handdator

Visa fullständig version : Delfinsafari/EU-moppe


Katarina Fagerström
2007-12-14, 15:06
Flyger till Aten i juni -08 med familjen. Vet att man kan se delfiner på Skiathos och/eller Skopelos men finns de på fler ställen? Vi hade tänkt oss till kykladerna men det kanske inte är rätt ställe. Tacksam för tips om var och hur man enklast kan vara med om delfinsafari.
Vad gäller när man hyr moppe. Vi var på Serifos sommaren -06 och då gick det inte alls tyvärr. Stor besvikelse. Det krävdes körkort för EU-moppe och det har vi inte.

Eva L
2007-12-14, 15:38
Har aldrig hört talas om delfinsafari i Grekland men det kanske finns. Personligen har jag bara sett delfiner vid tre tillfällen och jag gissar att delfinpopulationen är liten.

På Azorerna finns det organiserade delfinsafaris som turister brukar delta i. I Brasilien har jag sett både den vanliga saltvattendelfinen utanför Pipa och de rosa sötvattendelfinerna i Mamorial Lake.

Om du söker i forumet finns det flera diskussioner om mopeduthyrning i Grekland.

Eva

Kalimera
2007-12-14, 16:43
Välkommen till forumet! :)

Jag har inte heller hört talas om att det finns delfinsafaris i Grekland. Delfiner finns i stort sett överallt i Medelhavet, det gäller "bara" att ha tur om man ska se några. Jag har sett delfiner i Sporaderna, Dodekaneserna och i Kykladerna. Alla gånger utom en från båt. Undantaget är Ios för många år sedan då två delfiner hade bestämt sig för att ha Ios hamn som hemmabas. Det var kul. I regel krävs det att man befinner sig på en båt för att se delfiner, en båt som går i "delfinfart". Kort sagt spelar det ingen roll var ni är, vad ni behöver är tur, stor tur. Och att ni är på en båt. :)

När det gäller moped och körkort finns det en nygammal lag som en del uthyrare bestämde sig för att följa. De flesta bryr sig inte, men jag vet att det var svårt att hyra på Samos och Milos där man krävde körkort för motorcykel. Körkort för EU-moppe hjälpte inte.

I den här tråden kan du läsa mer om körkort... (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=9576)

Peter
2007-12-14, 20:49
Det finns faktiskt rätt gott om delfiner i Medelhavet. Inte minst, som jag förstått, i Cycladerna. Till min stora besvikelse har jag dock själv aldrig sett några trots rätt många resor ner... Jag har inte heller hört talas om några organiserade delfinutflykter.

Men du kan ju testa att få kontakt med någon fiskare på ön du befinner dig. De vet precis var delfinerna finns. De två har nämligen samma intresse, dvs att hitta ställen där det finns fisk...

Och har du tur kanske du kan få följa med ut någon morgon. Du får nog räkna med att betala några € för det, speciellt om han måste stanna ute lite extra om du vill hoppa i och försöka få närkontakt. Jag vet att en del gjort så här och lyckats, men en lokal fiskare kan ju inte ge någon "delfingaranti". Och räkna med att gå upp tiiiidigt på morgonen! :D :eek: snyft_drop

Peter

marathon
2007-12-30, 20:23
Vi har sett delfiner när vi åkte från Naxos till Amorgos i juni -05. Först såg vi dem på långt håll sedan dök de helt plötsligt upp bredvid m/s Skopelitis. Det var en liten flock. Helt fantastiskt! Sedan dess håller vi alltid utkik när vi åker runt i cykladerna med "Skorpan", men tyvärr har vi inte sett några. Håller med om att det gäller nog att ha ren och skär tur.