handdator

Visa fullständig version : REGN!


Monica P
2007-12-14, 09:16
Allt eller intet! Grekiskt temperament?
Regnet kommer i full fart har. Blixtar med dunder, blixtar utan dunder, dunder oavbrutet i timmar....Vatten vertikalt, horisontiellt och diagonalt. Nu har vi fatt mer regn an pa hela forra vintern. Hagel i drivor, gator som norrlandsalvar inklusive forsar. Vattnet i hamnen blir brunt av all jord och slam som foljer med.
Och detta ar val inte sa konstigt, regn har alltid funnits. Vad som forvanar mig ar kalymnosbornas nonchalanta installning till fenomenen: tro inte att man anvander stovlar eller ens grova skor som vi rejala nordbor, nej, paraply upptill, lilla sommarskon nertill och en blafrusen person daremellan. 20 cm brunt vatten pa gatorna.
Men jag fick tag i nya stovlar efter mina begratna Tretorn. Inte lika bra, nej nej, men i alla fall stovlar. Kavlade upp byxbenen och stegade kavat omkring i det brusande vattnet, skinnjackan tung av vatten, glasogonen immande.---Minuten efter brot solen igenom, varm, ljuvlig. Vem kommer ihag regn nar solen skiner? Kafeerna fylldes igen, trafiken kom loss, vattnet avdunstade synbart som flyktig dimma.

Detta ar regn har. Mera sallan regnar det pa nordiskt lagtrycksvis, sana dar sega och oandliga regnperioder.

Det kan inte hjalpas, jag tycker att det liknar temperamentet ocksa...vi svenskar haller tillbaka de starka kanslouttrycken, oavsett vilka, i Grekland ar det accepterat att brusa upp och sen lugna ner sig. Ingen blir forvanad.

Athanasia
2007-12-14, 09:25
Det kan inte hjalpas, jag tycker att det liknar temperamentet ocksa...vi svenskar haller tillbaka de starka kanslouttrycken, oavsett vilka, i Grekland ar det accepterat att brusa upp och sen lugna ner sig. Ingen blir forvanad.......Mycket bra liknelse!!Hälsningar från ett frostbitet men grönt Stockholm.

Chras
2007-12-14, 10:23
Tacksam för att vi inte har dentypen av regn så ofta. I fjol fick vi 80 mm på knappt en timme. Det ställde till en stor förtret för många. I höst har regnet kommit saktiligt men konstant. Tog i tisdags en promenad ner i vår lilla mosse söder byn. Vattennivån börjar närma sig snösmältningsnivån.
Då det gäller Kalymnos har vi upplevt ett kraftigt åskregn där 1985. Förstod varför trottoarerna var så höga nere i Pothia.
//Chras