Visa fullständig version : Ett regnigt Grekland
Skickar en hälsning till alla Kalimerianer från ett regnigt Grekland.
Jag har tyvärr sällan tid att titta in på kalimera nu för tiden, fullt upp med julstök, gris, katter och hundar. Annars så är allt bara bra här. Förutom vädret just nu, men de har lovat att det ska börja snöa ikväll. Det ska bli spännande att fira jul härnere för första gången, tom barnen ska komma från Sverige för att fira här i byn.
Hoppas att ni alla mår bra, och jag önskar Er alla en God Jul.
Yvonne
Detsamma Yvonne!
En Kali xristoiena och kali protoxronio :p
Från ett regnigt, blåsigt Gävlebye_bye
Monica P
2007-12-04, 12:21
Yvonne, min narmaste grannes dotter ar gift med en trevlig man fran Trikala. Han brukar ha med kastanjer at oss nar han varit hem och halsat pa. Chronia polla! Monica pa Kalymnos
Så trevligt att höra från Dig Yvonne!
Snö...? Nä det längtar jag inte efter;)
Lissi
Kalimera
2007-12-04, 13:32
Kul att höra av dig! Snö i Grekland skulle jag vilja uppleva. Nästa år kanske. God Jul!
Japp, imorgon säger de att snö ska komma även till oss på berget Parnitha.
Visserligen uppe på berget men ändå, min utsikt kommer att bli tjusig värre.
Julgranen är placerad vid skjutdörrarna på den sidan av vardagsrummet, så jag tror nästan att jag kommer att vara i Sverige när jag tittar.
Om det nu kommer någon snö.............
Ja nog sjutton har det kommit snö, i morse när jag vaknade var hela marken täckt av snö, ca 6 cm har det kommit hittills och det snöar fortfarande för fullt. Det känns lite konstigt att få fira en vit jul i Grekland, när jag inte har firat en vit jul i Stockholm de senaste åren.
Yvonneflabb_flab
Vad underbart det låter med pulkväder även för grekiska barn. Tyvärr kommer vår lilla snömängd som finns här efter norrlandskusten att tina bort i en värmebölja nästa vecka. Tragiskt för alla pulksugna och skidlängtande barn. Barmark i december verkar bli allt vanligare även för oss. Förra året gick det dåligt för slalombacken i Vindeln som hade sin kortaste säsong någonsinn.
Får hoppas att alla får en underbar jul ändå och att den blir vit för så många som möjligt. Det är så vackert med den fina snön som dämpar ljuden och lyser upp i vintermörkret. Lapphandskesnö vill jag ha på julafton.:)
Eva
Elisalinn
2007-12-15, 15:36
Ja nog sjutton har det kommit snö, i morse när jag vaknade var hela marken täckt av snö, ca 6 cm har det kommit hittills och det snöar fortfarande för fullt. Det känns lite konstigt att få fira en vit jul i Grekland, när jag inte har firat en vit jul i Stockholm de senaste åren.
Yvonneflabb_flab
Det snöar för fullt på Lefkas, de har fått ca 5-10 cm just nu. Våra vänner, som kommer att besöka oss här till nyår har undrat om vi har snö i Stockholm, men vi har tyvärr gjort dem besvikna på den punkten. Så vill man ha snö, så kanske man ska stanna hemma_B-anana.
Jo visst är det fint med snö i Grekland men det blir väldigt besvärligt på vägarna.
Det finns inte samma beredskap som hemma i Sverige.
Alla greker förändras i ett huj till små barn, som älskar att leka i snön.
Men som sagt vägarna är inte kul och man kan lätt bli sittande i timmar pga att långtradarna inte klarar av backarna speciellt naturligtvis på fastlandet.
http://i214.photobucket.com/albums/cc39/larsax/Askifou.jpg
Det här fotot ät taget uppe på Askifouplatån på Kreta för att par år sedan.
lars
Kriti sti kardia mou
Kalimera
2007-12-15, 17:35
Ja nog sjutton har det kommit snö, i mors
Det snöar för fullt på LefkasOm ni har tid och lust (och en kamera) vore de kul om ni kunde visa oss som inte har någon snö. :)
I morse uppmätte vi 30 cm snö. Fick ringa efter plogbil som kom från Trikala för att rensa vägen åt oss. (vi bor 5 mil fr Trikala!) Visserligen är vi bara 4 invånare här i byn nu, men service finns det i alla fall.
_B-ananaSka ta ett kort och skicka senare.
Yvonne
Ha en God vit Jul ni i Grekland! Mvh Ann
anneli56
2007-12-19, 18:34
Här en bild på snöiga berg här i Vounaria:)
http://picasaweb.google.com/annelisbilder/SnPTayegetos?authkey=JbCECMNPyuE
[quote=anneli56;111516]Här en bild på snöiga berg här i Vounaria:)
Tänk vad vackert Grekland kan vara även när det är snö. Vilken förmån att få bo så vackert.
/Ingegerd
Hörde att skidanläggningarna öppnat för säsongen där nere. Själv har jag ett fint vykort på skrivbordet från Jannina med ett vackert berg med snöklädda toppar i bakgrunden.
Eva
http://neapefki.spaces.live.com
kolla här, så här såg det ut i går när vi åkte till Trikala för att handla.
Yvonne
magnus u
2007-12-21, 16:48
rediga bilder!! Verkligen fina !Var är vildsvinen? Har ni vargar ? hjortar?hälsningar från ett vintergrönt-ännusålänge-svedala. God Jul!/magnus
Marianne
2007-12-21, 22:35
Jättevackra bilder, Yvonne, Anneli och Lars!
Undrar hur högt Trikala ligger (m.ö.h.)?
Härligt Yvonne _B-anana här känner man igen sig är det vägen mot skidorten Pertouli? som förövrigt ligger ca 50 km från Trikala på en höjd av ca 1100m. Jag har för mig att högsta toppen är 1738 m
Camilla
Kalimera
2007-12-22, 14:44
kolla här, så här såg det ut i går när vi åkte till Trikala för att handla.Vilka fantasiska bilder! Äntligen lite julstämning! :) Tack!
rediga bilder!! Verkligen fina !Var är vildsvinen? Har ni vargar ? hjortar?hälsningar från ett vintergrönt-ännusålänge-svedala. God Jul!/magnus
Vildsvn finns det gott om, harar , rådjur och även hjort, spår efter björn ser vi dagligen, men vi har ännu inte lyckats se någon på nära håll.
Yvonne
Härligt Yvonne _B-anana här känner man igen sig är det vägen mot skidorten Pertouli? som förövrigt ligger ca 50 km från Trikala på en höjd av ca 1100m. Jag har för mig att högsta toppen är 1738 m
Camilla
Vi åker först samma väg mot Pertouli men efter Pili svänger vi västerut, så med andra ord bor vi på andra sidan om Pertoulis berg. Högsta toppen i vår by är 2348 m, och själva byn ligger på 950 m. Pertouli besöker vi ofta för att avnjuta god mat och goda viner.flabb_flab
Yvonne
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.