handdator

Visa fullständig version : Ligurien


Ingegerd_Lasse
2007-12-07, 18:35
Hej i höstmörkret.Efter Grekland, är Italien ett land vi längtar till, men inte har varit i på många år.Funderar på att vandra i Cinque Terre, men undrar lite över prisnivån i byarna.(mat)
Är det någon därute som har erfarenhet?
Ingegerd & Lasse i Karlstad

malou
2007-12-07, 21:05
Uendelig vakkert. Reis, tror neppe dere vil angre. Mitt aller beste jordbærsted, har nok større plass i hjertet enn Grekland (unnskyld alle Kalimeraer). - Prisnivået har nok økt etter hvert, men det har det også i Hellas. På en måte bra, før- for lenge siden - var Liguria et ganske fattig strøk. Så ble området kommuniststyrt en periode, det hjalp. Så kom EU. Og etter hvert har turistene strømmet til. Noen ville ønsket det annerledes. Men idyllen er der fortsatt. Små byer (veldig små), flotte vandremuligheter oppe i høyden langs havet. Best å ta et natt/tidlig morgentog for så å gå fra by til by, før solen blir sterk. Bade i krystallklart hav. Spise frokost underveis. Og ellers nyte alt som er. Det lever, uansett tid på døgnet.

Alt fra mai/juni er flott. September kanskje aller best.

Her en link (håper det er ok) jeg har blant mine favoritter. Men klart, det er jo så personlig hvor man kjenner at man hører til.

http://www.cinqueterre.us/index.asp

Elisabet
2007-12-08, 09:35
Jag har inte varit i den delen av Italien, men måste bara få ta tillfället att skriva lite om detta underbara land! Jag såg 'Solens mat' därifrån häromkvällen och det vred om av längtar i Italientarmen, på ett sätt som det var länge sedan jag kände om Grekland! Vilket vackert land! Vilka underbara människor! Och framför allt; Vilket härligt fantastiskt språk! Just nu känns det som om jag har varit Italien otrogen under dessa år av Greklandsresor!

liselotti
2007-12-08, 23:01
För några år sedan tillbringade vi några juniveckor i den lilla oturistiska byn Bardineto uppe i bergen i Ligurien.
Kan absolut rekommendera det! MEN, prisläget är helt olikt det i Grekland även om euron jämnat ut det något. Fast vi löste det med att handla goda råvaror i den lokala affären och laga en del själva.

(Sedan är ju inte baden i denna del av Medelhavet som i Grekland! Min åsikt :rolleyes:.)

malou
2007-12-10, 22:50
[....(Sedan är ju inte baden i denna del av Medelhavet som i Grekland! Min åsikt :rolleyes:.)

Sikker på det? Vannet er herlig og varmt. Man kan velge mellom strender og klipper. Klipper om man leier seg en liten båt eller kajakk, og kommer seg bort fra de overfylte strendene. I en del av småbyene er det en enkel sak å leie båt, for en dag eller flere - like vanlig som å leie moped i Hellas. Dog blir det nok uten en taverna eller trattoria.

liselotti
2007-12-11, 01:14
Klipper om man leier seg en liten båt eller kajakk, og kommer seg bort fra de overfylte strendene.

Det var nog mest dom överfulla stränderna, med ganska grumligt vatten, jag tänkte på :rolleyes:. Jag håller med om att vattnet är vaaarmt :).
Det finns säkert fina klippbad om man hyr båt - det har vi inte provat.......än!

malou
2007-12-11, 21:04
Liselotti - absolutt verd å komme seg litt ut via båt. Det tar ikke mange minutter. Før eide jeg en selv, men å leie båt er vel så greit. Klippene nær byene er bare så herlig. bye_bye

Ingegerd_Lasse
2007-12-11, 21:31
Skönt att se att man inte är ensam om att älska 2 länder, även om Grekland än så länge leder. har hittat en site, La Famiglia, en Göteborgsfamilj som förmedlar boende. Ser fram mot att fira våren i Ligurien och lite senare återvända till Naxos eller Amorgos, vi har inte bestämt oss än. Känner mig rik på grund av alla fantastiska vänner som kommer med tips och råd, vi är inga höginkomsttagare, men kan ändå resa 2 gånger per år tackvare alla bra tips+billigt flyg. Det är underbart!Tack för att ni finns! Ingegerd