoppen" med söksidan!

Jesper Johansson
2008-01-02, 18:46
...tackar...

Jesper Johansson
2008-01-03, 14:38
Nu ska ni få höra mina vänner...

Ringde till skatteverket för att få vidare info om giftermål i grekland. Dom visste typ ingenting mer än vilka eller vilket papper man skulle ha. I alla fall så slog jag sedan en signal till Grekiska Ambassaden i stockholm.
Efter lång väntan kopplades jag till en kille som kanppt kunde svenska och han sa att jag skulle ringa till ambassaden i Aten.. hehe. Sedan nämnde han Kammarkollegiet. Och tur var väl det, för där hittade jag ett telnr. till en translator som heter Lea Hatzidaki Dahlström.


Hon berättade i följd hur man gick till väga och hon skulle gärna fixa "nästan" alla stämplar (alla utom en).

Så här kommer stegen man ska följa.

1. Man skall införskaffa äktenskapsbevis (1 st per person) och Personbevis (1 st per person)

2. Man ska se till att dessa papper får en underskrift från denna person som skrev ut dom, även en stämpel (skattemyndigheterna).

3. Kontakta "Notarius Publicus". Denna / dessa intygar äktheten på papprena genom ytterligare en stämpel.

4. Skicka sedan papprena till Translatorn (Lea verkar toppen!).

Lea sa att man måste ha stämplar som grekerna "förstår" därav går hon till några (minns ej vad dom heter) och fixar detta. Ett intyg på att translatorns stämpel är äkta.

5. Papprena skickas tillbaka.


6. Om man inte kontaktat vigselförättaren tidigare så är ju det läge nu. Papprena är giltiga i 4 månader.

7. Efter vigsel. lämna in papprena till folkbokföringen.

8. Ta hand om ert giftermål... älska varandra för evigt!




Om det är något som någon kan infiltrera så gör gärna detta! ....

Eva L
2008-01-03, 14:44
Visst bor Lea i Lund?

Eva

Jesper Johansson
2008-01-03, 14:46
Japp stämmer bra! .... de hon gick med papprena till befann sig också i Lund.

Zanét
2008-01-03, 15:31
Japp stämmer bra! .... de hon gick med papprena till befann sig också i Lund.
Ah, måste vara Grekiska konsulatet i Lund då som avses. Där har man översatt andra handlingar till min sambo.

//Zanét bye_bye

Eva L
2008-01-03, 15:41
Jag tror att Lea är uiversistetslektor och specialiserad på bla internationell handelsrätt. Om jag inte tar fel och blandar ihop namnen helt har hennes dotter studerat med min dotter vid Atens universitet. Hon är säkert mycket kunnig på det här området både genom sin utbildning och sin bakgrund.

Eva

Jesper Johansson
2008-01-03, 15:48
Ja så hette det där hon skulle få stämlpar som intyg på "äkthet"...

Jesper Johansson
2008-01-03, 15:49
Hon verkade hur säker på saken som helst!! .... Fick ett väldans förtroende över telefon! ... Rekomenderas varmt för den som vill ha något översatt.

Jesper Johansson
2008-01-06, 20:58
hmm. . . det är inte bara fördelar med att vara ute i god tid för att kunna gifta sig på Milos.

Det är ju HUR LÅNG TID SOM HELST till juni 2009... :-(

Ja å någon greklands resa i år är inte inplanerat. . .

Ioslina
2008-01-06, 21:57
Den som väntar på något gott..................:D

Jesper Johansson
2008-01-07, 21:27
......... väntar alldeles för länge!... (hmm här skulle varit en smilies, men det fanns ingen sådan att infoga)

Jesper Johansson
2008-01-17, 17:49
jo... kom på en sak till!

Om vi leker med tanken att alla papper å så är fixat. Kontakt med vigselförättare osv är oxå ordnat, kan man lita på att dom/han/hon, finns på plats. Kommer nog bara ha 5-6 dagar på milos. Så det vill till att allt klaffar.

met
2008-02-01, 19:03
vi gifte oss 2000 på ön Poros. Jag lyckades få prästen från svenska kyrkan att ta en båt som jag betalade ut till ön så han och hans fru kom på moppen till platsen som vi valt ut. Han passade på att ta en ledigdag på ön. Allt gick väldigt smidigt. Kontakta svenska kyrkan i Aten och kolla vilka möjligheter som finns. Vi gifte oss på en strand med familj och vänner med oss, helt sagolikt mysigt.

monica
2008-02-02, 13:25
vi gifte oss 2000 på ön Poros. Jag lyckades få prästen från svenska kyrkan att ta en båt som jag betalade ut till ön så han och hans fru kom på moppen till platsen som vi valt ut. Han passade på att ta en ledigdag på ön. Allt gick väldigt smidigt. Kontakta svenska kyrkan i Aten och kolla vilka möjligheter som finns. Vi gifte oss på en strand med familj och vänner med oss, helt sagolikt mysigt.



Det var väl Åke med fru som kom, tyvärr finns han inte kvar i Aten han har flyttat tillbaka till Sverige.
Men gör ett försök med den nya prästen, han kanske oxå är villig att ställa upp.

Monica

Iréne
2008-02-19, 03:55
För info om kyrklig vigsel kan ni kolla på skut. Svenska kyrkan i utlandet.

Jesper Johansson
2008-04-06, 19:05
...ny info om våran planerade giftermål på milos.

Jag håller nu på att försöka komma in på Polishögskolan och därav skjuter vi upp detta ett par år. Suck! .... Zzz... hmm.
Blir för tufft (ekonomiskt) att åka utomlands och gifta sig.

Tråden finns kvar. tur det, för hit måste jag ju gå och färska upp minnet när det väl är dags.


Blir både ledsen och glad över "vårat" beslut. Studera bör man ju göra... och älska varandra det gör vi ju redan. Får inse fakta att gifta mig med min kära, ja det får avvakta lite. (snyft)

Rinaki
2008-04-08, 20:13
...ny info om våran planerade giftermål på milos.

Jag håller nu på att försöka komma in på Polishögskolan och därav skjuter vi upp detta ett par år. Suck! .... Zzz... hmm.
Blir för tufft (ekonomiskt) att åka utomlands och gifta sig.

Tråden finns kvar. tur det, för hit måste jag ju gå och färska upp minnet när det väl är dags.


Blir både ledsen och glad över "vårat" beslut. Studera bör man ju göra... och älska varandra det gör vi ju redan. Får inse fakta att gifta mig med min kära, ja det får avvakta lite. (snyft)
Kan man inte gifta sig OCH gå på polishögskolan samtidigt...hmm?
Varför inte ett "billigt bröllop" hemma nu och sen "göra det "på riktigt" senare i Grekland som önskat...?
Låter hårt att "skjuta på det flera år" bara för att man ska in på polishögskolan...tycker jag i alla fall....:p

Jesper Johansson
2008-06-17, 14:43
Hittade min lilla tråd.

Det där med att gifta sig innan här hemma i Sverige är inte aktuellt.

Vill liksom att det ska vara en gång (giftermål på milos).

Ps. Att gifta sig i utlandet och samtidigt få en liten extra semester i samband, är enligt mig inte så billigt. Sen kanske vissa studenter som inte har familj, hus etc kan göra det. Men inte vi (jag).


Men men... den som väntar på något gott väntar ....... bye_bye

Jennie
2008-06-17, 18:08
Hej!

Har oxå problem med att gifta mig i Grekland med min Grek... De vill inte godkänna mina papper eftersom ett svenskt personbevis inte har föräldrarnas namn angivet. Så det är bara att fortsätta med pappersarbetet ett tag till. De tycker heller inte om att det står Skattemyndigheten på alla licenser.
Så dubbelkolla ALLT!

Lycka till!!

monica
2008-06-17, 20:18
Hej!

Har oxå problem med att gifta mig i Grekland med min Grek... De vill inte godkänna mina papper eftersom ett svenskt personbevis inte har föräldrarnas namn angivet. Så det är bara att fortsätta med pappersarbetet ett tag till.

Lycka till!!


Det är nog lite olika vart i Grekland och vilken kommun man ska gifta sig, jag hade aldrig några problem varken med personbevis eller papper från skattemyndigheten.

Kämpa på, Monica som iår varit gift i 17 år

UlfWiman
2008-06-17, 20:53
Det är bara att beställa personbevis med föräldrar angivna.
Det behövdes när jag fixade uppehållstillstån och ΑΦΜ för några år sedan.

Uffe

Zanét
2008-06-17, 22:07
Det är bara att beställa personbevis med föräldrar angivna.
Ja, och om man ringer till Skatteverket och förklarar situationen kan man även få ett ännu utförligare personbevis, t o m på engelska och dessutom med stämplar på :)

//Zanét bye_bye

UlfWiman
2008-06-17, 22:43
Helt rätt Zanét. Glömde den infon. Grekerna är ju tokiga i stämplar. Nån gång ska jag berätta hur det går till att betala vatten eller el-räkning.

Uffe

Jesper Johansson
2008-06-18, 12:26
Jag tycker mig ha samlat in all info om hur man går till väga, tack vare detta forum. Ni är bäst!klapp_klap


_B-anana_B-anana_B-anana_B-anana_B-anana_B-anana

Jesper Johansson
2009-01-26, 13:02
Hittade min lilla tråd.

Det där med att gifta sig innan här hemma i Sverige är inte aktuellt.

Vill liksom att det ska vara en gång (giftermål på milos).

Ps. Att gifta sig i utlandet och samtidigt få en liten extra semester i samband, är enligt mig inte så billigt. Sen kanske vissa studenter som inte har familj, hus etc kan göra det. Men inte vi (jag).


Men men... den som väntar på något gott väntar ....... bye_bye



Jag att citera sig själv är inte ofta. . . men i nu läget är jag ganska glad att få göra det.

Jag kom nämligen in på Polishögskolan och de närmsta 2½ åren kommer nu tillägnas studier och dess ansvar.

Men gifta mig, det ska jag! Å det med min underbara sambo. Och att det blir i Grekland, det ska jag försöka hålla.

Ha det gott. Nu ska jag till "Konflikthanterings lektionen" *skratt* ...

Antouan
2009-01-26, 19:54
Grattis och lycka till med studierna! _B-anana

karro54
2009-07-12, 15:22
Hur har det gått, har det blivit något giftemål än? Vi ska gifta oss i Grekland sommaren 2010 och jag har fått mycket bra info från denna tråd. Tack!

Jesper Johansson
2009-09-24, 22:18
Hur har det gått, har det blivit något giftemål än? Vi ska gifta oss i Grekland sommaren 2010 och jag har fått mycket bra info från denna tråd. Tack!

Löftet att gifta sig i Grekland kvarstår... Min stora dröm att komma in på Polishögskolan slog som sagt in. Har nu ca 1 år kvar här.

Ord frasen: Den som väntar på något gott väntar aldrig (alltid) förlänge...

...ja den svävar borta på greklands stränderna.

Har själv denna tråd som ett ställe att gå in för att påminna mig om hur vi skall gå till väga den stora (bröllops) dagen.


Lycka till!!!


Ps. Stryk nu inte denna tråden.. ;)