handdator

Visa fullständig version : Sälja mark? Renovera? Frågor..


TA79
2007-12-14, 19:51
Hej från en ny medlem på Kalimera.nu...

Jag och min sambo äger en tom mark i Norra Grekland som kommer att säljas i början av nästa år.Ingen av oss har någon erfarenhet av fastighet/mark försäljning utomlands så många frågor finns det.
Tänkte försöka be om lite hjälp på detta passande forum så här följer mina frågor.
1. Vilka avgifter betalar man när man säljer mark/fastigheter i Grekland? Och hur mycket skatt betalar man?
2. Behöver man betala skatt i Sverige för de pengarna vi kommer att införa från Grekland?

Förutom vår mark så har vi även ärvt en lägenhet som vi tänkt renovera. Även här har jag några frågor.
1.Vi har tänkt handla kök m.m på Ikea och frakta det med något billigt företag till Grekland, är detta ekonomiskt eller blir det billigare att handla möbler i Grekland? Tips på bra och billiga möbelvaruhus i Ikea stil.
2. Lägenheten är en 2:a på ca 60kvm och skall total renoveras vad ligger en sådan renoveringskostnad på i Grekland om man hyr hjälp?

Vore super tacksam för svar!

Mvh

TA79

Kalimera
2007-12-14, 19:56
Hej från en ny medlem på Kalimera.nu...Hjärtligt välkommen! bye_bye

Jag kan bara tyvärr bara svara på en fråga, hoppas någon kan svara på de andra.

Tips på bra och billiga möbelvaruhus i Ikea stil.Det finns ett IKEA-varuhus i Aten, ligger vid flygplatsen.

TA79
2007-12-14, 20:13
Tack för ditt svar!
Ja jag gick precis in och kikade på ikea och då såg jag att de tom hade två varuhus i Grekland, så då vart den biten löst i alla fall :)

Tack!!

Peter
2007-12-14, 21:38
1. Vilka avgifter betalar man när man säljer mark/fastigheter i Grekland? Och hur mycket skatt betalar man?

Jag har ingen aning om detta, men det är nästan omöjligt att sälja och köpa mark/fastigheter i Grekland utan att involvera advokat. Jag tror t o m att det är lagstadgat att man måste det. Just för att allt ska gå rätt till. Se bara till att det är en advokat från en stor etablerad firma.


2. Behöver man betala skatt i Sverige för de pengarna vi kommer att införa från Grekland?


Ytterligare en bra fråga som jag inte kan svara på. Personligen hade jag kollat väldigt försiktigt med Skattemyndigheten, utan att avslöja mitt namn, hur det förhåller sig. Det kan även bero på hur du fått tomten. Om det är arv eller förvärv osv... Sedan kan man ju alltid öppna ett bankkonto i Luxenburg tex, där Svenska myndigheter har väldigt svårt att få insyn... Ang_elx Sedan kan man hämta pengar rent fysiskt eller föra över via nätet... :rolleyes:

Peter

Agda
2007-12-16, 10:17
Svenska skattemyndigheten har ingenting med att göra ang pengar från fastigheter eller ägande av fastigheter i Grekland. Grekland är undantaget från beskattning i Sverige.Öppna ett grekiskt bankkonto med bankomatkort och ha pengarna där så tar du ut pengar (eller för över via Internet) när du behöver i Sverige.
Vad det är för avgifter beror lite på hur ni tänker sälja och om ni betalat skatt på den när ni köpte den.Nu mer betalar du en "vinstskatt" (om jag nu kan kalla den det eller jämföra med) när du köper och inte när du säljer. Det är mycket komplicerat att förklara hur det går till.
Renoveringskostnad med inhyrd arbetskraft så får du begära offerter från olika företag, som i Sverige. Vad det kostar går inte ens att säga på "en höft" eftersom det är mycket stora skillnader beroende på var (i vilken del, område m m) lägenheten ligger.
Albaner som gör jobbet kan du hyra in för ca 6€/tim här i mitt område.

TA79
2008-01-13, 00:22
Tusen tack för mycket bra svar!
Är nog en bra ide att behålla pengarna i Grekland och föra över då man behöver.

Är det någon som har något bra tips på vart man kan sätta ut annons för att sälja mark i Thessaloniki?

Ha en god fortsättning och hoppas att ni alla får ett lyckat år!

Argyris
2008-01-13, 09:39
Hej,

ikea finns även i Thessaloniki och snart på 1 ställe till.

/Nico

Agapi
2008-01-13, 17:25
I Ioannina:D snart....

Argyris
2008-01-13, 18:18
även ett till i Aten är planerat.

/Nico

IngegerdN
2008-01-14, 00:17
IKEA letar mark på Kreta också, i Heraklionområdet.
/Ingegerd

Argyris
2008-01-14, 07:47
tror det är hittat... utanför Heraklion..

/Nico