handdator

Visa fullständig version : Funderingar


rebase
2007-12-11, 08:32
Grekland är ju ett väldigt populärt turistland.Detta medför ju att många Greker är sysselsatta i turistnäringen. Vad gör dom på vinterhalvåret? Hur är löneläget i Grekland i förhållande till Sverige? Hur är det att vara pensionär i Grekland? jag är säker på att många Kalimeror har svar på dessa funderingar.

Chras
2007-12-11, 09:09
Hörde oss litet för i höstas då vi var på Kreta. Städerskorna på hotellet hade en månadslön på ca 600 EUR och arbetatde i ca 7 månader. Således skulle dessa månader täcka hela året.
Pensionärerna skulle ha ungefär lika mycket i månaden, ca 600 EUR. Vewt inte om dessa uppgifter stämmer men det verkar kämpigt så litet. Vida påstods att baslivsmedlen skulle stiga med upp till 30% framåt jul. Vet att många småföretagare inom turistnäringen har det kämpigt mellan turistsäsongerna. Tryggheten är inte som i Sverige.
//Chras

Siri A
2007-12-11, 09:43
baslivsmedlen skulle stiga med upp till 30% framåt jul.Herre gud! :eek: Vad fräckt. :mad:

inkfish
2007-12-11, 11:40
En del åker hem. De bor kanske i Aten eller t o m utomlands men kommer till sin hemö under turistsäsongen för att jobba.

Ett vanligt svar som jag brukar få när jag frågar folk som bor kvar på ön vad de gör på vintern är "sover och fiskar". Jag förstår det svaret helt och fullt, för när man jobbar i princip dygnet runt från april till oktober är det nog sömn man längtar efter allra mest.

Det är alltså hårda villkor för många i turismindustrin. Därför är ofta de kommunala jobben på öarna eftertraktade, de ger jobb och inkomst året runt.

Admirala
2007-12-11, 12:01
Jeg protesterer ikke på at det er vanskelig for mange - for det er det - men jeg har også møtt grekere som jobber intenst i turistsesongen, og så bruker noen vintermåneder til å reise og se seg om i verden. De har syntes det er en hel perfekt fordeling mellom arbeid og fritid.

Peter
2007-12-11, 19:32
Som Inkfish säger så är det många som har dubbla jobb. Tex så förstod jag att en hotellvärd på Ios för länge sedan körde Taxi i Athen på vintern. Hela familjen bodde på Ios under sommaren och i Athen under vintern!

Jag frågade min hotellvärd på Tinos om detta en gång för länge sedan och fick till svar att på vintern satt han med fötterna på bordet framför brasan och drack Metaxa...

Andra jag pratat med har jobbat häcken av sig under sommaren och sedan rest vintertid. De som jobbar inom turistnäringen jobbar ofta stenhårt under säsongen och tjänar hyfsat. Men det ska också täcka resten av året.

Så det finns nog många ollika sätt de tillbringar vintertiden. Mycket beroende på hur mycket de tjänat, familj och intressen...

Peter

JohnS
2007-12-11, 20:04
Jeg satt for noen år siden i flere timer i den stille perioden etter lunch og snakket med en som arbeider i sin fars taverna i Rhodos by. Han fortalte meget åpenhjertig om sin livssituasjon, med kone og to små barn.

7 måneder i året arbeider han hver dag, går før barna står opp og kommer hjem lenge etter at både kone og barn har lagt seg, slik at noe familieliv eksisterer omtrent ikke. Så har de et par gode måneder fram mot jul, da det er godt å være sammen med familien, og de har spart opp litt penger etter sesongen. Etter jul begynner det å bli for mye familieliv, man begynner å bli lei av å være sammen hele tiden, og etter hvert begynner det å minke alvorlig på pengebeholdningen også, slik at de siste par månedene før neste sesong starter, beskrev han som et hel***e.

Det lengste han kunne komme seg ut på "ferie", var å låne farens bil og ta med seg familien til den sørlige delen av øya. "Rhodos er hele min verden, og jeg kommer ingen andre steder", sa han bittert.

Og det verste var at han så ikke noen vei ut av denne situasjonen heller, da han følte forpliktelse til å hjelpe sin far med tvernaen.

Det var fascinerende å høre ham fortelle om livet sitt på denne måten, selv om jeg fikk en litt ubehagelig følelse, på grensen til dårlig samvittighet, for at jeg kunne bevilge meg en slik ferie som han knapt kunne drømme om. Hva gjør man da, når han til sist nekter å ta betaling for øl og kaffe? Man takker selvfølgelig bare pent, og lar han beholde verdigheten, selv om man er fristet til å legge igjen et uforskammet beløp i tips.

Det hører med til historien at da jeg året etter var tilbake på Rhodos, ble jeg mottatt av ham med slik klemming og gjentatte kyss på kinn at min kone litt tørt bemerket: "Hadde han gjort noe særlig mer ut av hilsingen, hadde du blitt nødt til å gifte deg med ham".

MIAS
2007-12-12, 15:42
Finns det någon typ av A-kassa? Och vad gäller i så fall för att få det?

Miabye_bye

Åsa T
2007-12-12, 16:59
Hej!

Ja det finns någon typ av arbetslöshetsersättning 400 EUR/månad och 600 EUR vid jul och ev påskmånaden om jag inte minns fel.

Kan ta reda på mer....

Åsa bye_bye

MIAS
2007-12-13, 08:00
Tack, det vore snällt! Har också hört 400€ men visste inte riktigt om det stämde...

Miabye_bye

Åsa T
2007-12-13, 21:00
Hej Mia !

Ska fråga pojkvännen när han kommer.........flabb_flabflabb_flabflabb_flab