handdator

Visa fullständig version : Kom ihåg mej


KO
2005-02-21, 18:38
Jeg har haket av for dette, men hver gang jeg skal gå inn på forumet må jeg logge meg inn. Hvordan skal dette egentlig fungere?

KO

Janérik
2005-02-21, 18:47
Det är samma sak för mej, jag måste alltid skriva in lösenordet.
Troligen har detta med cookieinställningarna i webbläsaren att göra men jag har inte orkat söka. Fördelen med att ha så man måste skriva in det varje gång är ju att man lär sej lösenordet och kan logga in från vilken dator som helst om man får abstinens.

Arne
2005-02-21, 19:02
Nej, så här är det:: Den allra första gången man loggar in sig på det nya forumet, då finner man allra högst upp tvenne rutor till höger.

I den övre rutan står det "Användarrnamn" och i den undre rutan är det tomt.
Så skriva man in sitt användarnamn i övre rutan och sedan sitt lösenord i den undre rutan. Avsluta med att bocka i den lilla rutan "Kom ihåg lösenordet"

Så, var gång man går in på Kalimera är man direkt inloggad.
Nu till ert problem. Nu råkade missa att bocka i rutan med kom ihåg lösenordet. Då ligger Kalimeras lilla cookie och skräpar på hårddisken med denna info.
Alltså: Blås kalimeracookien och då kan ni börja om igen.
Hur blåsa? Jo Start/sök/ efter filer och mappar/ alla filer/ . Då kommer en sökruta upp. Jag skriver in namnet jag får på alla cookies dvs arne@
Det räcker. Sen klickar jag på sök och då komma det upp ett antal cookies.
Blåmarkera alla och tryck sedan på delete-knappen så blåses alla cookies.

Nästa gång ni går in på Kalimera är ni där för första gången och kunna agera enligt andra stycket här ovan.

Jag rensar regelbundet alla cookies vid varje inloggning på ISP (Internetleverantören) De enda jag sparar är just cookies från vissa utvalda hemsidor, exv Kalimera samt en del Dataforum etc etc, för att mina lösenord och inloggningsnamn ligga där.

Arne

Rasmus
2005-02-21, 19:29
Nja, problemet är ju att Arnes förslag inte fungerar på ett Internetcafé eller på någon annan "publik" dator, om man är rädd om sin "egen" inloggning på Kalimera. Exempelvis en av de datorer vi har hemma. Agerar jag enligt instruktionerna ovan kommer bums kära H att logga in på forumet med mitt konto. Visserligen får hon gärna göra det, men nu är det ju så att hon har sitt eget konto, vilket hon vilja nyttja, liksom att jag inte vill hamna på hennes konto när det är min tur att starta datorn. Således vore en "workaround" mycket välkommen, om någon kan finna en dylik.
R :)

KO
2005-02-21, 20:35
Vel, nå kunne jo min kjære fortelle etter at jeg har fjernet cookies etter alle kunsterns regler at det er pga firewallen at brukernavn og passord ikke lagres.

Vel takk for gode råd. Håper de er til nytte for noen andre :)

KO
som ikke føler seg særlig smart nå

PO
2005-02-21, 22:13
Nja, problemet är ju att Arnes förslag inte fungerar på ett Internetcafé eller på någon annan "publik" dator, om man är rädd om sin "egen" inloggning på Kalimera. Exempelvis en av de datorer vi har hemma. Agerar jag enligt instruktionerna ovan kommer bums kära H att logga in på forumet med mitt konto. Visserligen får hon gärna göra det, men nu är det ju så att hon har sitt eget konto, vilket hon vilja nyttja, liksom att jag inte vill hamna på hennes konto när det är min tur att starta datorn. Således vore en "workaround" mycket välkommen, om någon kan finna en dylik.
R :)

Skapa varsitt Windowskonto på burken, Ni behöver inte använda lösenord om Ni inte vill, se´n har Ni egna inställningar bäst Ni vill, bakgrunder, mailkonton osv, samt även egna cookies för Kalimera. Har funkat sedan W95;)

//PO
-RTFM Rasmus! :D