handdator

Visa fullständig version : Weekend i Amsterdam


Tassetroll
2007-12-04, 10:49
Är det en trevlig weekendstad att åka till i början av maj? Har hört både att det är fint och å andra sidan att det är skabbigt och skitigt.
När man letar hotell, var i stan är det bra/trevligt/nära till saker att bo?
Tacksam för tips!

/tass tass..

lemon
2007-12-04, 15:51
Amsterdam är en trevlig stad, som gärna utforskas till fots. Det innebär också att om man bor i stan så är det gångavstånd till allt.
Vi bodde vid Leijdseplaan (tror jag det hette...), som ligger nära flera av muséerna och innerstan. Vi promenerade genom city österut från centralstationen, dit man kommer med tåget från Shiphol.
Kan hotellet hetat Golden Tulip eller något liknande? Passande nederländskt namn iaf...
Trevlig resa!

/lemon

Frappe
2007-12-05, 09:36
Hejsan,

Har varit en hel del i Amsterdam och jo visst är stan skabbig och skitig... men man behöver inte hålla sig i de delarna av stan.... Amsterdam är en perfekt storstad att promenera runt i, inga direkta avstånd och annars har du bussar och spårvagnar som går hela tiden. Platsen runt Leidersplein är en del shopping och x antal museum ligger där oxå. Denna del är dit alla turister tar sig...Är man i Amsterdam skulle jag ialla fall rekomendera ett besök på Diamond Museum, fria guidade turer där man får se en hel process från att de skär , slipar och polerar upp diamanter....Van Gogh Museum, och många många mer!
En båt tur på kanalerna antingen bara sightseen eller så åker man någon av de kanal båtar som även serverar mat, man grillar har levande musik etc.
Shopping då da har man en hel del att välja, allt från marknad till shopping gallerier, bla mitt i Centrum ligger Kalvertoren en galleria med de flesta märken, ligger på Kalverstraat.
Hotel har jag bott på olika, sista vändan för 3 veckor sedan var på utbildning i en vecka då bodde jag på Golden Tulip In Art ligger ca 8 min med buss från Central stationen, annat Hotel som ligger 300 m från Centralstationen utmed kanalen är Hotel Estherea. Amsterdam är även indelat i lite olika områden, du har då Red Light behöver nog ingen mer presentation, sen har du Kina område med mycket Kina resturanger och affärer, stan är full av pubar, resturanger, discon etc etc och jo kvällstid ser man mycket "skit" men en stad man kan ha mycket kul i!

Camilla

JohnS
2007-12-05, 17:15
Hvis dere reiser i begynnelsen av mai, vil jeg anbefale en tur ut til Keukenhof, den fantastisk vakre parken med millioner av tulipaner og andre blomster. Riktignok er parken på sitt aller flotteste 1-2 uker tidligere, men det var mer enn nok å se der da vi var der første uka i mai. Hvis jeg husker riktig, er det en liten halvtime med buss fra sentrum.

Vi bodde sist på Port de Cleve, meget sentralt nær Damplatz, og var godt fornøyd.

Ellers er jeg enig med de andre i at Amsterdam er en interessant by, med alt fra Anne Franks hus og alle museene, til storby-shopping og kanskje litt "vindus-shopping" for enkelte i Red light district, som faktisk er en av de store turistattraksjonene, som myndighetene i byen nå forsøker å redusere.

Det er også meget enkelt å ta seg rundt i byen med trikk/sporvogn, og selv om avstandene ikke er av de aller største, er det greit å spare bena ved å sette seg inn i sporvognsnettet jo før jo heller.

Antouan
2007-12-06, 21:27
Hej!
Rekommenderar varmt Amsterdam, var där med familjen (man och barn på 13 och 17 år) på höstlovet. Vi bodde på ett nyrenoverat hotell nära centralstationen Hotel Bellevue, (http://www.hotels.nl/amsterdam/bellevue/) enkla, rena, trevliga rum men lite lyhört kanske (dock inte i jämförenlse med hotellen i Grekland ;)) sammanfattningsvis ett ganska mysigt hotell. Förutom att hotellet var helt ok så gillade vi att det var gångavstånd till tågstationen, till shoppinggatorna och till flera av Amsterdams sevärdigheter. Personligen rekommenderar jag en båttur på kanalerna, ett bra sätt att se alla otroligt vackra hus i Amsterdam.

Peter
2007-12-08, 03:54
Amsterdam är läckert. Nu har jag inte varit där på rätt länge men senast bodde jag på Hotell Krashnapolsky mitt inne i smeten. Vad det kostade har jag ingen aning om eftersom det var en sk. tjänsteresa. Ang_elx Men det var urfräscht och finns säkert kvar. Det ligger vid ett stort torg precis i utkanten av "Röda distriktet".

Att göra: Ta en tur på kanalerna som någon föreslog. Det är givande och intressant. Ge en € till guiden. Det är oftast studenter som lever av det de får in i dricks.

Gör en utflykt utanför Amsterdam. Ta tex en buss till det Marina Zoot. Då åker man på vallarna dit. Det känns märkligt när man ser havet på ena sidan och marken som ligger flera meter under havsnivån på den andra... Om ni åker dit så se till att sitta rätt högt upp på läktaren. Späckhuggaren gillar nämligen att stänka ner de som sitter närmast... flabb_flab Jag vet! Jag klarade mig, men det var några kollegor som blev sura. I dubbel bemärkelse... :D

Tja, en tur in i Röda distriktet på kvällen är inget för de yngre. Det finns, det är märkligt, men där är det lagligt och statligt kontrollerat. Det ligger så långt bortom vårt sätt att se på saker så jag vare sig kan eller vill kommentera det.

Och om man är lagd åt det hållet så finns det mängder med Museum.

Hur det är idag vet jag inte men då fanns det mängder med nattklubbar och annat på Rembrandtplatz. "Blue Note" hette ett ställe som var populärt då.

Äta. För de som gillar Asienkäk så finns det något som heter Riistaffel. Jag tror det är Idonesiskt? Många smårätter som tar tid att äta. Man måste vara ett antal gäster för att det ska vara lönt att beställa. Men det är gott!

Annars är Amsterdam ett köttparadis på jorden. Det finns mängder med Grillrestauranger som serverar Argentinsk biff. Och det köttet är något av det godaste jag ätit! Åker ni dit så måste ni testa. Svensk oxfilé kan slänga sig i väggen... :D

De "bruna caféerna" är ställen där man kan köpa och röka hasch. Det är alltså lagligt där!!! De som heter "vita" är riktiga caféer.

Amsterdam är rätt så brottsbelastat. Det finns mängder med knark och prostitution i vissa områden. Men håller man sig utanför dessa ser man inte mycket av det. Men man ska vara försiktig.

Att möta våren i Amsterdam? Yes, inga problem! Det hade jag ställt upp på utan tvekan... ;)

Peter