handdator

Visa fullständig version : Tenta!


Bea
2007-12-18, 08:47
Om en kvart börjar tentan i nygrekiska... Precis som jag trodde har jag haft svårt med disciplinen och pluggandet under hösten, men jag ska ändå göra ett helhjärtat försök till att ta mina 7,5 poäng. I juni ska det praktiseras på riktigt!
God jul!
Bea

BOKA
2007-12-18, 10:38
Hej Bea!

Strongt gjort att läsa grekiska och nu ska det till att tentas! Håller tummarna för Dig och hoppas att det går alldeles förträffligt.
_B-anana_B-anana

Vi är nog ganska många som skulle vilja kunna lite mer grekiska än dom fraser som man får med sig efter ett par gånger i Grekland.

Passar också på att önska Dig en God Jul och ett Gott Nytt KalimerÅr.

Olleklapp_klap

Lissi
2007-12-18, 13:27
Åh så strongt! Strök just ordet TENTA i min almanacka....Skulle ju gjort det jag också....

Lissi -lycklig avhoppare

NewAnn
2007-12-18, 19:09
Kl 9 gjorde jag också min tenta. Fyra timmar senare när man skickat in den var man lite mör men samtidigt hög på en adrenalinkick. Jag hoppas provet gick bra. Tycker att Umeås grekiskakurs varit jättebra. Ser fram emot nästa termin. Mvh Ann

ciakoohler
2007-12-18, 21:18
Den kommer att vara betydligt svårare ,men också mycket lärorikare.

Ioslina
2007-12-18, 21:33
Hur gick det för er? På tentan? Jag är ännu en "Svikare" som hoppade av. Kände att jag måste förbereda mig mer med bokstäver och ord, för att kunna hänga med. Men hoppas jag kan plugga nästa höst i alla fall!
Lycka till ni andra Umeå studenter! Hur gick det för dig Hellen???

NewAnn
2007-12-19, 15:35
Den kommer att vara betydligt svårare ,men också mycket lärorikare.
Ja då får jag nåt att bita i, men men lite utmaningar ska man ha det är nyttigt. Strongt av dig och ni andra som läst ett år Grekiska. Mvh Ann

Bea
2007-12-19, 20:13
Fick just beskedet att tentan gick bra! Det var ju skönt, så här innan jul. Nu kan man slappna av och njuta av julstöket!
Bea

Eva L
2007-12-19, 21:35
Grattis till dig och alla ndra som klarat tentan. Om kursen finns kvar när jag blir pensionär ska jag också ta itu med grekiskan. Nu är det rätt länge kvar men för varje år känns det som ordförrådet sakta utökas. Om dottern som pratar grekiska inte är med prövar jag faktiskt en del enklare fraser.

Eva

NewAnn
2007-12-20, 18:58
Grattis Bea. Jag fick också besked om att jag klarat tentan. Det kändes skönt att få veta så snabbt så man slipper gå omkring och undra. Mvh Ann

Hellen
2007-12-20, 19:49
Hur gick det för dig Hellen???

Känner precis som du, att jag inte hade tillräckligt med baskunskaper, jag läser vidare i min egen takt, och tänker ta tag i det till våren istället och hoppas kunna praktisera mina nya kunskaper i sommar.
Det var mycket svårare och mer tidskrävande att läsa grekiska än vad jag kunnat föreställa mig.
// Helén

Ioslina
2007-12-21, 15:19
ja, vi får ta nya tag nästa år! god jul !

IngegerdN
2008-01-11, 00:24
Grattis till er som klarade tentan den 18 dec. klapp_klap Jag stod över den gången men har nu i kväll gjort ett försök; tror dock inte att det gick så bra - har inte haft tillräcklig ork under hösten att satsa så mycket på grekiskan som jag borde - jag gjorde den här tentan mera som ett test. Jag gör som Helén och läser vidare i min egen takt. Under våren kommer jag att bli pensionär på deltid och tänker då ta tag i grekiskan med förnyade krafter för att sedan i sommar öva upp språket. Det känns ännu mera angeläget med kunskaper i grekiska nu sedan jag "blivit med" lägenhet.

Ingegerd (lycklig ägare till en pytteliten lgh i Rethymnon)_B-anana

Eva L
2008-01-11, 13:36
Det känns ännu mera angeläget med kunskaper i grekiska nu sedan jag "blivit med" lägenhet.

Ingegerd (lycklig ägare till en pytteliten lgh i Rethymnon)_B-anana

Grattis till lägenheten. Funderar du på att bosätta dig där efter pensioneringen?.

Eva

Ioslina
2008-01-11, 21:46
Ingegerd (lycklig ägare till en pytteliten lgh i Rethymnon)_B-anana
Lät inte så dumt! ................................Härligt!

Antouan
2008-01-11, 22:28
Grattis till lägenheten Ingegerd! Vilken lycka, längar också efter den dagen jag är en lycklig ägare av en lägenhet i Grekland. Tills dess får jag vara glad för att jag var en av de som klarade tentan redan före jul så fokus för min del får bli på kursdel2 i vår. Hoppas vi är fler här som fortsätter att läsa i Umeå nu i vår?!

/Antouan

IngegerdN
2008-01-12, 21:27
Grattis till lägenheten. Funderar du på att bosätta dig där efter pensioneringen?.

Eva



Lät inte så dumt! ................................Härligt!



Grattis till lägenheten Ingegerd! Vilken lycka, längar också efter den dagen jag är en lycklig ägare av en lägenhet i Grekland. Tills dess får jag vara glad för att jag var en av de som klarade tentan redan före jul så fokus för min del får bli på kursdel2 i vår. Hoppas vi är fler här som fortsätter att läsa i Umeå nu i vår?!

/Antouan


Tack alla! Jag planerar inte i nuläget att bosätta mig permanent där när jag gått i pension - har barn & barnbarn här - men det kommer att bli längre perioder i taget, helt klart!

Antouan, grattis till din godkända tenta! Även om jag inte blir godkänd den här gången (har inte fått ngt svar än) så kommer jag inte att lägga grekstudierna på hyllan, utan satsar i så fall på att kunna tenta om till våren och sedan fortsätta med del 2 till hösten...för kurserna kommer väl att fortsätta hoppas jag.

NewAnn
2008-01-15, 19:10
Hoppas vi är fler här som fortsätter att läsa i Umeå nu i vår?!/Antouan
Kul att tentan gick bra. Jag kommer att fortsätta på nygrekiska 2 det ska bli roligt. Mvh Ann

IngegerdN
2008-01-16, 01:38
Jag klarade tentan! :D Nu fortsätter också jag på delkurs 2 under våren!

NewAnn
2008-01-16, 09:33
Grattis Ingegerd. :)

Antouan
2008-01-16, 12:26
Vad kul! Grattis Ingegerd och alla Ni andra som klarade tentan också förstås. Kul att se att vi blir några som fortsätter i vår, bara 2 veckor kvar till nystart, kanske dax att ta fram böckerna och repetera lite..

/:rolleyes:

NewAnn
2008-05-05, 20:01
Nu är det ungefär 3 veckor kvar till tentan på nygrekiska 2. Känns lite nervöst då det varit mycket grammatik som jag är osäker på. Jag måste göra ett sista ryck och gå igenom det vi lärt oss denna terminen lite mer ingående. Sen hoppas jag att jag klarar provet. Denna termin kan man antingen få G eller VG (förut har det bara funnits G) men något vg siktar jag inte på utan blir glad om jag får godkänt.
Hur många mer är det som fortsatt från 1:an och läser nygrekiska 2?
Men kursen 1+2 har varit väldigt bra och jag har lärt mig väldigt mycket hur det grekiska språket är uppbyggt som jag inte kunnat lära mig på egen hand. Mvh Ann