handdator

Visa fullständig version : Skiathos Tips !


Homeros
2007-12-14, 10:10
Planerar en resa till Skiathos till sommaren.
Tar tacksamt emot alla tips som man inte får missa:
Stränder, restauranger, butiker, utflykter m.m...

:D:D:D

Kalimera
2007-12-14, 16:54
Tar tacksamt emot alla tips som man inte får missa:Vet inte hur lång tid ni har på er, åker ni två veckor har ni hur mycket som helst att välja i utflyktsväg. Vad sägs om:

Aten
Meteora (Ett måste!)
Skopelos och Alonissos

Biljetter till utflykterna ovan säljs på lokala resebyråer och av charterbolagen.

Det finns även många trevliga utflykter att göra på Skiathos, som en tur runt ön, då får ni se Lalaria och Kastro i norr, Megalos Aselinos i väster och Tsougria island söder om Skiathos stad. Kastro (den gamla huvudstaden) är trevligast att ta sig till på egen hand, då har man mer tid att se kastrot och kan sjävl bestämma hur länge man ska stanna på stranden nedanför.

När det gäller stränder är det bara att ta fram en karta och kasta pil, det finns en uppsjö med stränder, det flesta är kanonfina.

Homeros
2007-12-17, 10:33
Tack för tipsen.

/Homeros

Elisabet
2007-12-17, 14:08
Jag vet att detta tips är lite tråkigt, men du har väl lusläst alla gamla Skiathostrådar och resebrev!? Det finns många beskrivningar på stränder, utflykter, båtturer och tavernor.

Vad gäller kastro så tyckte jag att den tid vi var där med båtturen runt ön, räckte. Det är en vacker plats men stranden är inte särskilt märkvärdig för bad. Bättre att lägga strandtid på andra stränder tycker jag.

En båttur runt ön i början av vistelsen brukar en del rekommendera, då får man ju en uppfattning om var man vill ta sig övriga dagar.