handdator

Visa fullständig version : Gran Canaria - boende på plats?


Janet
2007-12-23, 15:32
Hej i julfriden!

Har hittat en endast flyg från Kalmar till Gran Canaria den 4 januari, och funderar på att åka. Kostar inte mer än 1500... kan ju va superskönt att få (lite) varmare än här och vandra omkring i naturen.

Är det någon som vet hur det är med boende på plats därnere, går det att hitta och vad kan det kosta?

Och om någon varit där i januari - hur var det?


Janna

Eva L
2007-12-23, 16:04
Jag var där en vecka nu i december. Stället vi bodde på Los Mangueros i lilla Puerto de Mogan har en hemsida där du kan kolla aktuella priser. Fanns lediga lägenheter när vi var där. Puerto de Mogan är nog den finaste turistorten på ön. Den ligger mellan två berg och vi hade behagliga 25 grader på dagen och ca 20 på kvällen. Där eller i Las Palmas skulle jag välja att bo utifrån vad ni vill göra på semestern. Fanns flera bra matställen och många serverade italiensk mat. Vi åkte igenom flera turistorter på väg till Las Palmas och de flesta ser så förfärliga ut att min dotter sa tänk vilken mardröm att vakna en morgon och vara bosatt här.

Eva

Getty
2007-12-24, 11:23
Hejsan Janet!

Jag har varit på Gran Canaria flera gånger i januari och alltid haft fint väder. Ska åka till Amadores den 5 januari och hoppas på fint väder även denna gång.

Jag tror inte de är några problem att hitta boende på plats, det finns alltid ledigt, så det är bara att boka.

//Ingela

Eva L
2007-12-24, 12:13
Boenden finns överallt. Ön är kraftigt överexploaterad så mycket står halvtomt. Har du bra med pengar skulle jag kolla vad ett rum kostar på Cordial i Puerto de Mogan. Fint lyxigt hotell med vackra kaktusträdgårdar och andra växter mellan husen. Nere vid hamnen i Mogan fanns det några boenden men jag vet inget om prisnivåerna. Osäker om jag kan lägga ut en länk även om det är Spanien men om du söker får du upp hemsidor till Los mangueros där vi bodde. Lycka till.

Eva

Janet
2007-12-24, 18:02
Okej, jag har googlat en del, det verkar bra.

Eva: Hur många restauranger fanns det i byn du bodde i? Ungefär?

GOD JUL!

Eva L
2007-12-25, 11:36
Ingen riktig aning vi hann bara med några på en vecka. Om jag få gisssa så minst 25 och högst 75. Finns några gamla fina och några fina nya hus nere i fiskehamnen och några torg med matställen både där och på smågatorna. Sen finns det restauranger ovanför stranden delvis i kvarteren bakom och lite små spanska ställen uppe i de riktigt gamla gränderna. Mellan Los Mangueros där vi bodde och lyxhotellet Cordial har de byggt ett stort bungalowkomplex som klättrar efter berget. Nästan inflyttningsklart. Bygger de mer av den här karaktären är även den här orten förstörd. Många charterturister bor på Cordial där de har halv eller helpension. Så det är gott om plats på de små fina uteställena. Jag hade hört att det skulle vara dyrt här men tycker nog att prisnivån är som i Grekland ungefär. Finns några riktigt, fina dyra ställen och den som vill äta god fisk kan göra det här. Som du vet är min dotter vegetarian så för oss blev det mest italienskt där hon kunde äta goda pastarätter på färsk pasta med olika grönsakvarianter. Jag njöt av den italienska klassiska kalvrätten med tonfisksås och kapris bla. Det finns två stora mataffärer med ett bra utbud av skinka, korvar, ostar, grönsaker, frukt och mycket mer. Den enda dagen det kändes trångt i Mogan var marknadsdagen då charterarrangörerna har utflykter till Mogan från andra orter. Havet var badbart och det var fullt på stranden som vi bara besökte kort eftersom barnbarnet bara är 8 månader. Människorna var trevliga på den här orten. Det fanns inga inkastare, inga skräniga barer utan trevliga småställen där folk roade sig enkelt och lugnt. Vår pool var inte uppvärmd men Cordials var uppvärmd till minst 25 grader.

Byn var ren och fräsch och alla stannade för oss vid övergångsställena. Här var stämningen varmare än vad jag jag mött på en del massturismorter i Grekland om man ska jämföra vilket naturligtvis är lite vanskligt. Mina förväntningar var dock väldigt låga vilket också kanske bidrar till den relativt positiva helhetsupplevelsen. Underbart att åka iväg när vi har mörkt och vinter samt naturligtvis extra roligt när några av ens närmaste är med. När sedan vädret är så här perfekt och det går att vandra runt på dagtid utan att svettas enormt samt det ändå går att äte ute på kvällarna ibland då är jag nöjd. Något som var ett extra plus för oss var att det inte blåste så mycket som vi upplevde på Fuerteventura för några år sedan. Jag tror att Mogan har stor glädje av sitt skyddade läge mellan bergen.

Eva

NewAnn
2007-12-25, 18:19
Ska åka till Amadores den 5 januari //Ingela
Amadoresstranden är vacker (om man gillar vit sandstrand vill säga). Jag har varit på charerresa till "Playa del Cura" och bodde där på hotell "El Cardinal" då jag åkte charter tittade jag inte på vad ett rum kostade per natt. Men jag vet att det var folk som hyrde lägenheter, några vi pratade skulle va där en längre tid. Playa del cura är väldigt litet med några resturanger och två supermarket, men det är nära att ta en taxi till Amadores. Puerto de Mogan ligger inte heller så långt bort. Trevlig resa vad du en väljer. Mvh Ann

Janet
2007-12-26, 18:58
Tack så mycket för ditt utförliga svar Eva. Det låter som en härlig kick mitt i vintern. Nu ska jag och sambon välja mellan storstad och lugn och ro på Gran Canaria. Vi får se vem som segrar =)

MartinJ
2008-01-13, 01:26
Jag har varit på GC några gånger i januari men oftast tyvärr inte haft så bra väder. En resa regnade det 13 av 14 dagar och det är ju inte direkt vad man väntar sig när man åker dit. Slutsatsen som jag har dragit är att det är osäkert vädermässigt att åka dit under dec-januari men det kanske är jag som har haft otur. Det kan vara strålande sol hela veckan men det kan lika gärna regna hela tiden. hur det är med boende vet jag inte men jag tror att det blir ganska dyrt.

Getty
2008-01-14, 14:25
Hejsan!

Kom hem från GC i lördags och har haft underbart väder hela veckan ca 25 grader. Visst kan man ha otur, men det är hur som helst bättre väder än hemma i Sverige.

//Ingela

Janet
2008-01-14, 18:18
Oj, det låter super! Gratulerar!