handdator

Visa fullständig version : Båta eller flyga?


kath72
2007-12-21, 16:37
_B-ananaHappy Greek Salad ;-)
Resan är bokad och planeringen i full gång! flabb_flab

Aktuella funderingar är: Vi kommer till Atens flygplats, ska vi då ta en taxi (pris?) till ett hotell, övernatta för att nästa dag dra ut med båt (pris, tid?) till Milos. Vi har med oss två barn som säkert skulle uppskatta resan mycket, men till vilket pris...
Har läst (här) att flyget går på ca 400/person.

Finns det ngn härinnne som har aktuella priser för respektive ressätt?
Tips och egna erfarenheter emottages tacksamt!

God Jul! :-)

Arne
2007-12-21, 17:43
Flyget Athen- Milos verkar vara ett mycket bra och kostnadseffektivt sätt.

45€ kostar det pp med Olympic Airways. Två turer om dagen. Förstaturen vid elvatiden på förmiddagen och eftermiddagsturen strax efter fyra.

Fast då vill det till att ni landar i läglig tid för vidarefärd enligt ovan.
Att natta över i Athen kostar det också. Vi brukar få ge runt 80€ för ett
dubbelrum. Lägg därtill transfer med taxi eller buss/T-bana samt färjekostnaderna, så drar det
snart nog iväg....

Ta flyget, men boka i tid. Nätbokning fungerar precis perfekt.

Arne

bjorn
2007-12-22, 10:00
Den 5 sept i år flög vi 4 pers från Athen till Milos,kostnad 1348:-danska kronor(man beställer hos Olympic i Danmark).Flygturen tog ca 40 min i ett mindre propellerplan.
Avgick 16:05 från Athen.Taxi fanns vid flygplatsen i Milos.10 euro in till Adamas.Ett bra alternativ till båtresa med tanke på restiden.
bjorn

Kent@
2008-01-10, 14:26
Hej Arne.
Vi har bokat flyg mellen Athen och Milos, men vi har inte fått någon bekräftelse via mail. Behöver man det. Har skrivit ut min beställning och har bokningsnr där. Fungerar den som biljett?
Tacksam för svar.
/ Kenta

Arne
2008-01-10, 14:31
Det hela fungerar klockrent!! Ta bara med kopian på bokningsnumret.

Ha en trevlig resa!!!

Arne

Kent@
2008-01-10, 14:41
Hej igen och tack så mycket.
En fråga till. Fungerar den som biljett när man checkar in på inrikes terminalen?
/ Kenta

Arne
2008-01-10, 15:31
Ja, som regel, men vid något tillfälle har vi fått instruktioner från incheckningen att först gå till flygbolagets disk intill och där få
pappersbiljetter.

Arne

Celbe
2008-01-10, 17:48
Fungerar den som biljett när man checkar in på inrikes terminalen?
/ Kenta

Du måste kolla på den information som du skrivit ut. Står det endast booking reference och inga ticket numbers efter passagerarnas namn skall biljetter hämtas ut vid Olympics disk. Man måste då kunna visa upp pass eller ID.

Jag har fått en bokningsbekräftelse via e-mail när jag bokat med Olympic. Den ser dock likadan ut som den information man kan skriva ut direkt från nätet när bokningen är gjord.

Celbe

Håkan Frid
2008-01-10, 19:31
Då passar jag på att ställa fråga här eftersom ni tagit upp ämnet.
Vi har bokat flyg Athen-Milos, fått bekräftelse med namn men inget "ticketnr". På denna bekräftelse står det att man skall hämta biljetterna på flygplatsen och då förstår jag att det är vid Olympics disk. Men, av någon anledning står det på första bokningsbekräftelsen när vi fick reservationsnummer: " Pick-up tickets from Airport. Pickup location Milos Island"??? Först trodde jag att jag bokat fel, dvs Milos-Athen men så är det inte. Min dåliga engelska säger mig att jag skall hämta biljetterna på Milos flygplats och det förstår ju vem som helst att det inte går. Sedan kom alltså den "riktiga bekräftelsen" där det står att man hämtar biljetterna på departure Airport, alltså Athen. Detta skall jag väl inte behöva fundera på? Vid bokning flyg Paros-Athen fick vi elektroniska biljetter med biljettnr och då är det bara att gå till incheckning direkt vad jag förstår.

ha det!:)
Hälsningar Håkan

Celbe
2008-01-11, 09:41
Men, av någon anledning står det på första bokningsbekräftelsen när vi fick reservationsnummer: " Pick-up tickets from Airport. Pickup location Milos Island"???

Det här lilla tekniska problemet har diskuterats i en tråd under Ikaria, eftersom Lissi råkade ut för samma sak när hon skulle boka t/r-biljetter. Vi får väl hänföra det till något "typiskt grekiskt" ;) för du har fått rätt info på den slutliga bekräftelsen, att biljetten hämtas ut i Aten. Då får du ju också reda på om du får ut returbiljetten också i samma veva eller om den måste hämtas ut på Milos när det är dags att åka tillbaka. Jag har bara bokat enkelbiljetter så det kan jag inte svara på.

Det står på Olympics hemsida att de tillämpar e-tickets bara på vissa linjer. Aegean har däremot e-tickets på alla.

Celbe

Håkan Frid
2008-01-11, 15:13
Tack för info Celbe!
Det är alltid skönt att få höra att det är som det ska. Jag har försökt få kontakt med Olympics med frågan nämligen men inte fått svar. Men nu vet jag:). Och återresan som sagt från Paros, där fick jag e-tickets.
/Håkan

kath72
2008-02-15, 19:08
:cool:
Tack alla som svarat. Det blir flyget, bye_bye