handdator

Visa fullständig version : LCD-TV/Plasma-tv till playstation 3 och Tv-tittande!


Jockiee
2007-12-15, 23:36
Hej!
För det första ber jag om ursäkt ifall någon skulle frågat något liknande i en annan tråd, men jag behöver all hjälp jag kan få !

Skall precis skaffa playstation 3 och ska därför också köpa en ny tv för att det skall bli riktigt bra! Eftersom jag inte kan så mycket inom området har jag letat på internet efter lite tips. Men jag skulle bli väldigt glad om någon kunde hjälpa mig eftersom jag verkligen behöver konkreta tips!

För det första: Ska jag skaffa en plasma-tv eller lcd-tv?
Jag antar att en lcd-tv passar bäst eftersom jag skall ha den både till att spela på och titta på tv?

Sedan: Vet någon en bra platt-tv till ett bra pris eftersom jag inte vill satsa alldeles för mycket pengar etfersom jag även skall köpa ps3an? Dock får den gärna vara såpass bra att den håller i ett antal år framöver?

Sen undrar jag vad man skall kolla på när man letar efter platt-tv? Är det kontrast/ljusstyrka/uplösning...?
är till exempel en kontrast på 1000 : 1 bra eller riktigt dåligt på en 32/37 tums lcd-tv?
och är en ljusstyrka på 550 cd/m² bra på en 332/37 tum lcd-tv?

Har ni andra tips eller är jag totalt ute och cyklar? Kanske jag skall skaffa en projektor??
Tacksam för all hjälp jag kan få/ Joakim

Peter
2007-12-16, 03:45
Ska jag skaffa en plasma-tv eller lcd-tv?

LCD. Marknaden försöker nu dumpa ut Plasma-skärmar eftersom de drar för mycket ström och dessutom inte ger så bra bild.


...satsa alldeles för mycket pengar etfersom jag även skall köpa ps3an?


Sorry, men du måste lägga upp kulorna, om du inte kan vänta. 6 - 14.000 för skärmen, beroende på vilken kvalitet och storlek du vill ha. Men priserna sjunker hela tiden.


är till exempel en kontrast på 1000 : 1 bra eller riktigt dåligt på en 32/37 tums lcd-tv?


Du bör sikta på en skärm med en kontrast på 8000:1. Oavsett storlek. Och den ska naturligtvis vara minst HD-ready. Men det beror också på om PS3-spelet är klar för HD?

Mitt råd är att vänta. Både skärmarna och spelen/konsolerna kommer att bli billigare...

Peter