handdator

Visa fullständig version : platanias-makrigialos-platanias


myssa
2005-06-27, 22:39
hej på er alla.
är nu hemma efter 2 veckor på kreta. och det var underbart.som alltid.
och du goliat jag besökte xerokambos(långt,långt ifrån platanias) jag håller med dig om att det var en fantastisk plats.
så orört och INGA turistbussar.
jag åt grillade räkor,dolmadakia,den goda mjuka färskosten,husets vita vin(vilket var super gott) och en massa annat smått och gott på den lilla tavernan ovanför stranden.kastri,vilken pärla.
ingen trängsel det var jag och ett par från aten där.
jag hyrde en ny bil med både abs och ac, ensammen körde jag ca 80 mil.
inga problem bara en massa trevligheter.
jag stannade 3 dagar i makrigialos
(en egen plats i mitt hjärta)och träffade många gamla vänner jätteroligt.
så nu räknar jag dagarna tills 29 juli då åker jag tillbaka till mitt älskade kreta och stannar 4 veckor.
kramar till er från myssa.....

PO
2005-06-27, 22:49
Kul att trippen blev av!

Hur var bergsvägarna? Skriv en stump!

//PO

myssa
2005-06-27, 23:53
hej
man ska inte vara åkrädd, åksjuk eller lida av svindel:(
alla vägar börjar vara asfalterade så det är fint men ack så smala och dåligt med vägräcken,nästan inga alls.
exempelvis vägen över bergen till xerokambos var det rätt lite trafik och man möter inga stora bussar i hårnålskurvornadet det är ett stort +
några få getter som höll sig på sidan av vägarna här och där men ingen var direkt hotad av mig och min bil.
jag stannade på flera ställen och har tagit några fina bilder ljuset var fantastiskt den eftermiddagen.
jag kör själv rätt lungt och litar på mina egna kunskaper så jag tycker det går bra att köra.jag är inte så ängslig av mig.
det enda som kan vara farligt är då utsikten blir så förtjusande att man vill se för länge.
vad som också kan vara lite jobbigt är om man har folk i bilen som mår illa och vill stanna hela tiden även när det inte alls finns plats att stanna.
det har hänt.
förra sommaren då jag tog med några väninnor för för att visa dom min(och andras) pärla på västsidan elafonissi.
men det är en annan historia.
kram från myssa....

Goliat
2005-06-28, 00:29
Hej Myssa!

Vad kul att resan blev av och jag blir lite avundsjuk när du skriver att du ska dit igen den 29:e juli. Vad roligt att du kom ända till Xerokambos. Jag håller med om att det är en fantastiskt fin plats ( i mitt tycke den vackraste på hela Kreta)._B-anana

Det var även roligt att du stannade hela tre dagar i Makrigialos.klapp_klap

Får man ta del av dina bilder från resan (om de inte är för privata) i form av en reseberättelse här i Kalimera?

Kram,
Göran

Elisabet
2005-06-28, 00:46
hej på er alla.
är nu hemma efter 2 veckor på kreta. och det var underbart.som alltid.Tjenare och välkommen hem till kylan! Härligt att höra att du haft det så bra! Så nu blir det att jobba hårt en månad och sen iväg igen då?
Hur ska de klara sig så länge där nere utan dig??? ;)

myssa
2005-06-28, 19:39
jodå nog känner man att man längtar tillbaka när man ser ut genom fönstret och regnet riktigt öser ner.
jag ska försöka skriva ihop en reseberättelse men den får vänta tills jag kommer tillbaka i augusti.
då måste det vara läge för en kalimeraträff här uppe i norr.eller hur elisabet?
jag ler för mig själv här jag sitter och tänker på trafikstockning i chania stad en fredag förmiddag och lilla jag inklämd mitt i alltihopa.
lite svettig var jag trots AC.
efter diverse signaler och rop fick en lastbil backat några cm och vips så var knuten upplöst.puuuh
sen så blev jag bjuden på bröllop nästa år i september min grekiska väninna ska gifta sig och det blir en upplevelse kan jag tro.
31 dagar kvar innan nästa tur.
kram från myssa.....

Elisabet
2005-06-28, 19:50
då måste det vara läge för en kalimeraträff här uppe i norr.eller hur elisabet?Frågar du mig så är det läge NU!!

jag ler för mig själv här jag sitter och tänker på trafikstockning i chania stad en fredag förmiddag och lilla jag inklämd mitt i alltihopa. lite svettig var jag trots ACHuvva :eek: Men du är ju inte den som är 'tappad baki fuse' så nog vet jag du klarade det bra flabb_flab

sen så blev jag bjuden på bröllop nästa år i september min grekiska väninna ska gifta sig och det blir en upplevelse kan jag tro.KUL! Men vad de planerar långt i förväg!! Har hon frågat brudgummen måntro... ;)

myssa
2005-06-28, 20:30
jodå han är tillfrågad och dom är mycket lyckliga varför det inte sker i höst har jag ingen aning om.
men jag känner mig ärad som får vara med.
hur ska vi hinna med en träff???

Elisabet
2005-06-28, 20:44
jag känner mig ärad som får vara med.Ja det har du verkligen all anledning till!
hur ska vi hinna med en träff???Jag sitter här å stirrar ut genom fönstret å väntar på snön.... så det går bra när som helst. Ska bara byta till vinterdäck.

myssa
2005-06-28, 21:35
nåja vi får väl lite grekväder på torsdag säger meterologerna:)
vi får hålla tummarna.vi får maila om kafelino!!
kram från myssa.....

Elisabet
2005-06-28, 21:44
vi får maila om kafelino!! Jo. Undrar om han har öppet på fredag? Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att dra dit då..
Skulle det funka för dig?

vi får väl lite grekväder på torsdag säger meterologerna Och om det stämmer kan man ju tänka sig nån utebar efter det, i så fall...

Ni ser väl det här ivi och KajsaH m fl! Vad säger ni?

Hasse
2005-06-29, 07:36
Hej och välkommen hem (?) !

Något trevligt du kan berätta om Platanias som möjligen kan vara av något värde för oss som ska dit om 15 (korta) dagar ?

Såg förresten ett foto på "Old Platanias" taget från "fel håll", dvs. söderifrån. Det ser ut att vara rätt mycket by uppe på kullen/platån som man inte ser om man t.ex står nere på genomfartsgatan kring torget.

Fast alltför påläst ska man ju iofs inte vara.



Hasse

Athanasia
2005-06-29, 08:10
Jag förstår att du blev lite svettig Myssa,kommer ihåg hur det kändes när vi hamnade med vår lilla hyrbil mellan borden på en taverna när vi var på Samos för ett par år sen:eek:

myssa
2005-06-29, 20:46
om platanias kan jag berätta mycket men som du sa hasse så ska man få utforska en del själv också.
jag har varit på kreta minst 20 ggr varav i platanias 6-7 ggr och den "lilla" orten har blivit en fin utgångspunkt för mig.
själva platanias är väl som de flesta turistorter men har också en hel del små charmiga sällen.
bla old platanias.
jag går alltid upp ett par gånger när jag är där och alltid före solnedgången.
utsikten är bedårande.
själv väljer jag min middag på vigli som ligger allra längst upp.
god stifado!! bra service av costas och giorgio.
men old village är också en mycket bra taverna.
om du reser med barn så måste ni göra en tur till limneopolis badparken.
ungar brukar älska stället.
man kan ta "tåget" eller taxi vilket man föredrar.
har man inte varit i trakterna så kan tåget vara kul då åker man igenom kust orterna resan tar dryga timmen.
och kostar 20 € för vuxen och jag tror det var 10€ för dom små.inklusive inträde till parken.
hyr en bil och åk till elafonissi där är det otroligt fint.
är man där tidigt hittar man lätt en egen vik att tillbringa dagen.
vägen är kurvig och inte alltför bred på sina ställen.
standen i platanias är väldigt lång.ibland lite småsten men oftast slät och fin.
ljuvligt med en tidig morgon promenad längs stranden med vågorna frasande runt vristerna.
åååååå nu längtar jag tillbaka så mycket.
hoppas att ni får en härlig vistelse i platanias.
kram från myssa.....