handdator

Visa fullständig version : Funderar på komb Skopelos/Skiathos sept 2008


BOKA
2007-12-12, 12:23
Hustrun och jag funderar på att för första gången ta en kombinationsresa med Apollo till Skopelos/Skiathos i september 2008. Det är två öar som vi aldrig tidigare har besökt, men som vi talat om att åka till nu några år.

Har kollat runt lite på forumet och fått en del uppslag och ideer.

Apollo har bland annat en kombinationsmöjlighet att bo på Denise på Skopelos och på Palmyra Studios på Skiathos.

Att det på forumet finns dom som bott på Denise och varit belåtna med det har jag kunnat konstatera men hur är det med Palmyra Studios? Finns det någon som kan rapportera från detta ställe?

Dom som har lite uppslag och ideer om vår tänkta kombination kan väl ägna någon liten stund med att återkoppla.

Hustrun tillhör dessutom kategorin flygrädd så hur är det egentligen med upplevelsen vid start och landning på Skiathos?

Tar tacksamt emot lite svar, bland annat Elisabeth har ju tydligen varit i dom här trakterna en del.

Olle

Mette
2007-12-12, 14:10
Hej Boka, jeg hører også til kategorien flygrädd. Har dog overlevet mere en 20 landinger på Skiathos. Første gang man oplever det, er det måske lidt voldsomt med den korte bane. Men som sagt, jeg overlever, og har aldrig hørt om uheld på den bane.

I øvrigt er Skopelos/Skiathos et godt valg :). Skopelos er lung og vakker. Skiathos har gode strande og er også vakker. Desværre ved jeg intet om hoteller på Skiathos. Jeg kan dog fortælle dig, at Denise på Skopelos har byens bedste udsigt.

Hilsen
Mette

BOKA
2007-12-12, 15:07
Hej Mette!

Det låter förtroendefullt att Du som också är flygrädd men ändå har klarat av 20 landningar på Skiathos. Ska med glädje vidarebeforda Ditt svar till hustrun.

Även svaret om Denise låter ju mycket bra så nu är det bara att vänta och se om någon har något att förtälja om det andra boendet.

Inte för att jag egentligen har med det att göra men det låter ju lite intressant att Du har landat på S 20 ggr men vet inte något/lite om boendet på ön.

Är det påfluget så svarar Du bara "Det är alldeles rätt det har Du inte med att göra". flabb_flab

Hälsningar

Olle

Mette
2007-12-12, 15:19
Jeg har kun landet på Skiathos, for at tage direkte til Skopelos... Har aldrig overnattet på Skiathos.

Men jeg har hørt, at strandene er gode ;)

BOKA
2007-12-12, 15:38
Hej igen Mette!

Det var nog jag som läste/tolkade Ditt svar dåligt, men nu förstår jag bättre.

Ollebye_bye

Hasse
2007-12-12, 15:59
Att kombinera Skiathos och Skopelos (i den ordningen) som vi gjorde 2006 är att få en ganska oslagbar kombination av livlig ö kontra lugn. Att komma till Skopelos vecka 2 var en oerhörd och trevlig kontrast. Rekommenderas !



Hasse :cool:

BOKA
2007-12-12, 16:17
Om vi nu väljer att åka charter istället för enbart flygstolar så blir det naturligtvis ordningen Skopelos första veckan och Skiathos andra med tanke på flyget hem. Som jag har uppfattat det hela utan att forska vidare i saken. Men det är klart öarna är ju lika oavsett vilken ordning man upplever dom i. Jag förstår dock andemeningen i att ta dom i den ordning Du skriver.

Olle

Lissi
2007-12-12, 17:11
Jag tillhör också dem som bara "snuddat" vid Skiathos då jag landat/startat därifrån en gång och då enbart bodde på Skopelos....Förra året kom vi med båt från fastlandet direkt till Skopelos....

Jag tror inte alls det är fel att faktiskt börja med Skopelos, då man får en första vecka i lugn och ro och nedvarvning.....Sen att vecka 2 ta den lite livligare ön Skiathos är nog trevligt...Den ön är säkert helt underbar den också och Elisabets skildring därifrån gav verkligen mersmak. Hade vi läst den INNAN vi åkte förra året så hade vi tagit några dagar där också! Då kombinerade vi Skopelos med Evia istället.

Min erfarenhet av kombinationsresa är så liten, endast en gång har vi kombinerat med charter då var det lugna Patmos första veckan och sen livligare Samos vecka två. En suverän kombination!
I vilken ordning ni än besöker öarna så kommer ni att bli nöjda!!

Lissi

Hasse
2007-12-13, 07:11
Jag förstår dock andemeningen i att ta dom i den ordning Du skriver.

Olle


Det negativa med att välja Skopelos sista veckan av två är att man riskerar att få gå upp väldigt tidigt på hemresedagen för att ta båten tillbaka till Skiathos. Där hade vi även flera timmars tråkig väntan innan flygplatsen.

Hugget som stucket.



Hasse :cool:

Kalimera
2007-12-13, 08:19
Hustrun och jag funderar på att för första gången ta en kombinationsresa med Apollo till Skopelos/Skiathos i september 2008.
OlleJag har inte bott på något av hotellen så det kan jag inte svara på. Däremot vill jag gratulera till ett bra val av resmål. Kombinationen Skopelos/Skiathos är svårslaget. När vi var där började vi med Skopelos och slutade på Skiathos, kunde inte varit bättre. Som Hasse skriver är det en fördel att sluta på Skiathos eftersom man flyger hem därifrån. Jag är inte överförtjust i att flyga, men att landa på Skiathos bekom mig inte alls, ej heller att starta.

skrutt
2007-12-13, 08:46
bye_byeHej...ett bra val ni gjort!! Jag har inte varit på Skopelos men däremot MÅNGA gånger på Skiathos...en underbar ö tycker jag.Vi har bott på Lenio förr om åren men ska bo på Palmyra nu i maj.Det "ligger bra" till både till sta´n och busshållplatser om man vill ge sej iväg till stränderna en bit bort.
Till Megalli Ammos stranden tar det högst 5 min och gå...
Vi har inte bott på Palmyra men hört av en "apollokille" att det är hans favorithotell...
Att åka i september är ju oxå ett bra val,jag brukar åka i maj och även i sept. till Skiathos,det är lugnt och skönt och "lagom" temperatur.
Jag e oxå flygrädd och landningsbanan e KORT,men när man kommer ner är allt underbart...nu e jag inte ett dugg rädd att landa där längre!!!
klapp_klap

BOKA
2007-12-13, 14:32
Tack för alla Era synpunkter, det innebär ju att vi bara blir mer och mer övertygade om att vi ska ta de här öarna den här gången. Vi har ju tidigare varit på ett 20-tal öar i grekiska övärlden och aldrig blivit besvikna och vi förstår ju att vi inte kommer att bli det nu heller. Av svaren förstår jag ju också att boendevalen tydligen är helt rätt. TACKAR EN ÄN GÅNG!
Olle klapp_klap

Hasse
2007-12-13, 15:36
Beträffande flygrädslan är det naturligtvis en befogad tanke att ställa frågor. Nu tillhör jag endast kategorin "intresserad av flyg" och jag kan känna obehag vid t.ex luftgropar/turbulens och ibland starter då det var länge sedan jag flög. Men rent generellt är flygning en oerhört säker transportmetod men det gissar jag att ni redan vet ? Jag kan ej gå in på vad flygrädsla beror på och hur man lindrar ?

Jag kollade upp Skiathos och deras landnings/startbana är 5200 fot/1706 meter lång enligt uppgift. Det innebär att det finns en dryg kilometer "kvar" eftersom man sätter ned hjulen ett par hundra meter in på banan och marginal framåt sett. Exakta avstånd har jag ej, Arne brukar fylla på med mer exaktheter rent allmänt om flyg. Vid landningen på Skiathos 2006 så "tog det i" en del inne i planet vid full broms/reversering. Dock är mycket i planets inredning i plast så med den rörelseenergi inbromsningen innebär så kommer mycket i vibrering.

Vid start har man ej full tank så mellanlandning i Thessaloniki brukar vara rutin för just tankning. Så kort bana klarar ej fulltankade plan av att starta från. Kan också nämna att själva inflygningen till landning är lång och rak vilket innebär att piloten och styrman har lång tid på sig att förbereda de snabba moment de har vid isättningen av hjulen, samt bromsandet. Dvs. ingen egentlig "risk" som t.ex vid flygplatser som ligger bland berg, inflygning över städer mm.

Talar enbart av egna erfarenheter, mer expertis på flyg överlåter till andra. Jag tycker ni kan vara helt lugna inför Skiathos flygplats.



Hasse :cool:

BOKA
2007-12-13, 16:18
Det var ett uttömmande och detaljrikt svar. Då verkar det som om landningsbanan är något längre än en tidigare uppgift jag läst någonstans att banlängden var/är 1540 meter.

Var hittar Du uppgifterna om Skiathos flygplats, det kan ju vara kul att veta.

Tack Hasse för Din information.

Olle klapp_klap

Hasse
2007-12-13, 16:25
Svar kommer strax i Din inbox, BOKA ! bye_bye


Hasse :cool:

Malena
2007-12-14, 15:51
Jag har bott på Denise två gånger och jag kan varmt rekommendera hotellet. Enkelt och kanske lite slitet men med en fantastisk utsikt! Ägarinnan är mycket tillmötesgående och hjälper till med allt ni bara önskar. Maila gärna henne om önskemål ang rum, 301 eller 401 är bäst. Stor balkong som går runt hörnet, oftast lä på ena sidan samt att man kan njuta lite extra av solen runt hörnet.
Denise ligger högt upp i byn och det är en krävande promenad hem om kvällen, det skall inte förnekas.

Skopelos är en mycket härlig ö, ni har gjort ett bra val!klapp_klap

coanma
2007-12-14, 17:51
ER dette rom eller studios?:)