handdator

Visa fullständig version : Färja till Naxos ?

krisse
2007-12-08, 17:34
Jag har för mig att jag någonstans läst om ett bättre färjealternativ till Naxos än färjorna från Pireus. Någon som vet vilken stad/hamn jag menar ?
Gärna mer detaljer !
Krisse

Siri A
2007-12-08, 17:35
Är det Rafina eller Lavrio du tänker på?

Arne
2007-12-08, 17:48
Det må nog vara Lavrio. Anländer man på förmiddagen till Athen Airport, då kan man ta buss eller Taxi till Lavrio, och sedan highspeedfärjan till Naxos. Lite dyrt, javisst, men du kommer fram strax efter klockan fem i stället för 22.30 med färjan från Pireus.

Tid är pengar på semesterresan!!

Arne

Smultron
2007-12-28, 22:20
Funderar starkt på att besöka Naxos för första gången sommaren 2008. Har därför några frågor angående highspeedfärjorna från Lavrio, som kanske Arne eller någon annan kan svara på. När på dagen ungefär brukar dessa färjor gå? Hur lång tid tar det att ta sig från Atens flygplats till Lavrio och vilket är det bästa färdmedlet?

Smultron

Kalimera
2007-12-29, 10:09
När på dagen ungefär brukar dessa färjor gå? Hur lång tid tar det att ta sig från Atens flygplats till Lavrio och vilket är det bästa färdmedlet?Jag vet inte exakt när båtarna går, men de brukar gå på morgonen för att hinna tillbaka innan det blir mörkt. Buss till Lavrio från Atens flygplats tar cirka 45 min.

Smultron
2007-12-29, 10:14
Tack för svaret. På Arnes svar låter det dock som om det skulle gå någon highspeed till Naxos mitt på dagen också, eftersom man enligt honom hinner med den om man landar i Aten på förmiddagen. Någon som vet något om detta? Vore skönt att slippa komma fram mitt i natten om det går.

Smultron

lemon
2007-12-29, 11:41
Våra vänner, som anlände en vecka senare än vi, tog flygbåt från Rafina vid ca 16 och var framme på Naxos runt kl 20.

De rekommenderade flygbåt och Rafina varmt. Och apropå varmt, så var det just det det var i Pireus en vecka tidigare när vi stod och väntade på att kliva ombord på Blue Star fvb till Syros...
Trevlig resa

/lemon

Bossew
2007-12-29, 13:40
Panagia Thalassini från Lavrio avgick i år 15.00, framme till Naxos 18.30. Räkna med en timme till Lavrio, bussarna avgår en/två gånger i timmen beroende på säsong. Hållplatsen ligger vid hotel Sofitel.

Boka gärna biljetter hemifrån, bara att hämta ut i hamnen. Bokar man tidigt finns billiga biljetter.

bosse

Smultron
2007-12-29, 14:34
Tack så mycket för ett utförligt svar! Det låter som ett bra alternativ till Blue Star från Pireus. Vi landar i så fall 11.15 och om båten går samma tid nästa år så lär vi väl hinna med, eller hur?

Smultron

Peter
2007-12-29, 17:43
Jag åkte med NEL-lines från Lavrio till Paros - Naxos för ett drygt år sedan. Jag har för mig färjan gick 15 eller 16. Den var framme ca 18.30 som Bosse säger.

Vi var slöa och tog Taxi från flygplatsen. Det kostade ca 33 € för 4 pers med bagage. Biljetten till Naxos kostade ungefär detsamma. Stor, bra färja och ett suveränt enkelt och snabbt sätt att ta sig ut till Cycladerna. Och så slipper man brottas med Pireus...

Peter

Nicka
2007-12-29, 20:59
Hej!
Observera att färjan till Naxos från Lavrion inte går alla dagar.:confused:
Vi åkte från Rafina i slutet av juli i sommras.Vi hade tänkt åka från Lavrion men det gick ingen färja den dagen (lördag). Så funkar det inte med Lavrion så är Rafina ett mycket bra alternativ.flabb_flab

Nicka

Bachalos
2007-12-30, 10:31
Volos då? Har för mig att de har väldigt bra förbindelser. Kanske lite långt från Aten dock.

Bernt Andrè
2007-12-30, 13:07
Jeg pleier å ta taxi til Rafina...30 euro og så high speed kl 1615 og er på Naxos ca 20.00. Bestill billetten på forhånd fra denne linken:http://paleologos.forth-crs.gr/english/npgres.exe?PM=BB

Billetten blir sendt direkte i postkassen din,meget greit.