Logga in

Visa fullständig version : horta

jan c
2007-12-07, 18:16
Grekisk maträtt Horta har vi frågat vid flera tillfällen vad det är för grönsak och fått olika svar bl.a. radicio men inte kunnat översätta det till svenska. I tv progr, SOLENS MAT nämndes radicio o öv.sattes m. vildcikoria.någon som vet om det är samma växt i GREKLAND o. om det är den som anv. i Horta

Siri A
2007-12-07, 18:22
Vad innehåller rätten? mer än grönsaker??

jan c
2007-12-07, 18:32
innehåll horta : gröna blad kokade i vatten serveras m olivolja

Siri A
2007-12-07, 19:19
aha, nu förstår jag... Det låter gott... Är det en typ "mezerätt"?

il
2007-12-07, 19:22
[I tv progr, SOLENS MAT nämndes radicio o öv.sattes m. vildcikoria.någon som vet om det är samma växt i GREKLAND o. om det är den som anv. i Horta.

Radicio som nämndes tror jag menas maskros. I alla fall var det så mina grekiska grannar kallade bladen (ραδίκι) när de grävde upp hela gräsmattan för att använda bladen till sallad.
Visst såg väl bladen ut som maskrosblad? Om de används i horta kan jag dock inte säga.

/Ingegerd

Netwolf
2007-12-07, 19:53
Är det inte det som brukar benämnas "local salad" på menyerna? En sorts savoyliknande blad indränkt i olivolja.

/Netwolf

jan c
2007-12-07, 20:42
Radicio som nämndes tror jag menas maskros. I alla fall var det så mina grekiska grannar kallade bladen (ραδίκι) när de grävde upp hela gräsmattan för att använda bladen till sallad.
Visst såg väl bladen ut som maskrosblad? Om de används i horta kan jag dock inte säga.

/Ingegerd[/quote]
Det stämmer att bladen ser ut som maskrosblad både i Solens mat o. de man får I Grekland .Så nu skall vi prova att laga horta i Sverige m dessa.TACK

Siri A
2007-12-07, 21:22
Solens matI vilket avsnitt?? Trodde bara att det rörde sig om Italien. Tot. ovetande om grekisk mat (förutom "turistmaten" förstås) Finns det att se på svt.se? Måste få en lite klarare bild av denna horta... Ang_elx

Agapi
2007-12-07, 21:32
http://netlife.gr/2006/06/09/74
Sorry, men det är på grekiska

kanske någon har tid att översätta det viktigaste eller så återkommer jag en annan dag

engelska ett recept
http://www.greek-recipe.com/modules.php?name=News&file=article130

Katerina:)

jan c
2007-12-07, 22:36
I vilket avsnitt?? Trodde bara att det rörde sig om Italien. Tot. ovetande om grekisk mat (förutom "turistmaten" förstås) Finns det att se på svt.se? Måste få en lite klarare bild av denna horta... Ang_elx
För att inte förvilla dig ,I Solens mat använde man radicio i en pastarätt..jag kände där igen namnet fr grek. radik (urs. stavn.) Ingen har kunnat tala om namnet på svenska på de anv . grönsakerna i horta .

Peter
2007-12-08, 01:07
Nu är jag ju ingen vän av Horta men inte har jag sett att man har maskrosblad i den. Därmot blad från några låga buskar med för mig okänt namn. När någon beställt Horta så går man ut på baksidan och repar av några grenar och kokar...

Maskrosblad brukar/kan man väl däremot ha i vanlig sallad!

Peter

Siri A
2007-12-08, 09:01
För att inte förvilla dig ,I Solens mat använde man radicio i en pastarätt..jag kände där igen namnet fr grek. radik (urs. stavn.) Ingen har kunnat tala om namnet på svenska på de anv . grönsakerna i horta .Nu förstår jag, tack! :)

Admirala
2007-12-08, 11:22
Maskros, på norsk løvetann, er an av de bladtypene som brukes til horta. Garantert. Man kan godt lage det selv her oppe i nord også: plukk bladene når de er unge og friske, altså på våren, kok dem i myr vann til de er helt myke, hell av vannet og server med masse olivenolje og noen dråper sitronsaft. Nam.

Liselotte
2007-12-26, 01:45
Men om jag har uppfattat saken rätt så talar vi om xorta, det är väl en egen växt som växer uppe i bergen?

Däremot så kokar man i Grekland ofta andra gröna växter (läs blast) eller mixar olika gröna växter och kallar det xorta, därav de "olika" smakerna vid olika tillfällen. Själv använder jag ofta mangold här hemma i Sverige. Liselotte

Peter
2007-12-26, 02:23
Maskros, på norsk løvetann, er an av de bladtypene som brukes til horta. Garantert.

De må da vare så i Nafplio....! Annars så brukar alltid bladen, och de långa "trådarna" komma från lågt växande buskar! Men det kanske varierar från öarna och fastlandet?

Peter

Admirala
2007-12-26, 11:00
Når jeg snakker om horta, Liselotte, så snakker jeg ikke om busken av samme navn. Visste ikke at den fantes engang :)
Og variere må det, Peter, for hortaen som jeg er vant til å kjøpe/lage/få er ikke blader fra en busk, men ulike typer blomsterblader/småplanter. Alt kalles horta som en samlebetegnelse.

I denne (http://kosmyryk.typepad.com/wu_wei/2005/05/obligatory_food.html) bloggen kan dere lese mer. Ut fra dette virker den busken dere beskriver som en mer spesiell horta enn bladtypen, ifølge dette utdraget fra bloggen:

Always seasonal, they vary from the most ordinary, such as tomatoes, cucumbers and lettuces to the most eccentric and esoteric of hand-picked wild greens (horta as they are collectively described) from nearby hills and fields, or at their most unusual, made of wild plants which grow in the cracks of gigantic rock formations by the sea. These are called kritama in Greek, or rock samphire (Chritmum Maritimum) as it is known commonly in England. It is a short, soft, fleshy, spiked-leaf plant of a cactaceous appearance and grey-green colour.

Frappe
2007-12-27, 19:33
Vlita och Horta som växer på berget är den vanligaste sort som man använder nu vintertid ,man kokar och serverar med olja samt citron. Maskros blad är ganska ovanligt att man använder eftersom det blir ganska beskt!

Camilla

Rinaki
2008-03-31, 18:34
Vlita och Horta som växer på berget är den vanligaste sort som man använder nu vintertid ,man kokar och serverar med olja samt citron. Maskros blad är ganska ovanligt att man använder eftersom det blir ganska beskt!
Camilla
Fick med mig lite frön hem i höstas och tänkte försöka plantera nu i vår - i stor kruka eftersom det är ett "ogräs" och sprider sig gärna - sen hoppas jag att det är tillräckligt varmt för att det ska trivas och växa oxå. Någon som provat på att så "vlita" här hemma i Svedala?OM i så fall...vad blev resultatat?
Älskar det med olja,citron och lite hackad vitlök tillsammans med en nygrillad god fisk...mmmmmm...längtar nu..... :p

Liselotte
2008-03-31, 18:43
åhhh, vad spännande! Du måste berätta hur det gick senare!
Lycka till med odlingarna / Liselotte

Rinaki
2008-03-31, 19:28
åhhh, vad spännande! Du måste berätta hur det gick senare!
Lycka till med odlingarna / Liselotte

Väntar bara på sol och värme först....lite svårt plantera när snön fortfarande lyser vit....trots att det regnat idag..:p
Hoppas bara på att den svenska värmen är tillräcklig för "ogräset"....återkommer om jag får resultat ja.

Liselotte
2008-03-31, 19:51
Men om du är riktigt odlingssugen kan du ju alltid förkultivera i kruka, det skulle jag ha gjortAng_elx...men så är ju jag en otålig själ ocksåflabb_flab! Sååå spännande att se om saker gror eller inte...tycker jag. Dessutom får du ju en tidigare skörd av godsakerna / Liselottebye_bye

Hellen
2008-03-31, 21:08
Väntar bara på sol och värme först....lite svårt plantera när snön fortfarande lyser vit....trots att det regnat idag..:p

Men om du är riktigt odlingssugen kan du ju alltid förkultivera i kruka, det skulle jag ha gjortAng_elx...men så är ju jag en otålig själ ocksåflabb_flab! Sååå spännande att se om saker gror eller inte...tycker jag. Dessutom får du ju en tidigare skörd av godsakerna / Liselottebye_bye

Tänk på att det är i Umeå det skall odlas, förkultiverar du med framgång kanske ogräset hunnit ta över hela bostaden innan det går att sätta ut plantornaflabb_flab
Lycka till med odlingen och skörden!
// Helén

Rinaki
2008-03-31, 22:02
Jo det var nog i kruka jag hade tänkt mig...annars tar det över helt som "Hellen" så sant påpekade..flabb_flab...men utan sol och värme blir det ändå svårt inomhus tror jag...vlita är väldigt solkrävande.
Får lugna mig nån månad till tror jag....fast "snålvattnet" rinner...flabb_flab
Bakade en bougatsa i dag i alla fall..och fick det suget stillat...mums.

Liselotte
2012-06-17, 23:52
Fick med mig lite frön hem i höstas och tänkte försöka plantera nu i vår - i stor kruka eftersom det är ett "ogräs" och sprider sig gärna - sen hoppas jag att det är tillräckligt varmt för att det ska trivas och växa oxå. Någon som provat på att så "vlita" här hemma i Svedala?OM i så fall...vad blev resultatat?
Älskar det med olja,citron och lite hackad vitlök tillsammans med en nygrillad god fisk...mmmmmm...längtar nu..... :p

Jag VET att detta var ett MYCKET gammalt inlägg, men jag hoppas på svar ändå. HUR gick det med vlita odlingen? Jag vill ju oxå prova! HUR får man tag i frön av olika xorta?

Rinaki
2012-06-18, 07:32
Jag VET att detta var ett MYCKET gammalt inlägg, men jag hoppas på svar ändå. HUR gick det med vlita odlingen? Jag vill ju oxå prova! HUR får man tag i frön av olika xorta?

Jo då, det gick väldigt bra. Fick "vlita" hela den sommaren. Eftersom det är ett "ogräs" typ..så var det bara att skörda o sen växte det upp nytt eftersom igen, så jag frossade kan man väl lätt säga :)
Fröna tog jag hem från Grekland första gången..sen kunde jag ju ha tagit frön från min kruka men det gjorde jag inte. Tar ev med mig frön hem i år igen o planterar..om jag "ids" ;) Kul se att det funkade iaf

yvonne
2012-06-18, 09:54
horta är helt enkelt ett samlingsnamn för olika bladgrönsaker som oftast växer vilt, utom då vlita som växer upp som ogräs i grönsakslandet tack vare att man oftast gödslar med get och får gödsel.
Dessa bladgrönsaker är då Radikia (maskrosblad) som det finns 2 varianter av; den lite rödaktiga som är lite beskare i smak och den gröna som är sötare. Zoxia som är stora taggiga maskrosliknade bladrosetter, växer tidigt på våren. Nanes, växer uppe på höga berg och påminner om spenat.
Andidia som påminner lite om mangold men är något sötare i smak.
Sedan har vi ju den förträffliga brännnässlan (Zoxnidia) som vi använder dels som sallad (kokt o serverad med olja, vinäger) och dels som fyllning i pitta och plastó

Yvonne

Faestis
2012-06-18, 21:54
Hur hittade du dessa frön?? "Vilita" - heter fröna det på Grekiska??
Känns en smula knepigt att odla ogräs (speciellt eftersom jag bara är "balkongbonde") men jag vet ju hur gott horta är flabb_flab ah.. med citron...... Detta underbara är värt en balkonglåda!!!!
Snart kan vi beställa in vår Horta _B-ananapå midsommardagen är vi där!!! klapp_klap_B-anana
/Faestis

Rinaki
2012-06-18, 22:34
Hur hittade du dessa frön?? "Vilita" - heter fröna det på Grekiska??
Känns en smula knepigt att odla ogräs (speciellt eftersom jag bara är "balkongbonde") men jag vet ju hur gott horta är flabb_flab ah.. med citron...... Detta underbara är värt en balkonglåda!!!!
Snart kan vi beställa in vår Horta _B-ananapå midsommardagen är vi där!!! klapp_klap_B-anana
/Faestis

Jag har sån "tur" att det odlas runt omkring i trädgårdarna där jag är - just för att ha som "sallad osv" - så jag "tjuvar" av våra grannar/släktingar när dom har blommat ut och fröar sig..:p Annars brukar det ju finnas nästan var som helst på "ängar" och diken. Nere vid havet, på västra fastlandet, ser jag det vid restaurangerna - kanske av samma anledning - men man kan ju alltid fråga om man får "repa med sig en handfull".. säkert ok :)

Louisa
2012-06-19, 20:27
Jag plockade xorta for forsta gangen for nagra manader sen med min svarmor. Det var pa samma stalle dar de har alla sina olivtrad. Min svarmor ar ju riktig veteran nar det kommer till att samla xorta medan jag knappt visste hur bladen sag ut som jag skulle leta efter sa hon forsokte visa mig. Medan jag tog hur lang tid som helst pa mig att hitta typ en liten bladsamling (dessa xorta var maskrosblad som alltsa vaxer i jorden) sa spanade min svarmor in bladen pa nagra fa sekunder och fyllde sin pase pa nagra minuter. Dessutom sa hade jag aven svart for att se vad som var xorta, dvs vilka blad som man kunde ata, och vilka blad som inte var xorta, for det fanns manga sorters blad pa faltet, det var ju inte precis xorta omgivet av bara gras direkt.

Sa nu ar ett av mina mal att bli battre pa att samla xorta, blev sa imponerad av min svarmor som bara "scannade" placet pa xorta och fick syn pa det direkt. Blir alltid sa imponerad av mina grekiska svarforaldrar, de vet sa mycket om naturen och djuren eftersom de vaxt upp och levt nara dem och av dem hela sitt liv, och de har lart mig en massa saker som jag inte visste innan och formodligen aldrig skulle lara mig om det inte var for dem.

Faestis
2012-06-20, 20:48
Är det någon som vet om xorta växer vilt även här uppe i norden?? (kanske bara lite någon stans?? Ang_elx) Jag skulle vilja veta hur det ser ut!
Vi har ju så mycket ogräs som inte är gott att äta här i Sverige! Varför inte xorta??

Ang kunskapen om det ätbara i naturen. Jag imponeras "i minnet" nu mera av allt min mamma och mormor kunde om det som går att ta tillvara i naturen. Vi stadsbor missar ofta mycket!! T.e.x Nässelsoppa :) Ny uppdragen pepprarot.. Fläder.. och riktig färskpotatis d.v.s. sån man gräver upp och spolar av jorden ifrån och sen direkt ner i kastrullen och kokar - det är FÄRSKPOTATIS det _B-anana
//Faestis