handdator

Visa fullständig version : Xilokeratidi?


Siri A
2007-12-11, 13:42
Xilokeratidi-sidan? Blir mer och mer förvirrad. På vilken sida är det om man kommer från båten. Var först övertygad om att den låg på höger sida efter att ha kollat på en bild. Men nu när jag kollar på en nedräknare så ser det ut som att det ligger på vänstra sidan från havet sett. Katapola-sidan är väl den "största"?

ramses
2007-12-11, 14:16
När du kliver av båten så ligger det åt vänster. Du går runt hela den lilla bukten från båten sett. Du tittar över från Katapola sidan och vice versa.

Kalimera
2007-12-11, 14:18
Du ser Xilokeratidi överst i bild på bilden överst till vänster på denna sida.. (http://www.kalimera.se/oar/kyklader/amorgos.html) Katapola ligger på motsatta sidan.

Siri A
2007-12-11, 14:37
Ok, nu förstår jag - äntligen. Tack. klapp_klap

inkfish
2007-12-11, 22:28
När du du stävar in i Katapolaviken med båten har du Xilokeratidi på vänster hand, Rachidi rakt fram och Katapola till höger.

Siri A
2007-12-12, 21:34
Rachidi rakt framJaha, det visste jag inte heller. Är det mest hus där eller är det även restauranger m.m.?

Kalimera
2007-12-13, 08:10
Jaha, det visste jag inte heller. Är det mest hus där eller är det även restauranger m.m.?Mest bostadshus och några affärer, finns även ett par pensionat.

Malina
2007-12-13, 09:43
I Xilo(som förresten betyder trä)keratidi,finns:

3-5 pensionat.Några ligger ganska högt upp med trappor mot berget.

5-6 restauranger.Den första, med stor uteservering(heter nåt med psari), har blivit riktigt bra igen! De lagar ekologiskt och har en del typiska Amorgos-rätter.Har också grill.

3-4 barer.Bla The big blue,där de även visar filmen varje kväll.Själva baren är tråkig och har sunkig musik tycker jag.Finns trevligare barer längre fram.

1 boutique,som säljer kaftanliknande plagg i tunna tyger och en del smycken.

1 frissa(som också äger en av barerna).Hos denna frissa blev min man klippt och där ligger Camilla i lä!!!!

Kalimera
2007-12-13, 20:08
Den första, med stor uteservering(heter nåt med psari), har blivit riktigt bra igen! Psaritola. Åt där några gånger i höstas, mer än godkänt.

1 frissa(som också äger en av barerna).Hos denna frissa blev min man klippt och där ligger Camilla i lä!!!!Tur vi inte gick dit, hade faktiskt planer på att göra det, men gick "privat" i stället. Blev inte heller så bra, men kanske bättre än där. :)

inkfish
2007-12-13, 20:20
Psaritola. Åt där några gånger i höstas, mer än godkänt.


Klingar finskt för mig:D

Jag skulle säga att vi var på Psaropoula. Liten fiskebåt, mao.

Kalimera
2007-12-13, 20:30
Jag skulle säga att vi var på Psaropoula. Så var det. :)

Malina
2007-12-14, 10:20
På Psaropuola(tack Inkfish), kan man få mycket goda gigantes! De har lite dill i.Jag fick recept med mig hem och gjorde enl detta för en tid sedan.Det blev riktigt bra.Bönorna köptes i Perissa.